Disse bestselgerne BRUKER MINST

Vi har kjørt forbrukstester på de 40 mest solgte bilmodellene i Norge. Her ser du ut hvem som bruker minst - og hvem som drikker mer drivstoff enn oppgitt.

MINI-HYBRID: Med smart kombinasjon av en nøysom bensinmotor og elektrisk motor, er Toyota Yaris lett å kjøre drivstofføkonomisk. Vårt testforbruk havnet på 0,46 l/mil. Foto: EGIL NORDLIEN / HM Foto
MINI-HYBRID: Med smart kombinasjon av en nøysom bensinmotor og elektrisk motor, er Toyota Yaris lett å kjøre drivstofføkonomisk. Vårt testforbruk havnet på 0,46 l/mil. Foto: EGIL NORDLIEN / HM FotoVis mer

• Flere bilsaker på db.no/bil.

Elbil, hybridbil, dieselbil med liten motor eller moderne teknikk. Slik lyder det korte svaret på spørsmålet om hva slags bestselger du skal kjøpe, om lav drivstoffkostnad er viktig for deg.

NØYSOM OG SPORTY: BMW 3-serie motbeviser at en sportssedan må bruke mye drivstoff. Billigst har 316d gått, med et testforbruk på 0,47 l/mil. 316i med bensinmotor brukte 0,58 l/mil.
NØYSOM OG SPORTY: BMW 3-serie motbeviser at en sportssedan må bruke mye drivstoff. Billigst har 316d gått, med et testforbruk på 0,47 l/mil. 316i med bensinmotor brukte 0,58 l/mil. Vis mer

Riktignok er vi snille som lar Nissan Leaf være med i oversikten. Den har tross alt ikke rekkevidden som skal til for å gjennomføre vår 20 mils forbrukstest på en ladning.

Men for mange er elbil et aktuelt alternativ, siden den daglige kjøringen ikke utgjør mer enn de 8-12 milene man som oftest får ut av en vanlig elbil.

LAVEST TESTFORBRUK: Honda Civic 1,6 i-DTEC er den bilen som har gått billigst i vår forbrukstest med 0,38 l/mil. Men det hjelper tydeligvis ikke på salget, med 76. plass faller bilen utenfor topp 40-listen.
LAVEST TESTFORBRUK: Honda Civic 1,6 i-DTEC er den bilen som har gått billigst i vår forbrukstest med 0,38 l/mil. Men det hjelper tydeligvis ikke på salget, med 76. plass faller bilen utenfor topp 40-listen. Vis mer

Da vi kjørte Nissan Leaf på langtest i 2012, oppnådde vi en snittrekkevidde på 101 km.

Med det «forbruket» kostet en mils kjøring ca. to kroner i strøm.

Under halvliter'n Tre hybridbiler ligger også godt an på vår liste. Toyota Yaris Hybrid nøyer seg med et testforbruk på 0,46 l/mil.

De to andre er såkalte ladbare hybrider, med batterikapasitet til å drive bilen på strøm over kortere perioder. I Toyota Prius Plugin varer batteriene ca. 20 km og forbruket ligger på 0,49 l/mil.

I Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybrid målte vi en rekkevidde på strøm på drøyt 30 km. Et testforbruk på 0,5 l/mil er imponerende tatt i betraktning at Volvo-en har 280 hk og svært gode ytelser.

LADBAR GJERRIGKNARK: Volvo V60 Plug-in hybrid beviser at en ladbar hybrid fungerer. Den gikk over tre mil på strøm under vinterlige testforhold, og klarer seg med et testforbruk på 0,5 l/mil, tross 280 hk og høye ytelser.
LADBAR GJERRIGKNARK: Volvo V60 Plug-in hybrid beviser at en ladbar hybrid fungerer. Den gikk over tre mil på strøm under vinterlige testforhold, og klarer seg med et testforbruk på 0,5 l/mil, tross 280 hk og høye ytelser. Vis mer

Vi er blitt vant til at mange dieselbiler med moderat effekt havner rundt 0,5 l/mil i forbrukstesten.

Men også dieselbiler med kraftig motor kan gå billig. Det er BMW 320d Efficient Dynamics (163 hk) og Audi A3 Sportback 2,0 TDI (150 hk) gode eksempler på med henholdsvis 0,51 og 0,49 l/mil.

Billig 4WD De siste årene har det kommet mange moderne bensinmotorer, og andelen av nye biler med bensinmotor har økt kraftig det siste året.

PRISBELØNT: Fords lille 1-liters bensinturbomotor vinner stadig utmerkelser. I Ford Focus viser den gode takter: Kjapp og med et testforbruk på 0,56 l/mil.
PRISBELØNT: Fords lille 1-liters bensinturbomotor vinner stadig utmerkelser. I Ford Focus viser den gode takter: Kjapp og med et testforbruk på 0,56 l/mil. Vis mer

Minibilen VW Up! er den bensinbilen som har best testresultat med 0,49 l/mil, men også Audi A3 1,4 TFSI og Ford Focus 1,0 EcoBoost peker seg positivt ut med 0,54 og 0,56 l/mil.

Heller ikke 4WD behøver å koste skjorta ved drivstoffpumpa. Subaru XV 2,0D nøyer seg med et forbruk på 0,55 l/mil.

Men det finnes også bestselger-versjoner som er mer enn gjennomsnittlig glad i dyre dråper. Da snakker vi ofte om biler med svært sterke bensinmotorer.

Ikke overraskende finner vi BMW M135i på jumboplass, med 0,81 l/mil i testforbruk. Med 320 hk er det tross alt respektabelt, de suverene ytelsene tatt i betraktning.

Slik måler vi forbruket Vi Menn Bil Top Gear kjører alle testbiler gjennom en fast runde på 20 mil.

Vi kjører på normert tid, med bare et fåtall øvede testsjåfører for at det skal bli så likt som mulig hver gang. Kjørestilen er økonomisk orientert, men ikke langsom.

Før runden starter, fylles tanken helt til randen. Det samme blir gjort når runden er over, før forbruket regnes ut. Ved stort avvik fra forventet resultat kjører vi én gang til.

SNILL MED 4WD: Stadig flere 4WD-biler havner under 0,6 l/mil i vår forbrukstest. VW Passat Alltrack brukte 0,57 l/mil med 140 hk dieselmotor.
SNILL MED 4WD: Stadig flere 4WD-biler havner under 0,6 l/mil i vår forbrukstest. VW Passat Alltrack brukte 0,57 l/mil med 140 hk dieselmotor. Vis mer

Ved siden av selve fyllingen kan blant annet vær og føre, dekkdimensjon og kilometerstand være mulige kilder til avvik.

De gangene vi har kjørt samme bilmodell gjennom testrunden flere ganger, har vi generelt sett at forskjellene i forbruk har vært innenfor det vi mener er et naturlig slingringsmonn.

  Forklaring til tabellen Drivstoff: D=Diesel, B=Bensin, E=Elektisk, DH=Dieselhybrid, BH=Bensinhybrid, DPH= Diesel Plugin hybrid, BPH= Bensin Plugin hybrid

Girtype:
M=Manuell, A=Automat, tall angir antall gir, AT=Trinnløs automat

Drift:
B=Bak, F=Foran, 4WD=Firehjulsdrift

AVVIK: Kjøresyklusen i EU-normen gir resultater de færreste hybridbiler klarer å gjenskape ved normalbruk. Det rammer blant annet Opel Ampera.
AVVIK: Kjøresyklusen i EU-normen gir resultater de færreste hybridbiler klarer å gjenskape ved normalbruk. Det rammer blant annet Opel Ampera. Vis mer

EU-MIX: Se faktaboks under tabellen.

