Disse fem metodene skal hjelpe deg opp bakken

En av løsningene er best. Se video.

Vinterferien står for døra. Mange skal til fjells, og mange skal bryne seg på bratte bakker, isete underlag og dårlig brøytede veier som verken kjenner sand eller salt.

Ofte går det bra, men ikke så rent sjeldent blir bilen stående fast. Hjulene spinner og spinner, og bilen vil verken fram eller tilbake.

Heldigvis finnes det muligheter - før redningsbilen må tilkalles.

Det store spørsmålet blir hva du selv kan klare, og hva som er realistisk å ha med seg av nødutstyr i en vinterferiepakket bil.

Sammen med NAF har vi sett nærmere på de fem vanligste metodene for å komme seg ut av knipa - med en bil med forhjulstrekk.

Utstyret passer fint om du har liten plass i bilen, men har ulik vanskelighetsgrad og virkning.

Fem metoder Kort oppsummert er det fem utstyrsvarianter som kombinert med ditt eget kunnskapsnivå gjør susen når du først står der:

• Vask dekkene/dekkrens, Turtle, fra rundt 80 kroner. • Klister, Turtle, fra rundt 80 kroner. • Snøkjetting, AutoSock, tekstilbasert, rundt 700 kroner. • Snkøkjetting, Michelin Eays Grip, tekstilbasert, rundt 1300 kroner. • Snøkjetting, metall, vanlig, fra rundt 200 kroner, opp til 2000 kroner. Noen av disse metodene er nokså enkle, mens andre krever mer trening for å fungere.

BAKKESTART: Vi viser deg alternativene om du blir stående fast i bakken. Se hvordan det gikk på videoen under. Foto: Terje Haugen
BAKKESTART: Vi viser deg alternativene om du blir stående fast i bakken. Se hvordan det gikk på videoen under. Foto: Terje Haugen Vis mer

Resultatene går vi igjennom i videoen, hvor vi har fått med oss kommunikasjonsrådgiver og bilmekaniker Jan Ivar Engebretsen fra NAF.

Vi tok utgangspunkt i en passe bratt bakke på vinterføre, hvor vi testet ut de ulike produktene og metodene.

Vask og dekkrens Vask og dekkrens er nok den mest undervurderte metoden i mange sammenhenger. Meget rimelig er det også.

Rengjør du gode vinterdekk for salt og skitt, gir dekkene ofte godt nok grep til å få deg opp og fram.

I vår temmelig drøye testbakke ble forskjellen nokså liten, men under litt mer moderate forhold vil dekkrens ofte fungere utmerket.

- Spesielt i litt lange og slakke bakker kan en god dekkvask sørge for tilstrekkelig veigreip, sier Engebretsen.

AutoSock AutoSock er tilgjengelig både på nett, hos bilrekvisitabutikker og diverse bensinstasjoner. Det er imidlertid viktig at du sjekker rett størrelse til dine hjul.

Det er relativt enkelt å sette på AutoSock. Det går fort, men to minutter fra du forlater førersetet til du sitter bak rattet igjen, synes vi ikke er realistisk. Si heller 15 minutter.

VASK: Dekkvask er den enkleste metoden for å få fram egenskapene til vinterdekkene. Foto: Terje Haugen
VASK: Dekkvask er den enkleste metoden for å få fram egenskapene til vinterdekkene. Foto: Terje Haugen Vis mer

Videre bør et par parametre være til stede for at AutoSock skal virke godt.

I den siste versjonen av sokken, som etter hvert har mange år bak seg på markedet, har produsenten tydeligvis prioritert egenskapene på det vanskeligste typen føre, altså våt is, foran snøføre.

Michelin Easy Grip Det finnes i praksis tre forskjellige typer hjelpemidler innen denne sjangeren. I tillegg til AutoSocken finnes Easy Grip og vanlig snøkjetting.

Som vintersikkerhetsutstyr i bilen fungerer denne fint grunnet liten plass og meget god bruksanvisning.

Det er ikke mulig klare en komplett montering på to minutter, som reklamen antyder.

Men etter vår mening vil de fleste klare å montere Easy Grip for å komme seg ut av knipa.

En annen faktor her er at den ser ut til å klare seg godt på både ren hålke, snøføre og slaps.

Snøkjetting Det finnes minst 5-6 forskjellige merker, og til forskjellige priser.

SOKK: Autosocken er et realistisk alternativ for mange, spesielt om det er liten avstand mellom hjul og hjulbue. Autosocken sitter ellers svært godt om du har brukt klister først. Foto: Terje Haugen
SOKK: Autosocken er et realistisk alternativ for mange, spesielt om det er liten avstand mellom hjul og hjulbue. Autosocken sitter ellers svært godt om du har brukt klister først. Foto: Terje Haugen Vis mer

Konseptet og funksjonen er imidlertid tilnærmet identisk på alle.

Forskjellen mellom merkene, fra billige Biltema til dyre König (nå Thule), er derfor i all hovedsak kvaliteten på materialene.

Fra Biltema hentet vi ut et sett til 199 kroner, mens Königs kjettinger kostet 490 kroner hos Torshov bilrekvisita.

Alle Biltemas størrelser koster for øvrig det samme.

Men kjetting er ikke for alle.

Montering av kjettingene på vår testbil, en Kia Rio, ble for komplisert grunnet lav avstand mellom dekk og hjulbue, som det er på de fleste bilene i denne klassen.

EASY: Easy Grip fra Michelin hadde den enkleste bruksanvisningen og egenskaper vi likte god. Foto: Terje Haugen
EASY: Easy Grip fra Michelin hadde den enkleste bruksanvisningen og egenskaper vi likte god. Foto: Terje Haugen Vis mer

- Snøkjetting er rett og slett ikke å anbefale, før du har sjekket om du får hendene inn mellom hjul og hjulbue. Klarer du ikke det, bør du vurdere andre alternativer, anbefaler Engebretsen.

Uansett hva du velger, så er et punkt viktigere enn andre:

Øv på å montere minst en gang først!

Vi gjør oppmerksom på at NAF fører enkelte av produktene omtalt her, men de samme produktene er også å finne hos noen av de nevnte bilrekvisitakjedene.

LES OGSÅ:

Slik bruker du startkabler

KJETTING: Snøkjettingen er den rimeligste, men samtidig den mest kompliserte metoden. Foto: Terje Haugen
KJETTING: Snøkjettingen er den rimeligste, men samtidig den mest kompliserte metoden. Foto: Terje Haugen Vis mer

Slik unngår du startvansker i kulda

Derfor er dieselbilen vanskeligere å starte i kulda

Piggdekk er best på hålke

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.