Disse bruktbilene holder lengst

Når en bil har gått over 100 000 kilometer, pleier bruktprisen å falle. Vi har sjekket hvilke biler som tåler høy kjørelengde godt, og hvilke som ikke gjør det.

TRYGT KJØP Dekra-statistikken viser at tre av fire Volvo V50 er uten alvorlige feil etter passerte 150 000 kilometer: Alle foto: Egil Nordlien, HM Foto og Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
TRYGT KJØP Dekra-statistikken viser at tre av fire Volvo V50 er uten alvorlige feil etter passerte 150 000 kilometer: Alle foto: Egil Nordlien, HM Foto og Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

• Flere bilsaker finner du på db.no/bil.

- Før i tida var en bil som hadde gått over 100 000 kilometer, snart klar for grava, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i Norges Automobil-Forbund (NAF).

Slik er det ikke lenger. Nye bilmodeller bygges med et livsløpsmål som er atskillig høyere.

150 000 km ikke noe problem - Kvaliteten er en helt annen enn på 70-tallet. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å kjøpe en bruktbil som har gått 150 000 kilometer, så sant tilstanden er godt dokumentert, servicehistorikken i orden og prisen riktig, sier Engebretsen.

Dette er godt nytt for bruktbilkjøpere som ønsker mest mulig for pengene.

Om 100 000 kilometer teknisk sett ikke er en avgjørende grense mer, så er det fortsatt en psykologisk grense for mange.

- Derfor faller mange bilmodeller betydelig i pris hvis det står mer enn 100 000 km på telleren, sier Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil Top Gear.

Stort utvalg Biler som har passert 100 000 kilometer, er med gjennomsnittlig norsk kjørelengde gjerne rundt åtte år gamle.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer