Porsche 911:  Klassisk eleganske sørger også for en god pris. Tor Farstad / bilfoto.no
Porsche 911: Klassisk eleganske sørger også for en god pris. Tor Farstad / bilfoto.noVis mer

Disse bilene opplever kraftig prisoppgang

Bil kan faktisk være en svært god investering. Bare i løpet av noen måneder har enkelte Porsche-modeller steget voldsomt i verdi.

(Hegnar.no): Bil kan faktisk være en svært god investering. Bare i løpet av noen måneder har enkelte Porsche-modeller steget voldsomt i verdi.

911 Porsche er i vinden om dagen, noe som ikke minst gjelder en del av de klassiske modellene. Én av disse er Turbo-utgavene av 911 fra tidlig 1990-tall.

Amerikanske Hagerty anslår for eksempel at de flotteste utgavene av 1991-modellen av 964 Turbo har mangedoblet seg i verdi i løpet av noen få måneder. De anslår nå en snittpris på denne modellen på 161.640 dollar, noe som tilsvarer 1,34 millioner kroner. Med moms og en liten registreringsavgift snakker vi da om over 1,7 millioner kroner.

Tilstanden har naturligvis mye å si. En helt perfekt bil anslås til rundt 270.000 dollar, mens en daglig bruksbil gjerne har en verdi på rundt 100.000 dollar.

Allright investering - Porsche har historisk holdt seg godt i pris. Det har vært en allright investering der man ofte har fått igjen det man har gitt for bilen, sier salgssjef Gunnar Birkenfeldt hos Porsche Center Bergen til Hegnar.no.

Det nye nå er at flere modeller stiger til dels kraftig i verdi. Eksempelvis koster en GT3 som brukt omtrent i dag det samme som den kostet ny i 2008.

Artikkelen fortsetter under annonsen

GT3 - GT3 er en modell som garantert vil stige i verdi, sier Birkenfeldt, spesielt GT3 RS-modellene, der man har sett en kolossal utvikling bare det siste året.

Porsche-toppen kjenner til et tilfelle hvor en 997 GT3 RS ble tatt inn fra Sverige for rundt én million. Bilen ble raskt solgt for 1,6 millioner kroner til Nederland. Nå er samme bil til salgs på tyske Mobile for 250.000 dollar, vel 2.3 millioner kroner.

- Classic-satsingen er viktig for oss, er budskapet fra Porsche-toppen.

Back to basic - Uten de klassiske 911-ene og motorsporten hadde vi ikke vært her i dag. Dette er selve sjelen og opprinnelsen til Porsche. Vi holder på å bygge en samling av eldre biler og har kjøpt inn 8-10 biler bare i sommer. Disse kommer for salg utover høsten, sier Birkenfeldt.

Han sier at mange i Norge ikke har fått med seg de høye prisene enkelte modeller oppnår internasjonalt.

- Det er stor eksport av brukte Porscher. Bilene kan ligge ute på Finn i 30 minutter før de selges. Dessverre går mange ut av landet, nordmenn har ikke helt fulgt med i timen, sier salgssjefen.

Svak krone Den svake norske kronen gjør sitt til at norske biler blir ekstra ettertraktet internasjonalt.

- Det er også interessant å se at den nye Targa-modellen fra Porsche har gitt de gamle utskjelte Targa-modellene en renessanse. Før ville ingen ha Targa, nå er det blitt skikkelig poppis, sier Birkenfeldt.

FLERE NYHETER: Dette er årets dyreste leilighet
Statoil i gang med verdensledende prosjekt
- Ikke konkursras i norsk næringsliv