OPPSIKTSVEKKENDE: I 2013 ble en av fire Chrysler vraket. Dersom det samme fortsetter inn i 2014, så er det snart ikke mange Chrysler igjen i Norge. FOTO: Fred Magne Skillebæk
OPPSIKTSVEKKENDE: I 2013 ble en av fire Chrysler vraket. Dersom det samme fortsetter inn i 2014, så er det snart ikke mange Chrysler igjen i Norge. FOTO: Fred Magne SkillebækVis mer

Disse bilene blir eldst

Det er artig å se nærmere på hvilke biler som er eldst og nyest på veien. Men hva betyr det?

Dinside Uten å gå så langt som den britiske statsmannen Disraeli, som skal ha stemplet statistikk generelt som løgn, er det utvilsomt mange måter å tolke de samme tallene på.

Vi skal derfor vokte oss vel for å overtolke statistikken over bilbestanden etter alder, som vi har fått tilgang til gjennom Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Tallene er nå offentliggjort på detaljnivå per 31/12/2013 og her er mye interessant lesning.

Bilsalget i 2014: Århundrets beste salg!

Gamle Volvoer For å starte med bilenes gjennomsnittsalder ved vraking: De som har sett slike tall før vil ikke bli overrasket over at det er Volvo som nok en gang har høyest gjennomsnittsalder, med 22,4 år ved vraking, fulgt av Mercedes-Benz med 21,6 år.

Les også: Ti populære brukte stasjonsvogner

Bilene som ble vraket i 2013 utgjorde 3,3 prosent av Volvos samlede bestand - mens det var 5 prosent av Mercedesene i landet som ble vraket.

På den andre siden av statistikken finner vi Skoda. Der hadde bilene en snitt-alder på bare 14,9 år ved vraking.

Brukttest: Skoda Octavia mot Toyota RAV4

Skjøre Skodaer? Men her kommer forsiktighetsregelen vi nevnte tidligere til anvendelse. For selv om det kan konkluderes med at tallene betyr at Skodaer er langt mindre solide enn Volvoer, så vil dette være en kraftig overforenkling.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette blir mer tydelig når vi ser på hvor stor andelen av Skoda-parken som ble vraket i 2013 (bare 1,9 prosent), og hvor mange biler som var over 20 år gamle da de ble vraket.

Det var nemlig kun 36 biler av merket Skoda som var så gamle - men hele 3.584 Volvoer. Og da gjelder det å huske at Skoda først for alvor kom tilbake på markedet her i landet med Octavia fra 1997. Og Skoda har den nest nyeste bestanden i Norge med 6,2 år i snitt. Nok et eksempel på at tallene ikke må tolkes isolert...

Disse bilene betyr trøbbel

En av fire til høgger'n Det er også interessant å se på hvor stor andel av et merkes totale bestand som blir vraket i løpet av et år.

Her er det Chrysler som peker seg ut. Hele 25,3 prosent - en av fire biler av merket - ble kassert mot pant i 2013.

Det skal sies at siste relevante nyhet for Norge fra den kanten var siste generasjon Chrysler 300C - før den en kort tid overlevde som Lancia Thema og deretter forsvant fra det europeiske markedet.

Det forsvant også mye Renault i 2013 - hele 15 prosent av bestanden, og også Opel (11,3 prosent) og Fiat (10,1) så mer enn én av ti biler forsvinne i løpet av året.

Nyest og eldst De nyeste bilene i gjennomsnitt er av merkene Kia, Skoda og Hyundai. Felles for disse er naturligvis at de har hatt mye høyere salg i senere år enn tidligere. Dette i motsetning til merker som Saab, Opel og Renault, som hadde en god del høyere salgstall for temmelig mange år siden enn de har hatt den senere tiden. Se ellers tabellen til høyre.


Saken ble opprinnelig publisert på DinSide Les her.

UNGDOMMELIG: Kia har den yngste bestanden i Norge med en gjennomsnittsalder på bare 4,9 år. I motsatt ende av skalaen: Opel, med 12,5 år. (Saab, med hele 13 år i snitt, er ikke lenger i salg). Foto: KNUT MOBERG
UNGDOMMELIG: Kia har den yngste bestanden i Norge med en gjennomsnittsalder på bare 4,9 år. I motsatt ende av skalaen: Opel, med 12,5 år. (Saab, med hele 13 år i snitt, er ikke lenger i salg). Foto: KNUT MOBERG Vis mer