Disse brukte minst drivstoff

Sjekk de beste og de verste bilene her.

MINIMALT: Navnet "Mini" beskriver både størrelsen og drivstofforbruket til One D. 0,40 l/mil gjorde den til den gjerrigste bilen vi testet i 2010. FOTO: Terje Bjørnsen
MINIMALT: Navnet "Mini" beskriver både størrelsen og drivstofforbruket til One D. 0,40 l/mil gjorde den til den gjerrigste bilen vi testet i 2010. FOTO: Terje Bjørnsen Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Vi testet 125 biler i 2010, og her er de morsomme testdataene vi satt igjen med. Småbilene kan vise til det laveste forbruket.

Alle biler vi tester i www.vimennbil.no går gjennom faste testrutiner, der nøyaktige akselerasjons- og støymålinger, samt unnamanøvre (elgtest), inngår. En fast 19 mil lang forbruksrunde blir også kjørt mot en idealtid for å kartlegge bilenes drivstofforbruk og kjøreegenskaper.

Det gir oss et meget godt grunnlag for å skrive test av hver enkelt bil, men også en stor database hvor vi kan grave fram testdata i ettertid.

Forrige uke presenterte vi de ti raskeste, de ti tregeste, de ti sterkeste og de ti svakeste. Nå er turen kommet til de bilene som tok seg billigst gjennom nevnte forbruksrunde.

Slik måler vi forbruket • Først og fremst tanker vi hver enkelt bil 100% full: til drivstoffet står i påfyllingsrøret. • Deretter nullstiller vi tripteller og tripforbruk, samt noterer starttidspunktet. • Forbruksrunden på 19 mil er delt opp i fem etapper der alle etappene kjøres mot en idealtid. Tripteller, tripforbruk og tid leses av etter hver etappe. • Ved veis ende noteres dataene fra kjørecomputeren og tanken fylles like full som den var ved start. • Til slutt regnes forbruket ut etter antall fylte liter drivstoff delt på rundens faktiske lengde. Forbruksvinnerne Forbruksrunden med drøye 19 mil på variert norsk vei er en absolutt nødvendighet for å skille bilene. Så gode som nye biler er i dag, er det ofte veldig vanskelig å skille mange av dem. At bilene stiller til start med like forutsetninger er en nødvendighet, derfor har vi faste rutiner når vi måler bilenes drivstofforbruk. Runden er delt opp i fem forskjellige etapper, der alle kjøres mot en idealtid. Her er de gjerrigste (klikk på hver enkelt bilmodell for å lese testen):

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer