Disse fem øvelsene kan fjerne skuldersmertene

Tren gjerne skulderen hver eneste dag, sier ekspert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): I Norge rapporterer åtte av ti personer at de har hatt plager i større eller mindre grad fra muskel- og skjelettsystemet den siste måneden.

Ifølge Formidlingsenheten for muskel- og skjelett (FORMI), står også disse lidelsene for 40 prosent av alle legemeldte sykefraværsdager i løpet av første kvartal i år.

Skuldersmerter utbredt - Skulderlidelser er den tredje vanligste plagen innenfor muskel- og skjelettlidelser, etter rygg og nakke, sier forsker og fysioterapeut Kaia Beck Engebretsen ved fysikalsk medisinsk poliklinikk på Oslo universitetssykehus Ullevål.

Ofte kommer plagene gradvis blant personer som ikke tidligere har hatt smerter eller blitt skadet på noen måte, forteller hun.

Karin Honne, helse- og sosialfaglig konsulent i Norsk Revmatikerforbund, mener mange som plages av skuldersmerter blir gående med problemene over tid.

- Mange kjenner smerte i skulderen uten at det gis noe konkret svar på hva det egentlig er. Ved å ikke få noe svar, blir problemene lett langvarige, sier hun.

Ifølge Honne avlaster du gjerne det vonde området, og kan risikere at smertene sprer seg til andre deler av kroppen og gjør vondt verre.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.