UTSATTE KNÆR: Får du smerter i knærne under trening, er det viktig å avlaste, løpe i annet terreng og eventuelt endre løpemønsteret. Foto: NTB Scanpix
UTSATTE KNÆR: Får du smerter i knærne under trening, er det viktig å avlaste, løpe i annet terreng og eventuelt endre løpemønsteret. Foto: NTB ScanpixVis mer

Treningsskolen:

Disse muskel-smertene etter trening skal du ta på alvor

- Noen smerter etter trening må du ta på alvor, men stølhet og det å bli ekstra sliten er ikke farlig, sier fysiolog Jonny Hisdal.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Han tok nylig sin tredje andreplass i årets VM-runder i triatlon. Det endte med VM-bronse sammenlagt, en prestasjon Kristian Blummenfelt har jobbet hardt for.

Men veien til toppen har bydd på flere hindringer, spesielt i overgangen fra junior til senior.

Vanskelig overgang

- Skulle jeg hevde meg som senior måtte jeg øke treningsmengden, og siden jeg opprinnelig drev med svømming falt hovedfokuset på løping og sykling. Det var her jeg hadde mest å hente.

Blummenfelt forteller om sin først seniorsesong. Han var godt i gang, men kjente etter hvert en murring på fotbladet. Dette ble verre, men sesongen skulle han gjennomføre. Det gikk derimot skeis, og røntgen viste tretthetsbrudd. Det ble begynnelsen på ni måneder uten løping.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • *Fornyes til standard mnd når gratisperioden utløper (99 kr/mnd)
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn