KOMBIBILEN: Marianne Brækken (40), Rolf Magnus Walderhaug Sæther (37) og barna (Amalie (8) og Magnus (6) lot de praktiske egenskapene veie tyngst da familiebilen skulle kjøpes. De er strålende fornøyde med sin Mazda 5. Foto: KRISTIN SVORTE
KOMBIBILEN: Marianne Brækken (40), Rolf Magnus Walderhaug Sæther (37) og barna (Amalie (8) og Magnus (6) lot de praktiske egenskapene veie tyngst da familiebilen skulle kjøpes. De er strålende fornøyde med sin Mazda 5. Foto: KRISTIN SVORTEVis mer

Disse selger dårlig fordi mannen styrer bilkjøpet

De er overlegne på praktiske egenskaper, men utseendet får oss til å styre unna.

Følg Dagbladet Bil på Facebook!

Nordmenn pusser opp for 60 milliarder kroner i året, og bruker flittig bilen for å handle møbler og materialer.

Med dette som bakteppe burde flerbruksbilene være populære biler i Norge. Men slik er det ikke.

HELMAX: Ford-designer Erika Tsubaki står bak nyheten Ford B-Max, som ikke har noen stolpe mellom dørene. Det skal gjøre den ekstra praktisk. Foto: Ford
HELMAX: Ford-designer Erika Tsubaki står bak nyheten Ford B-Max, som ikke har noen stolpe mellom dørene. Det skal gjøre den ekstra praktisk. Foto: Ford Vis mer

- Flerbruksbilen burde egentlig passe det norske bilforbruket utmerket. Dette er praktiske biler med masse plass, skreddersydde for storhandel og transportering av egne og andres unger til fotballtreninga, sier Øyvind Jakobsen, biljournalist i Vi Menn Bil Top Gear.

Registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken viser imidlertid at vi må helt ned på 23. plass før vi finner en flerbruksbil. Der finner vi VW Touran - en bil som i tillegg ofte selges som varebil med grønne skilter.

Ingen fryd for øyet På 39. plass finner vi mini-flerbruksbilen Toyota Urban Cruiser, mens store Ford S-Max ligger på 42. plass. En praktiker som Mazda 5 ligger helt nede på 104. plass. Hva kan dette skyldes?

- Renten er lav og folk har generelt god råd. Da unner folk seg å vektlegge mye mer enn bare strenge behov og fornuft når de skal kjøpe bil, sier Anders T. Hovde, bilekspert hos TNS Gallup.

PÅ MARKEDET: Opel Zafira satte fart i flerbruksbilsegmentet da den kom i 1999. Kan den nye utgaven gjøre det samme? Foto: Opel
PÅ MARKEDET: Opel Zafira satte fart i flerbruksbilsegmentet da den kom i 1999. Kan den nye utgaven gjøre det samme? Foto: Opel Vis mer

Nordmenn flest ser ut til å foretrekke den mer konvensjonelle stasjonsvogna.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Utseendet til flerbruksbilen får muligens mange til å styre unna. Mange av flerbruksbilene er ikke akkurat de vakreste bilene i gata, medgir Hovde.

Kvinner velger praktisk Opel var blant de første som brakte flerbruksbilen til torgs med Zafira. Nå kommer Zafira i ny versjon, og på bilutstillingen i Genève denne uka viser Ford fram B-Max - en bil designet av en kvinne.

- Det hadde vært solgt flere flerbruksbiler dersom kvinnene i større grad fikk bestemme bilkjøpet. Forbruksstudier viser at kvinner vektlegger praktiske egenskaper ved bilkjøp i langt større grad enn menn, sier Trond Blindheim, sosiolog og rektor ved Markedshøyskolen.

- Men det er ikke kvinner som kjøper bilen i husholdningen. Det er menn, og for menn er bilen statussymbol.

Kombibilen sender antakelig ikke de rette signalene, sier Blindheim.

- Vi elsker skyvedørene Familien Brækken Walderhaug går mot strømmen. Ikke bare vraket de stasjonsvogn til fordel for flerbruksbil. Det var sågar kvinnen i huset som tok avgjørelsen.

- Vi vurderte stasjonsvogn, men falt for det familievennlige fokuset på flerbruksbilene. Vi vurderte Volkswagen Touran, men japanske biler har også ord på seg for å være pålitelige. Mazda 5 var dessuten billigere enn Touran, og Touran har ikke skyvedører, sier Marianne Brækken.

- Skyvedørene var utslagsgivende for at vi valgte Mazda 5. Det er mye enklere å løfte små barn inn og ut av bilen på en trang parkeringsplass eller i vår smale garasje. Nå, når ungene er blitt større, slipper vi å bekymre oss for at de skal smelle dørene inn i naboenes biler, sier Rolf Magnus Walderhaug Sæther (37).

At bilen enkelt kan transformeres til en sjuseter, veide også tungt. Kjekt når besteforeldrene er på besøk, eller når naboungene skal sitte på til fotballtreninga.

- Veldig fleksibel   -Vi er veldig godt fornøyde med vår Mazda 5. Alle sitter godt, bilen er god å kjøre, og det har vært lite problemer med den, forteller familien.

- Det er en veldig fleksibel bil. Slår man ned alle baksetene, fungerer den fint til å frakte store møbler hjem fra Ikea. 

- Det er litt trangt i bredden på rad to i Mazda 5. For oss som har to barn gjør det ingenting. Men de som har tre, vil nok få høre litt klaging fra baksetet over at det er lite plass. Trebarnsfamilier bør kanskje vurdere en annen bil, sier Rolf Magnus Walderhaug Sæther.