GRUNDIG: Ingen bil skal føle seg trygg. Årets fagjury har sterk kompetanse på bil, og har et felles mål: Å finne den beste kandidaten som fortjener å smykke seg med tittelen «Årets Bil 2012». Foto: Kristian Ridder-Nielsen.
GRUNDIG: Ingen bil skal føle seg trygg. Årets fagjury har sterk kompetanse på bil, og har et felles mål: Å finne den beste kandidaten som fortjener å smykke seg med tittelen «Årets Bil 2012». Foto: Kristian Ridder-Nielsen.Vis mer

Disse fem har en meget tøff jobb foran seg

24 skal bli til én. «Årets Bil 2012» er i gang!

FØLG DAGBLADET BIL PÅ FACEBOOK!

Dagbladet kårer «Årets Bil» i Norge 2012 i samarbeid med Vi Menn Bil Top Gear.

Det er sjuende år på rad at Dagbladet drar i gang denne kåringa.

Juryen Hvilken nye bilmodell som til sjuende og sist kan kalle seg «Årets Bil 2012», avgjøres av en bredt sammensatt jury, men leserstemmene vil bli tatt med i vurderingsgrunnlaget.

Som tidligere har årets jury meget tung kompetanse på bil og bilens rolle i samfunnet.

Foruten bilens kvaliteter, skal juryen fokusere på miljø, sikkerhet, økonomi, markedsutvikling og trender.

Juryen består av disse fem: • Andreas Handeland, bilansvarlig i Dagbladet og juryformann.

• Øyvind Jakobsen, erfaren journalist og biltester i Vi Menn Bil Top Gear.

• Anders Hovde, markedsanalytiker med bil som spesialområde, seniorkonsulent hos TNS Gallup.

• Ulrica Risberg, kommunikasjonsdirektør i NAF.

• Einar Håndlykken, leder i miljøstiftelsen ZERO.
  Bredt utvalg I alt 24 kandidater er nominert denne gangen.

Utvalget er folkelig, men favner vidt fra små elbiler til kostbare premiumbiler.

Totalt 17 bilmerker er representert blant de 24 nominerte, og prisene spenner fra litt over 200 000 kroner og opp til over 800 000 kroner.

JURYEN:  Juryen til Dagbladets kåring av årets bil. Oslo. Foran: Andreas B. Handeland, Dagbladet. Bak, fra venstre: Anders G. Hovde, TNS Gallup. Øyvind Jakobsen, biljournalist Vi Menn Bil Top Gear. Ulrica Risberg, NAF. Einar Håndlykken, Zero. Foto: Kristian Ridder-Nielsen.
JURYEN: Juryen til Dagbladets kåring av årets bil. Oslo. Foran: Andreas B. Handeland, Dagbladet. Bak, fra venstre: Anders G. Hovde, TNS Gallup. Øyvind Jakobsen, biljournalist Vi Menn Bil Top Gear. Ulrica Risberg, NAF. Einar Håndlykken, Zero. Foto: Kristian Ridder-Nielsen. Vis mer

Blant miljøbilene finner vi elbilene Citroën C-Zero, Peugeot iOn og Nissan Leaf.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hybriden Lexus CT 200h er med, og det samme er plugg-inn-hybriden Opel Ampera.

Småbil- og kompaktklassene I småbil- og kompaktklassene finner vi biler som Toyota Yaris, Citroën C4, Mercedes B-klasse, Ford Focus, BMW 1-serie, samt mini-MPV-ene Toyota Verso-S og Subaru Trezia.

Hyundai i40, Peugeot 508, Audi A6, samt flerbruksbilene Mazda5 og Opel Zafira sørger for at de store familiebilene er representert.

SUV-ene er selvsagt også blant kandidatene med Mercedes M-klasse, Range Rover Evoque, Audi Q3 og SsangYong Korando.

  Omfattende presentert De neste fem ukene vil de 24 kandidatene bli grundig presentert i avisa og på Dagbladets nettsider.

I år samarbeider Dagbladet med Vi Menn Bil Top Gear om Årets Bil-kåringa.

Vi Menn Bil Top Gear gjennomfører over 100 grundige biltester hvert år, i tillegg til prøvekjøringer og nybilomtaler.

Et eget norsk testopplegg sørger for objektive målinger og sammenlikningsbare resultater når gjelder veiegenskaper, støy, forbruk og innvendige mål.

Hovedpunkter for juryen: Tre hovedpunkter vil stå sentralt i juryens vurdering av bilene:

1) Utslipp og forbruk

2) Teknologi sikkerhet

3) Pris og kostnader

I tillegg vil juryen vektlegge kjøreegenskaper, pålitelighet, komfort, praktisk bruk og design i totalvurderingen.

«Årets Bil» og «Lesernes favoritt»
Årstall Årets Bil Lesernes favoritt 2007 Toyota RAV4 Toyota RAV4 2008 Ford Mondeo Ford Mondeo 2009 Volkswagen Golf Ford Kuga 2010 Toyota Prius Saab 9-3X 2011 Volvo V60/S60 Citroën DS3
De to første årene var resultatene fra juryen og folket sammenfallende. De tre siste årene har det derimot variert. Derfor er det ekstra spennende å se hvilke to bilmodeller som kan føyes til på lista etter årets kåringer.

Les også:
Vi har testet 581 biler
- En av de aller beste familiebilene
Så mye koster det deg å kjøre for fort