Disse kjemper om å bli «Årets Bil 2012»

Se alle de 24 bilene Dagbladet-juryen har nominert til «Årets Bil 2012».

FØLG DAGBLADET BIL PÅ FACEBOOK!

Feltet av Årets bil-kandidater er bredt.

Alle er helt nye modeller lansert i Norge i år, men deretter er det mye som skiller dem.

Modeller fra volummerker konkurrerer på lik linje med langt mer kostbare statusbiler.

Mange klasser representert Sportslige modeller møter elbiler, SUV-er og sjusetere.

Og selvfølgelig finnes kandidater fra småbil-, kompaktbil- og familiebilklassene.

Det er mer enn nok å velge i.

Her er juryen som skal avgjøre slaget om «Årets Bil 2012».

Stem på din favoritt De nominerte bilene er plukket ut blant alle biler som lanseres i Norge i løpet av kalenderåret 2011, og de skal være mulig å se/ kjøpe i Norge i samme tidsrom.

Samtlige biler vil bli presentert nærmere her i Dagbladet hver tirsdag utover.

Følg med, og stem på din favoritt i «Lesernes favoritt»-avstemningen i bunnen av artikkelen.

Grundig presentert De neste fem ukene vil de 24 kandidatene bli grundig presentert i avisa og på Dagbladets nettsider.

I år samarbeider Dagbladet med Vi Menn Bil Top Gear om Årets Bil-kåringa.

Vi Menn Bil Top Gear gjennomfører over 100 grundige biltester hvert år, i tillegg til prøvekjøringer og nybilomtaler.

Et eget norsk testopplegg sørger for objektive målinger og sammenlikningsbare resultater når gjelder veiegenskaper, støy, forbruk og innvendige mål.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kandidatene: Audi A6 (SMS-nummer 5) Samme størrelse som før, men lettere og mindre drivstofftørst.

Den påkostede interiørfølelsen er på plass i fullt monn.

Stasjonsvognversjonen er nylig kommet på markedet.

Pris: Fra 423 000 kroner.

Audi Q3 (SMS-nummer 10) Kompakt-SUV i finklær, klar til å lokke kunder bort fra for eksempel BMW X1 fra i høst.

Quattro skal sikre optimalt veigrep, men bilen fås rimeligere med bare forhjulsdrift.

Pris: Fra 375 000 kroner

BMW 1-serie (SMS-nummer 23) Kompaktbil med kjøreglede i fokus. Utvendig har den fått samme familiefjes som storebroren 5-serie, innvendig har den mer plass enn den trange forgjengeren.

Splitter nye bensinturbomotorer.

Pris: Fra 279 900 kroner.
  Citroën C-Zero (SMS-nummer 21) Liten tass med elmotor og forbausende god plass til passasjerer, men ikke bagasje.

Rekkevidden er rundt 15 mil.

Lettkjørt miljøbil som liker seg klart best i byen.

Pris: Fra 240 150 kroner.
  Citroën C4 (SMS-nummer 22) Stødig og rommelig kompaktbil med egenskaper som gjør den til et godt alternativ til bestselgeren VW Golf.

God komfort på landeveien, masse utstyr for pengene.

Pris: Fra 219 900 kroner
 
Ford Focus (SMS-nummer 12) Kåret til beste kompaktbil av Vi Menn Bil.

Forener større bilers komfort med kompaktklassens kjøreglede.

Stasjonsvogna er stor nok for kjernefamilien.

Pris: Fra 209 200 kroner.

Hyundai i40 (SMS-nummer 20) Sterk utfordrer i klassen for familiestasjonsvogner.

Koreaneren byr på kjøreglede, plass i VW Passat-klassen og god kvalitetsfølelse i en velutviklet «mye-for-pengene»-pakke.

Pris: Fra 275 900 kroner.

Kia Rio (SMS-nummer 8) Den nye Rio har fått samme moderne stil som de øvrige Kia-modellene, og har vokst i alle retninger.

Skal kjempe om kundene med biler som Polo, Yaris og Fiesta.

Sju års garanti.

Pris: Ikke fastsatt.
 
Lexus CT200h (SMS-nummer 19) Visst finnes det statusbiler med hybridrift fra før, men CT200h er billigere og gjerrigere.

Velkjent Toyota-teknologi er pakket imponerende pent inn og foredlet av luksusmerket Lexus.

Pris: Fra 289 400 kroner.

Mazda 5 (SMS-nummer 18) Store skyvedører er med på å gjøre sjuseteren Mazda 5 svært familievennlig.

En liten, men lettkjørt dieselmotor gir attraktiv pris, og mye utstyr kan fås relativt rimelig.

Pris: Fra 300 100 kroner.

Mercedes B-klasse (SMS-nummer 6) Mercedes er stolte av sikkerhetsutstyret i nye B-klasse, blant annet er radarbasert kollisjonsvarsling standard.

Skal kjøre bedre og føles mer påkostet enn forgjengeren.

Pris: Fra 308400 kroner.
 
Mercedes M-klasse (SMS-nummer 17) Med firesylindret dieselmotor skal ML 250 CDI greie seg med bare 0,6 l/mil - et lite tall for en stor og luksuriøs bil.

M-klasse er en staut luksusbil på landeveien og forbløffende smidig i terrenget.

Pris: Fra 821 400 kroner.
  Nissan Leaf (SMS-nummer 16) Elbilen som er en ordentlig bil, ikke bare en enkel bybil.

Svært lettkjørt og stillegående miljøvenn med kompaktklassestørrelse.

Realistisk rekkevidde er rundt 15 mil.

Pris: Fra 255 000 kroner.
  Opel Ampera (SMS-nummer 7) Kan kalles en elbil med skikkelig stor rekkevidde, fordi den har en liten bensinmotor som lader batteriene.

Får ikke EL-skilt med mulighet for kjøring i kollektivfelt, men er like fullt svært CO{-2}-snill.

Pris: Fra 369 000 kroner.
  Opel Zafira (SMS-nummer 3) Nye Zafira viser at en praktisk flerbruksbil ikke nødvendigvis må se kjedelig ut.

Mye arbeid er lagt ned i å lage et fleksibelt setearrangement med plass til inntil sju personer.

Pris: Fra 329 900 kroner.
  Peugeot 508 (SMS-nummer 15) Har alt forgjengeren 407 manglet for å bli en suksess, blant annet god plass.

Attraktiv pris med lettkjørt 1,6 HDi-motor, og en enda bedre kjøreopplevelse med ny bensinturbo.

Pris: Fra 284 400 kroner.
  Peugeot iOn (SMS-nummer 14) Søsterbilen til Citroën C-Zero og bilen som ble nummer to i fjorårets kåring, Mitsubishi i-MiEV.

En vinner i bussfilen i rushtida, og rimelig i bruk: Én lading koster 10- 20 kroner.

Pris: Fra 239 900 kroner.

Range Rover Evoque (SMS-nummer 13) Produsentene lover ekte Range Rover-feeling i kompakt og særegen innpakning.

Fås med to- eller firehjulsdrift og dieselmotorer fra 150 hk. Den tøffeste bilen i gata?

Pris: Fra 449 900 kroner.

SsangYong Korando (SMS-nummer 1) Kompakt SUV med design fra italienske Giugiaro, i omtrent samme format som VW Tiguan.

Drift på to- eller fire hjul, dieselmotor med 149 eller 175 hk.

Salgsoppskrift: Rimelig utstyr.

Pris: Fra 318 990 kroner.

Subaru Trezia (SMS-nummer 2) Den heter Subaru, men teknisk sett bygger Trezia på Toyota Verso-S, og er som den en fleksibel flerbruks-småbil.

Trezia får ikke Subaru-kjennetegnene firehjulsdrift og boksermotor.

Pris: Fra 204 900 kroner.

Toyota Verso-S (SMS-nummer 11) «Oppskriften» for Verso-S er god: Mye plass innenfor kompakte rammer, gjerrig dieselmotor og lav pris.

Med hjulene plassert ut mot hjørnene er Verso-S overraskende morsom å kjøre.

Pris: Fra 202 200 kroner.

Toyota Yaris (SMS-nummer 9) Denne småbilen vil garantert havne høyt på salgslistene i 2012.

Større og med mer moderne utseende enn forgjengeren, og til sommeren kommer den også som hybrid.

Pris: Fra 165 600 kroner.

VW Golf Cabriolet (SMS-nummer 24) Med Golf Cabriolet får du muligheten til å kjøre under åpen himmel uten mange av ulempene som normalt følger med takløse biler.

Egenskapene til en vanlig Golf er godt tatt vare på.

Pris: Fra 312 900 kroner.