Merke Modell Års- modell Driv- stoff Girtype Drift Effekt, HK Test- forbruk, L/MIL: Forbruk,  EU-MIX  L/MIL: Nissan Leaf 2011 E AT F 109 0 0 Toyota Yaris Hybrid 2012 BH AT F 100 0,46 0,37 Ford Focus 1,6 TDCi 2011 D M6 F 115 0,46 0,42 VW Polo 1,2 TDI Bluemotion 2010 D M5 F 75 0,46 0,34 BMW 316 d 2012 D A8 B 116 0,47 0,44 BMW 116d 2012 D M6 B 115 0,47 0,45 Volvo V40 D2 2013 D M6 F 115 0,48 0,38 Peugeot 208 1,6 HDI 2012 D M5 F 93 0,48 0,38 Volvo V40 D2 Cross Country 2013 D M6 F 115 0,49 0,38 Toyota Prius Plugin 2010 BPH AT F 136 0,49 0,26 Audi A3 Sportback 2,0 TDI 2013 D M6 F 150 0,49 0,42 VW Up! 2012 B M5 F 60 0,49 0,41 Volvo V60 D6 AWD Plugin hybrid 2013 DPH A6 4WD 280 0,5 0,18 VW Polo 1,6 TDI 2010 D A7 F 90 0,5 0,43 Kia Cee?d 1,6 CRDi 2012 D M6 F 128 0,5 0,41 VW Golf 1,6 TDI 2013 D A7 F 105 0,51 0,39 Mercedes-Benz A180 CDI 2012 D A7 F 109 0,51 0,43 BMW 320d Efficent Dynamics 2012 D A8 B 163 0,51 0,41 Kia Cee?d SW 1,6 CRDi 2013 D M6 F 110 0,51 0,44 Ford Focus stv. 1,6 TDCi 2011 D M6 F 115 0,52 0,42 Peugeot 508 SW 1,6 HDI 2011 D M5 F 112 0,52 0,48 BMW 320d Touring 2012 D A8 B 163 0,53 0,47 VW Golf 2,0 TDI 2013 D A6 F 150 0,54 0,44 BMW 320d 2012 D A8 B 163 0,54 0,45 Audi A3 1,4 TFSI 2013 B M6 F 122 0,54 0,52 Toyota Avensis 2,0 D-4D stv. 2012 D M6 F 124 0,55 0,45 Subaru XV 2,0D 2012 D M6 4WD 109 0,55 0,56 Volvo V70 1,6D Drivé 2010 D M5 F 109 0,55 0,49 Toyota Auris Hybrid 2013 BH AT F 136 0,56 0,39 Ford Focus 1,0 EcoBoost 2012 B M6 F 125 0,56 0,5 Volvo V60 Drivé 1,6D 2012 D M6 F 115 0,56 0,45 VW Golf 2,0 TDI 4Motion 2013 D M6 4WD 150 0,57 0,47 VW Passat 2,0 TDI stv. 2011 D A6 F 140 0,57 0,52 VW Passat Alltrack 2,0 TDI 2012 D M6 4WD 140 0,57 0,57 Audi A4 2,0 TDI Avant 2010 D M6 F 120 0,57 0,51 Toyota Prius Plus 2012 B AT F 136 0,57 0,44 VW Polo Cross 1,2 TSI 2010 B M6 F 105 0,57 0,55 VW Passat 1,6 TDI stv. 2011 D M6 F 105 0,58 0,44 VW Passat 2,0 TDI stv. 2011 D A6 4WD 170 0,58 0,57 Skoda Octavia 1,8 TSI 5-dørs 2013 B A7 F 180 0,58 0,57 Honda CR-V 2,2 i-DTEC 2012 D M6 4WD 150 0,58 0,58 BMW 320d xDrive 2012 D A8 4WD 184 0,58 0,48 BMW 316i 2013 B A8 B 136 0,58 0,59 Subaru Forester 2,0D 2013 D M6 4WD 147 0,58 0,59 Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D 2013 D M6 4WD 150 0,59 0,54 Volvo V40 D3 Cross Country 2013 D A6 4WD 150 0,59 0,52 VW Tiguan 2,0 TDI 110 2011 D M6 F 110 0,59 0,53 Toyota RAV4 2,2D-4D 2013 D M6 4WD 150 0,59 0,57
