SKILLER SEG UT: Citroën satser knallhardt på design, noe som DS4 er et godt eksempel på. Foto: ANDREAS HANDELAND
SKILLER SEG UT: Citroën satser knallhardt på design, noe som DS4 er et godt eksempel på. Foto: ANDREAS HANDELANDVis mer

Disse setene kunne ha sittet i en Ferrari

Men denne bilen har folk flest råd til.

BARCELONA (Dagbladet): Med sin ferske DS4 håper Citroën å røre ved kjøpernes følelser.

Med den rette motoren under panseret, er det vanskelig å ikke bli sjarmert.

Appellerer Fra å være et merke i kraftig motgang, og med en modellrange like spennende som fem dager gammelt kneipbrød, blomstrer nå den franske prestisjeprodusenten.

Noe av grunnen til forvandlingen er DS-serien — et navn som i Citroën-sammenheng forplikter.

Plutselig begynte Citroën igjen å spille på folks følelsesregister, og den spreke DS3 fikk folk som aldri hadde vært opptatt av merket til å sperre opp øynene.

Nå er en større og mer praktisk storebror i form av DS4 endelig på banen. En DS5, basert på familiebilen C5, kommer til neste år.

Annerledes I likhet med Alfa Romeo, velger Citroën med DS-modellene å skille seg ut fra mengden. Herlig!

Folk kaster gjerne et ekstra blikk på oss der vi cruiser rundt i Barcelonas travle gater.

En rekke små detaljer skiller bilen fra den småkjedelige halvbroren C4, og legger du penger på bordet er det nesten ikke grenser for hva du kan få din DS4 utstyrt med.

Setene i vår ser mer ut som om de stammer fra en italiensk superbil enn fra en fransk Golf-utfordrer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

FOKUS PÅ DETALJER: Setene i testbilen ser mer ut som om de stammer fra en italiensk superbil enn fra en fransk Golf-utfordrer. Foto: ANDREAS HANDELAND
FOKUS PÅ DETALJER: Setene i testbilen ser mer ut som om de stammer fra en italiensk superbil enn fra en fransk Golf-utfordrer. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Citroën-emblemene, kromlistene og andre detaljer er montert for hånd på fabrikken, av personell spesielt opplært til formålet.

Ingen familiefavoritt Noe familieslukende storbil er DS4 ikke.

Basisbilen C4 stiller til start i klasse med Golf og Ford Focus for å nevne noen.

I DS4 har også det dynamiske utseendet litt av skylda for at plassforholdene ikke er enorme.

Form foran funksjon — det er det full aksept for når det står DS på bakluka.

Bakseteplassen er grei nok for voksne, men det er et lite helvete å komme seg inn der på grunn av skrånende C-stolper.

Bagasjerommet er dypt, men for smalt til å sluke barnevogna.

Atypisk fransk Franske biler er kjent for duvende komfort og ikke-eksisterende styrefølelse.

De fordommene holder ikke vann lengre.

DS4 mangler dog noe på styrefølelse for å kunne kalles morsom på svingete vei.

MONTERES FOR HÅND: Mange av detaljene på bilen blir montert for hånd. Foto: ANDREAS HANDELAND
MONTERES FOR HÅND: Mange av detaljene på bilen blir montert for hånd. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Det er litt rart, siden produsenten selv på pressekonferansen omtaler bilen som både dynamisk og leken.

Betyr det at den er superkomfortabel, dovent anlagt og lite inspirerende?

Nei. Bilen er stram, spesielt bak, og er ikke glad i ujevnheter i asfalten.

Samtidig oppleves den som litt slapp i fronten når det går unna i svingene.

Hvorfor? Glemte de ansvarlige for hjulopphengene foran og bak å snakke sammen underveis?

Derimot oppleves den, riktignok på finslipt spansk veidekke, som alt annet en høyrøsta og brautende.

Velg riktig motor Så, er DS4 er underholdende bil, eller en halvkomfortabel, forfengelig cruiser?

Uten å bli for bombastisk etter noen timers prøvetur: Det kommer helt an på om du velger riktig motor.

Og selvfølgelig er den som passer norske avgiftssystemer dårligst, den suverent beste.

GROM LYD: Med riktig motor er den nye DS4 både morsom å kjøre og høre på.  Foto: ANDREAS HANDELAND
GROM LYD: Med riktig motor er den nye DS4 både morsom å kjøre og høre på. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

1,6-literen med turbo er den samme som sitter under panseret på Mini Cooper S.

I DS4 byr den på 200 sprelske foler, samt 275 trekkvillige Nm tilgjengelige fra 1700-4500 omdreininger i minuttet.

En motor der effektuttaket er såpass heftig, oppleves som svært villig.

Temperamentet kler den spesielle bilen godt, samtidig som den byr på bedre fleksibilitet enn dieselmotoren.

- For en lyd! Citroën kaller det «Sound System» — jeg kaller det gjerne nytelse.

Lyden i DS4 er helt herlig!

Under vanlig kjøring høres ikke motoren noe særlig, men under pådrag forvandler den helt karakter.

Det brommer og vræler, og turboen bidrar med et svakt sus som forsterker opplevelsen.

Det gjør at hele bilen føles langt sprekere enn med diesel, og det DS4 mangler på sportslige ambisjoner på svingete vei, tar den igjen med en røst Den Norske Opera verdig.

LOT SEG SJARMERE: Dagbladets biljournalist fikk prøvekjøre DS4 i Barcelonas gater. Foto: ANDREAS HANDELAND
LOT SEG SJARMERE: Dagbladets biljournalist fikk prøvekjøre DS4 i Barcelonas gater. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Når skal Mini Cooper S adoptere dette?

Fortjener en sprek motor Alt i alt sjarmerer DS4.

Når nok egenskaper engasjerer, kan man se litt mellom fingrene på unotene.

Den er for stiv for norske veier, og plassen kunne med fordel vært hakket bedre.

Citroën Norge sier de har jobbet på spreng for å få klare de norske prisene, dessverre uten resultat.

Men Ranveig Sønju i informasjonsavdelingen sier at hun regner med at DS4 vil koste ca 15 000 kroner mer enn en tilsvarende C4.

Det høres ikke urettferdig ut siden DS byr på en rekke egenskaper C4 kan se langt etter, og ikke minst fordi C4 i utgangspunktet er en god bil.

Dagens testbil, en THP 200, med en 200-hesters bensinmotor, er en typisk bil-/motorkombinasjon vårt avgiftssystem elsker å hate — til tross for at både forbruk- og utslippstall er lave.

Til det er det bare en ting å si: Dessverre...

En morsom og annerledes bil fortjener å få blomstre med en snerten motor under panseret.