VW Beetle (SMS-nummer 4) Den nye «Bobla» er blitt lengre, lavere og bredere, og har fått de moderne motorene som finnes i andre VW-modeller.

Bedre på alle måter sammenliknet med forgjengeren.

Pris: Fra 229 080 kroner.

Les også:
Vi har testet 581 biler
- En av de aller beste familiebilene
Så mye koster det deg å kjøre for fort

AUDI A6: Samme størrelse som før, men lettere og mindre drivstofftørst. Pris: Fra 423 000 kroner.
AUDI Q3: Quattro skal sikre optimalt veigrep, men bilen fås rimeligere med bare forhjulsdrift.Pris: Fra 375 000 kroner
BMW 1 SERIE: Utvendig har den fått samme familiefjes som storebroren 5-serie, innvendig har den mer plass enn den trange forgjengeren. Pris: Fra 279 900 kroner.
CITROËN C-ZERO: Liten tass med elmotor og forbausende god plass til passasjerer, men ikke bagasje. Pris: Fra 240 150 kroner.
CITROËN C4: God komfort på landeveien, masse utstyr for pengene.Pris: Fra 219 900 kroner.
FORD FOCUS: Kåret til beste kompaktbil av Vi Menn Bil. Pris: Fra 209 200 kroner.
HYUNDAI I40: Koreaneren byr på kjøreglede, plass i VW Passat-klassen og god kvalitetsfølelse i en velutviklet «mye-for-pengene»-pakke. Pris: Fra 275 900 kroner
KIA RIO: Den nye Rio har fått samme moderne stil som de øvrige Kia-modellene, og har vokst i alle retninger. Pris: Ikke fastsatt.
LEXUS CT200H: Velkjent Toyota-teknologi er pakket imponerende pent inn og foredlet av luksusmerket Lexus.Pris: Fra 289 400 kroner
MAZDA 5: Store skyvedører er med på å gjøre sjuseteren Mazda 5 svært familievennlig. Pris: Fra 300 100 kroner.
MERCEDES B-KLASSE: Mercedes er stolte av sikkerhetsutstyret i nye B-klasse, blant annet er radarbasert kollisjonsvarsling standard. Pris: Fra 308 400 kroner.
MERCEDES M-KLASSE: M-klasse er en staut luksusbil på landeveien og forbløffende smidig i terrenget.Pris: Fra 821 400 kroner
NISSAN LEAF: Svært lettkjørt og stillegående miljøvenn med kompaktklassestørrelse. Pris: Fra 255 000 kroner.
OPEL AMPERA: Kan kalles en elbil med skikkelig stor rekkevidde, fordi den har en liten bensinmotor som lader batteriene. Pris: Fra 389 000 kroner.
OPEL ZAFIRA: Mye arbeid er lagt ned i å lage et fleksibelt setearrangement med plass til inntil sju personer.Pris: Fra 339 900 kroner
PEUGOT 508 SW: Har alt forgjengeren 407 manglet for å bli en suksess, blant annet god plass. Pris: Fra 284 400 kroner.
PEUGOT ION: En vinner i bussfilen i rushtida, og rimelig i bruk: Én lading koster 10- 20 kroner. Pris: Fra 239 900 kroner.
RANGE ROVER EVOQUE: Produsentene lover ekte Range Rover-feeling i kompakt og særegen innpakning. Pris: Fra 449 900 kroner.
SSANGYOUNG KORANDO: Kompakt SUV med design fra italienske Giugiaro, i omtrent samme format som VW Tiguan. Pris: Fra 318 990 kroner.
SUBARU TREZIA: Den heter Subaru, men teknisk sett bygger Trezia på Toyota Verso-S, og er som den en fleksibel flerbruks-småbil. pris: Fra 204 900 kroner.
TOYOTA VERSO-S: Med hjulene plassert ut mot hjørnene er Verso-S overraskende morsom å kjøre.Pris: Fra 202 200 kroner.
TOYOTA YARIS: Større og med mer moderne utseende enn forgjengeren, og til sommeren kommer den også som hybrid.Pris: Fra 165 600 kroner.
VW GOLF CAB: Med Golf Cabriolet får du muligheten til å kjøre under åpen himmel uten mange av ulempene som normalt følger med takløse biler. Pris: Fra 312 900 kroner.
VOLKSWAGEN BEETLE: Den nye «Bobla» er blitt lengre, lavere og bredere, og har fått de moderne motorene som finnes i andre VW-modeller. Pris: Fra 229 080 kroner.