Disse to avslørte en av bilhistoriens største skandaler ved en tilfeldighet

Tester under normal kjøring på vei gjorde utslaget.

INNRØMMER SKYLD: VW innrømmer nå å ha lurt de amerikanske utslippsreglene. Her viser vi deg hvordan de ble avslørt.  Foto: VW
INNRØMMER SKYLD: VW innrømmer nå å ha lurt de amerikanske utslippsreglene. Her viser vi deg hvordan de ble avslørt. Foto: VW Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Dinside Utslippskravene for dieselbiler er strengere i USA enn de vi har i Europa. Derfor er det også vanskeligere for bilprodusentene å få innpass for dieselbiler der enn her hjemme.

For å komme under dette kravet har VW nå innrømmet at de har installert et program som senker NOx-utslippet i korte øyeblikk når bilene merker at de blir målt.

Les også: VW-skandalen brer om seg

Laboratorium eller vei? En bil er full av sensorer, så det å merke at den blir målt er en smal sak. Bare det at bilen fysisk står rolig, mens hjulene går rundt i høy fart i en testbenk er et signal i seg selv.

Men laboratorietester gir dessverre ganske statiske resultater, og de er lette å påvirke.

Vi har tidligere skrevet om tester som gir ekstremt feilaktige resultater, og at «alle» med tilknytning til bransjen er klar over at det er sånn, først og fremst når det gjelder CO2-utslippet.

Dette jobber da også EU-kommisjonen med å få bukt med.

Men NOx-utslippet har vært langt vanskeligere å forholde seg til. Det er derfor først de siste årene at målinger av NOx, spesielt fra dieselbiler kommet på agendaen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.