ÅRETS BIL-JURYEN: Her er gjengen som skal finne bilen som fortjener hederen Årets Bil 2016. Fra venstre: Redaktør i Dagbladet/Autofil/DinSide og juryleder Espen Stensrud, kommunikasjonsrådgiver Ståle Frydenlund i Elbilforeningen, redaksjonssjef Hilde Schjerve i Dagbladet, senioranalytiker Anders G. Hovde i TNS Gallup og redaksjonssjef Fred Magne Skillebæk.  Foto: JACQUES HVISTENDAHL/DAGBLADET
ÅRETS BIL-JURYEN: Her er gjengen som skal finne bilen som fortjener hederen Årets Bil 2016. Fra venstre: Redaktør i Dagbladet/Autofil/DinSide og juryleder Espen Stensrud, kommunikasjonsrådgiver Ståle Frydenlund i Elbilforeningen, redaksjonssjef Hilde Schjerve i Dagbladet, senioranalytiker Anders G. Hovde i TNS Gallup og redaksjonssjef Fred Magne Skillebæk. Foto: JACQUES HVISTENDAHL/DAGBLADETVis mer

Disse skal finne vinneren

Kåringen av Årets Bil 2016 byr på mange familiebiler og et stort antall SUVer. Jobben med å teste nykommerne er for lengst i gang.

De siste to årene har en elbil vunnet tittelen Årets Bil. Først Tesla Model S i 2014, deretter Kia Soul EV i 2015. Dette vil ikke gjenta seg under årets kåring, ettersom det ikke finnes en eneste ren elbil blant de 33 kandidatene.

Det skyldes ikke at juryen ikke vil ha med elbiler, men fordi det rett og slett ikke er kommet noen rene elbil-nyheter i år. Men flere av de nye bilmodellene vil komme som ladbare hybrider — og juryen har plukket ut VW Golf GTE, som allerede er en storselger innen de nye segmentet.

Folkets kandidater I år representerer kandidatene folkets faktiske bilvalg. Bilkundene i dag velger SUV og familiebiler, og av disse er det mange å velge blant under årets kåring. Hele tolv biler er med i kategorien SUV, og i kategorien familiebiler er det kommet med elleve kandidater. I kategorien små familiebiler finner vi fem alternativer, og i kategorien sportsbiler finner vi fem alternativer.

Åpen konkurranse I 2014 pekte Tesla Model S seg ut ganske tidlig og vant med god margin. Under 2015-kåringen var ikke Kia Soul Electric noen forhåndsfavoritt, men likevel et spennende tilskudd i sitt segment. I år er det vel så vanskelig å spå som under fjorårets kåring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

-En ting er hva vi finner ut i tester og sammenligninger, men det trenger likevel ikke speile lesernes ønsker og meninger. Det vil derfor bli spennende å se hvordan leserne vekter biler som Volvo XC90 og Audi Q7, eller VW Touran og BMW 2-serie Gran Tourer, sier Fred Magne Skillebæk, redaksjonssjef i den samlede bilredaksjonen for Dagbladet, Dinside og Autofil.

Dette er juryen - Vi har satt sammen en jury med et svært bredt kunnskapsfelt, forteller redaktør Espen Stensrud, som også er juryleder for årets kåring.

Han har i år samlet mye av den samme fagkompetansen som de to foregående årene, med kun enkle utskiftninger.

-Det er viktig at kåringen ikke blir vektet for tung av entusiaster på den ene siden, eller miljøinteresser på den andre. Jurymedlemmene må opptre nøytralt i forhold til egne interesser, fortsetter Stensrud.

Juryen består av:
Espen Stensrud, juryleder og redaktør for motorsatsningen i Aller Media AS gjennom Dagbladet BIL, Autofil og Dinside.no

Ulrica Risberg, direktør marked og kommunikasjon i NAF. Risberg har vært jurymedlem i flere år og er langt over middels bilinteressert.

Bård Eker, industridesigner og eier av Eker Group og Hydrolift. Med fartstid og eierandel i bil- og båtbransjens fremste merkevarer, Koenigsegg og Hydrolift, er Bård Eker en av Norges største autoriteter innen teknisk innovasjon.

Hilde Schjerve, redaksjonssjef i Dagbladet. I tillegg til å holde Dagbladet i tømmene, representerer Schjerve hverdagsbilisten med småbarnstransport og hyttependling.

Ståle Frydenlund, redaktør og kommunikasjonsrådgiver i Elbilforeningen. Har vært biljournalist i en årrekke, og har i den senere tiden dykket dypere ned i miljøperspektivene rundt bilen.

Anders G. Hovde, seniorrådgiver i TNS Gallup. Gjennom arbeidet med den årlige Bilindeksen har Hovde blitt en av Norges største eksperter på nordmenns vaner og preferanser når det kommer til valg og eierskap av biler.

Fred Magne Skillebæk, redaksjonssjef i den samlede motorredaksjonen for Dagbladet Dinside.no og Autofil. Et kjent navn for de fleste bilinteresserte nordmenn gjennom sitt virke som biljournalist de siste 20 årene.

Leserne kan avgjøre Sammen skal juryen eliminere de 33 nominerte kandidatene ned til ti finalister som skal testes grundig før en juryfavoritt kåres. Folkets favoritt blir samtidig stemt fram av leserne, noe som betyr at du også kan påvirke resultatet. Følgende kriterier må legges til grunn før en endelig vinner kan pekes ut som vinner av Årets Bil 2016:

- Miljøegenskaper
- Passiv og aktiv sikkerhet
- Pris, økonomi og pålitelighet
- Kjøreegenskaper, praktisk bruk, design og komfort
- Resultatet av avstemmingen fra leserne

OGSÅ I JURYEN: Industridesigner Bård Eker og direktør marked/komunikasjon i NAF, Ulrica Risberg.  Foto: DAGBLADET
OGSÅ I JURYEN: Industridesigner Bård Eker og direktør marked/komunikasjon i NAF, Ulrica Risberg. Foto: DAGBLADET Vis mer