Ford Fiesta ST 2013 B M6 F 182 0,59 0,59 Peugeot 508 RXH 2013 DH A6 4WD 200 0,59 0,41 BMW 116i 2012 D M6 B 136 0,59 0,57 VW Tiguan 2,0 TDI 2012 D A7 4WD 140 0,6 0,6 Volvo V60 D3 2011 D A6 F 163 0,6 0,59 Kia Sportage 1,7 CRDi 2011 D M6 F 115 0,6 0,52 Kia Cee?d 1,6i 135 2012 B A6 F 135 0,6 0,6 BMW 120d 2012 D A7 B 163 0,6 0,45 VW Golf 1,4 TSI 2013 B A7 F 140 0,61 0,47 BMW 320i 2012 B A8 B 184 0,61 0,59 Mazda CX-5 2,2D 2012 D A6 4WD 150 0,63 0,55 VW Passat Alltrack 2,0 TDI 2012 D A6 4WD 170 0,63 0,59 Nissan Qashqai 1,6 dCi 2012 D M6 F 130 0,63 0,49 BMW X3 20d xDrive 2012 D A8 4WD 163 0,63 0,56 Ford Mondeo 2,0 TDCI stv. 2011 D A6 F 140 0,63 0,56 Peugot 508 SW GT 2,2 HDI 2011 D A6 F 204 0,63 0,59 Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D 2013 D A6 4WD 150 0,64 0,58 Audi A4 Avant 1,8 TFSI 2012 B M6 F 170 0,64 0,61 Audi A3 1,8 TFSI 2013 B A7 F 180 0,64 0,56 BMW X3 30d xDrive 2013 D A8 4WD 211 0,64 0,6 BMW 118i 2012 B M6 B 170 0,64 0,59 Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2012 D A7 4WD 163 0,65 0,6 Mitsubishi ASX 1,8 DI-D 2010 D M6 4WD 150 0,65 0,57 Mercedes-Benz A180 AMG 2013 B M6 F 122 0,66 0,58 Honda CR-V 2,2 i-DTEC 2013 D A5 4WD 150 0,66 0,68 Ford Mondeo 1,6 TDCi stv. 2011 D M6 F 115 0,66 0,47 Volvo V40 T3 2013 B M6 F 150 0,67 0,54 Ford Focus 1,6 EcoBoost 2012 B M6 F 182 0,67 0,59 Opel Mokka 2013 B M6 4WD 140 0,67 0,64 Ford Kuga 2,0 TDCi 2013 D A6 4WD 140 0,67 0,62 Mazda CX-5 2,0 4x4 2012 B M6 4WD 160 0,68 0,66 Kia Sportage 2,0 CRDi 2011 D A6 4WD 136 0,69 0,69 Peugeot 508 1,6 THP sedan 2011 B M6 F 156 0,7 0,64 Hyundai ix20 1,4 2011 B M5 F 90 0,7 0,56 BMW 328i Touring 2013 B A8 B 245 0,71 0,65 Volvo XC60 D3 2012 D A6 4WD 163 0,72 0,68 Mitsubishi ASX 1,8 DI-D 2010 D M6 4WD 116 0,72 0,55 VW Golf GTI 2013 B A6 F 230 0,72 0,64 Mercedes-Benz A250 Sport 2013 B A7 F 211 0,72 0,64 Toyota Avensis 1,8 CVT 2012 B AT F 147 0,74 6,7 Audi Q5 2,0 TDI 2012 D A7 4WD 177 0,75 0,61 Subaru XV 2,0i 2012 B AT 4WD 150 0,75 0,66 Ford Focus ST 2012 B M6 F 250 0,77 0,72 Volvo V40 T5 AWD Cross Country 2013 B A6 4WD 254 0,78 0,83 Subaru XV 1,6i 2012 B AT 4WD 114 0,78 0,63 Audi Q5 Hybrid 2012 BH A8 4WD 245 0,8 0,69 Volvo V60 2,0T 2011 B A6 F 203 0,81 0,83 BMW M135i 2013 B A8 B 320 0,81 0,75