Disse bilene må oftest på verksted

Prestisjebiler må på verksted oftere enn mange rimelige merker. Sjekk feilstatistikken!

BUNN: Land Rover, her representert ved giganten Range Rover, havner helt på bunnen av feillista. At noen bruker sin Land Rover hardt, kan være noe av forklaringen. Avansert elektronikk og mekanikk en annen. Foto: Land Rover
BUNN: Land Rover, her representert ved giganten Range Rover, havner helt på bunnen av feillista. At noen bruker sin Land Rover hardt, kan være noe av forklaringen. Avansert elektronikk og mekanikk en annen. Foto: Land RoverVis mer

||| Japanske biler topper statistikken, mens de typiske prestisjemerkene i hovedsak havner i på siste halvdel av lista.

Det er den grove oppsummeringen av resultatet for det britiske forbrukermagasinet What Car?s feilstatistikk. Statistikken er utarbeidet sammen med garantitilbyderen Warranty Direct og omfatter data fra over 50.000 biler kjørt i Storbritannia.

Bilene i statistikken er inntil ti år gamle, og rangeringen viser hvor stor andel av bilene fra et merke som har vært på verksted for få reparert feil det siste året.

Det er snakk om enorme forskjeller: Mens merket med færrest feil har en feilprosent på 7, har Land Rover feil på over halvparten av de garantiforsikrede bilene.

Før du kaster deg over resultatene, som du finner i lista til høyre, ber vi deg huske at de må leses med flere forbehold:

For eksempel tar statistikken ikke høyde for hvor langt bilene er gått, hvordan de brukes eller hvem som kjører dem. Du kan trygt gå ut fra at hard bruk er årsaken til en del av Land Rovers mange feil.

Trykk på merkenavnet i lista for å lese Vimennbil.nos tester av merkets modeller!

Total Japan-dominans Japanske merker tar ikke mindre enn de sju øverste plassene på lista. Helt på topp, med relativt klar margin, ligger Honda.

Bare 7 prosent av de garantiforsikrede Hondaene var på verksted for feilretting det siste året.

Det gjenspeiles også i lista over de ti bilmodellene med færrest feil, der Honda er representert med hele fem modeller. Se lista her!

Subaru og Mitsubishi følger på de neste plassene med 11 feil per 100 biler siste år. Toyota og Toyotas premiummerke Lexus klarer seg også godt, med feil ved 13 av 100 biler siste år. (Toyotas tilbakekallinger er ikke omfattet av statistikken.)

Først på åttendeplass kommer et europeisk merke, og det er et merke som det ble vitset med for ikke så mange år siden. VW-eide Skoda viser at tsjekkerne tar kvalitet på alvor, selv om bilene er relativt rimelige.

Ikke helt premium Nevnte Lexus er det eneste prestisjemerket som virkelig gjør det godt i statistikken. De andre har feil på mer enn hver fjerde bil:

I TET: Honda har bare sju feil per 100 biler det siste året. Her en CR-V av forrige generasjon. Foto: Honda
I TET: Honda har bare sju feil per 100 biler det siste året. Her en CR-V av forrige generasjon. Foto: Honda Vis mer

Porsche på 15. plass havner med et nødskrik på første halvdel av lista, men har til gjengjeld de dyreste reparasjonene.

Verre står det til for det tyske trekløveret Mercedes, BMW og Audi, med plasseringene 22, 23 og 25. For Mercedes må eldre utgaver av SL samt luksusbilen S-klasse ta deler av skylda, med feilrate på rundt 50 prosent.

BMW raser nedover på lista fra fjorårets tiendeplass på grunn av mange feil ved eldre 7-serier, X3 og første generasjon av X5.

Audis svake resultat skyldes i forholdsvis stor grad mange feil (elektronikk, drivlinje) ved forrige generasjon A6.

Saab mot bunnen Er du blant dem som liker å pleie fordommer mot italienske og franske biler, så får du påfyll her: Alfa Romeo havner nest sist med feil på 47 prosent av bilene siste år. Renault ligger på plassen over med feilprosent på 46, mens Peugeot har feil på 32 prosent av bilene.

Heller ikke for Saab er lista en sårt tiltrengt god nyhet: Mange feil med 9-3, deriblant hyppige motorfeil, sender merket ned til 29. plass av 32 rangerte merker.

Her finner du hele rangeringen til "What Car?".

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.