Disse lekene vil barna ha denne våren

Noen er diller, mens andre har holdt stand i mange år. Slik blir barna hektet.

TRENDLEKER: En ting er sikkert. Det er ikke foreldrene alene som bestemmer hvilke leker barna får dilla på... Blant de siste trendlekene er Beyblade med batteri, Angry Birds-produkter, Moshi Monsters og kanskje Squap, en ny type uteleke.  FOTO: Produsentene
TRENDLEKER: En ting er sikkert. Det er ikke foreldrene alene som bestemmer hvilke leker barna får dilla på... Blant de siste trendlekene er Beyblade med batteri, Angry Birds-produkter, Moshi Monsters og kanskje Squap, en ny type uteleke. FOTO: Produsentene Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

De som vokste opp på 90-tallet husker kanskje Pog, skilpaddefigurer som lå inni Kinderegg, samt noen små plastsmokker som ble samlet i kjeder rundt halsen.

Figurstrikker, Bakugan, Beyblade, hamstere og Pokémon er blant dillene dagens foreldre har måttet forholde seg til.

Fotballkort, klinkekuler, jojo og viskelær er favoritter som har holdt stand i mange år, og som kommer tilbake for fullt med ujevne mellomrom.

Selv om de gamle klassikerne fortsatt selger best, er leketøysprodusentene eksperter på å utvikle nye farsotter.

Har ikke oppskriften Hva er det egentlig som gjør at noen leker blir så utrolig populære?

- Hadde jeg visst det, ville jeg vært rik, svarer alltid forsker Ragnhild Brustad ved SIFO (Statens institutt for forbruksforskning).

Hun har ingen oppskrift på hva som skal til for å få samtlige norske foreldre til å åpne lommeboka.

Reklame rettet mot barn Det har heller ikke Bendik M. Samuelsen, førsteamanuensis i markedsføring ved Handelshøgskolen BI.

Men han har ingen problemer med å liste opp hvilke faktorer og markedsføringstriks som kan spille en viktig rolle for å gjøre visse leketøy populære. Det skal ikke alltid så mye til før barna har plukket opp hva som gjelder akkurat nå:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer