INNRØMMER SKYLD: VW innrømmer nå å ha lurt de amerikanske utslippsreglene. Her viser vi deg hvordan de ble avslørt.  Foto: VW
INNRØMMER SKYLD: VW innrømmer nå å ha lurt de amerikanske utslippsreglene. Her viser vi deg hvordan de ble avslørt. Foto: VWVis mer

Disse to avslørte en av bilhistoriens største skandaler ved en tilfeldighet

Tester under normal kjøring på vei gjorde utslaget.

Dinside Utslippskravene for dieselbiler er strengere i USA enn de vi har i Europa. Derfor er det også vanskeligere for bilprodusentene å få innpass for dieselbiler der enn her hjemme.

For å komme under dette kravet har VW nå innrømmet at de har installert et program som senker NOx-utslippet i korte øyeblikk når bilene merker at de blir målt.

Les også: VW-skandalen brer om seg

Laboratorium eller vei? En bil er full av sensorer, så det å merke at den blir målt er en smal sak. Bare det at bilen fysisk står rolig, mens hjulene går rundt i høy fart i en testbenk er et signal i seg selv.

Men laboratorietester gir dessverre ganske statiske resultater, og de er lette å påvirke.

Vi har tidligere skrevet om tester som gir ekstremt feilaktige resultater, og at «alle» med tilknytning til bransjen er klar over at det er sånn, først og fremst når det gjelder CO2-utslippet.

Dette jobber da også EU-kommisjonen med å få bukt med.

Men NOx-utslippet har vært langt vanskeligere å forholde seg til. Det er derfor først de siste årene at målinger av NOx, spesielt fra dieselbiler kommet på agendaen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ja, først gjennom målenormen Euro 6, som nylig er trådt i kraft, har NOx-utslippet blitt tatt på alvor i Europa.

Les også: Dieselbiler forurenser langt mer enn lovet

En ett år gammel sak Allerede i fjor høst startet denne saken. Et universitet i Virginia utførte utslippstester på et knippe biler under kjøring på vanlig vei, altså ikke i et laboratorium.

VW bortforklarte på dette tidspunktet at en programvareoppdatering ville bøte på problemet.

Omtrent samtidig ville Peter Mock og John German bevise at det var mulig å lage dieselmotorer med lave utslipp uten at det går ut over ytelsen, og kjørte derfor flere biler fra San Diego til Seattle.

JOBBER INTENST: Vi jobber intenst med å få avklart hva dette betyr for norske kunder, forteller Anita Svanes, informasjonssjef hos den norske VW-importøren.  Foto: VW
JOBBER INTENST: Vi jobber intenst med å få avklart hva dette betyr for norske kunder, forteller Anita Svanes, informasjonssjef hos den norske VW-importøren. Foto: VW Vis mer

Resultatet viste et langt høyere NOx-utslipp enn oppgitt. I enkelte tilfeller så mye som 35 ganger den lovlige grensen. Det skriver avisa The Telegraph.

- Vi ble sjokkert over resultatene. Vi trodde bilene var rene, sier German.

De to kontaktet CARB (Californa Air Resources Board), og da våren kom ønsket de å teste hvilken effekt denne oppdateringen resulterte i, men fant fortsatt utslippet langt høyere enn oppgitt.

CARB oversendte resultatene til EPA (Environmental Protection Agency), som så kalte VW inn på teppet.

Her fikk VW to alternativer: Pisk eller gulrot Det ene alternativet var å komme med en plausibel forklaring på hvorfor bilene slipper ut langt mer i trafikken enn de gjør i et laboratorium, mens det andre var å få inndratt godkjennelsen til å selge alle 2016-modeller i USA med dieselmotor for hele Volkswagen-gruppen.

VW valgte på dette tidspunktet å legge kortene på bordet, og fortalte at de har et tilleggsprogram som merker når bilene testes, og at det i disse korte øyeblikkene kjøres i et modus som resulterer i langt lavere NOx-utslipp.

Det endte med at EPA sendte ut en notering om at Volkswagen AG, Audi AG, og Volkswagen Group of America bevisst hadde lurt de amerikanske måleformene ved å bruke en såkalt "defeat-device", som i dette tilfellet er et tilleggsprogram som får motorene til å slippe ut mindre NOx under tester, enn når de kjøres som normalt på vei.

I USA gjelder dette 482.000 biler med 2-liters dieselmotor av modellene Jetta, Beetle, Golf, og Passat, samt Audi A3. I Jetta har programtillegget sittet allerede fra 2009, mens de andre er fra 2010 og 2012, frem til i dag.

VW har i ettertid fortalt at det samme tilleggsprogrammet sitter på hele 11 millioner biler fra hele Volkswagen-gruppen.
Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.