JULEKAKER: Krumkaker, sandkaker, sandnøtter, smultringer, sirupsnipper, fattigmann, goro, kokosmakroner, peppernøtter og pepperkaker -  hvilken julekake er din favoritt? Foto: FOTOLIA
JULEKAKER: Krumkaker, sandkaker, sandnøtter, smultringer, sirupsnipper, fattigmann, goro, kokosmakroner, peppernøtter og pepperkaker - hvilken julekake er din favoritt? Foto: FOTOLIAVis mer

Disse julekakene inneholder flest kalorier

Hva er mest usunt av «de sju sortene»?

(KK.NO) For mange av oss er kakene en ganske stor del av jula.

Og er du av den tradisjonelle typen, så er du sikkert godt i gang - om ikke ferdig, med bakingen av «de sju sortene».

Eller kanskje du er så heldig at du har en mor, eller bestemor som gjør det?

Akkurat hvilke kaker som inngår i «de sju», varierer litt fra familie til familie, men de vanligste kakene det velges mellom er: krumkaker, sandkaker, sandnøtter, smultringer, sirupsnipper, fattigmann, goro, kokosmakroner, peppernøtter og pepperkaker.

Flest kalorier Dessverre er det nå engang slik at kaker ikke er kjent for å være spesielt sunne, og dette gjelder også for alle julas kaker.

Og selv om du fortjener å kose deg litt ekstra i høytiden som kommer, kan det kanskje være greit å styre unna de aller mest usunne variantene, særlig hvis du er opptatt av å holde vekta.

Ifølge Rose-Linn Bø Arntzen, som er klinisk ernæringsfysiolog, er det særlig én kake du ikke bør spise for mye av - og det er den tradisjonelle smultringen.

- Ser vi på de enkelte kakene, er smultringen den som er mest kaloririk. Dette er også kaka som veier mest og som dermed har «plass» til flest kalorier, har hun tidligere uttalt til KK.no:

- Etter smultringer kommer krumkaker og sandkaker. Mens de som gir minst kalorier per stykk er pepperkaker, sandnøtter, sirupssnipper, fattigmann og peppernøtter.

Et litt bedre valg Selv om de sistnevnte «småkakene» inneholder mindre kalorier enn smultringer, krumkaker og sandkaker, betyr ikke det at du bør hive innpå av den grunn.

VERSTINGEN: Ifølge Rose-Linn Bø Arntzen er smultringen den mest kalori- og fettrike julekaka. Foto: FOTOLIA
VERSTINGEN: Ifølge Rose-Linn Bø Arntzen er smultringen den mest kalori- og fettrike julekaka. Foto: FOTOLIA Vis mer

Likevel er de et bittelitt bedre valg, om du først skal gå amok i kakeboksen.

- Småkakene som gir minst kalorier, gir omtrent like mange kalorier som en klementin, selv om klementinen veier opptil ti ganger så mye som noen av småkakene.

- Det er altså mye mer mat i en klementin enn i en pepperkake, men det gir like mange kalorier, har Bø Arntzen forklart:

- Sammenligner vi pepperkaker og klementiner med smultringer, kan man spise sju pepperkaker eller sju klementiner før man har fått i seg samme mengde kalorier som én smultring.

Fett fra mandler Ifølge ernæringsfysiologen bør du aller helst velge kakene som er laget av fett fra mandler.

- Som regel bakes julekaker med mye sukker og mettet fett, men noen av julekakene og julegodtene lages med fett fra mandler, og dette er umettet fett - det sunne fettet.

- Eksempler på dette er kransekake og marsipan, som dermed har en bedre og sunnere fettsammensetning, sier hun:

- Men alt fett gir kalorier, så selv om det umettede fettet er sunt, bør man være forsiktig med inntaket for å forhindre at man får i seg for mange kalorier.

Bø Arntzen har også følgende forslag til deg som er opptatt av å passe vekta:

SMÅKAKER: Småkakene vi spiser i jula, som pepperkaker, inneholder ofte litt mindre kalorier enn for eksempel smultringer. Men det beste er kaker laget på fett fra mandler. Husk imidlertid at du ikke bør spise for mye av disse kakene heller...Trist, men sant, i hvert fall for vekta. Foto: ALL OVER PRESS
SMÅKAKER: Småkakene vi spiser i jula, som pepperkaker, inneholder ofte litt mindre kalorier enn for eksempel smultringer. Men det beste er kaker laget på fett fra mandler. Husk imidlertid at du ikke bør spise for mye av disse kakene heller...Trist, men sant, i hvert fall for vekta. Foto: ALL OVER PRESS Vis mer

- Klementiner og annen frukt er selvfølgelig et sunt alternativ som tilfører kroppen vitaminer og mineraler som kroppen trenger, samtidig som det smaker veldig godt.

Klarer du ikke uten julekakene? Ikke fortvil! Her er noen gode tips til hvordan du kan lage favorittkakene litt sunnere!

Denne saken er tidligere publisert på KK.no.

Sjekk også ut følgende saker:
Hvor mye mat har du i kjøleskapet nå?
Dette bør du vite om ferdiggrøten
Blir du søtsugen på kvelden?

EKSPERTEN: Rose-Linn Bø Arntzen er klinisk ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Lommelegen.no. Foto:Per Ervland
EKSPERTEN: Rose-Linn Bø Arntzen er klinisk ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Lommelegen.no. Foto:Per Ervland Vis mer