SUPERDUELL: Glem stasjonsvogn og familietur, her er drømmebilene.  Foto: JAMIESON POTHECARY
SUPERDUELL: Glem stasjonsvogn og familietur, her er drømmebilene. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Disse to kruttkanonene er over 1,5 tonn ren galskap

Kan en av dem bli Årets bil?

En må aldri glemme å feire, sa ei venninne en gang. Da vi testet disse bilene, ja da feiret vi både julaften og bursdag på samme dag.

Vi snakker om Mercedes-AMG GT S og Lexus RC F. To kruttkanoner som får selv de hippeste på Grünerløkka til å sette cappuchinoen i vrangstrupa både en og to ganger.

BLI MED OG KÅR ÅRETS BIL, STEM NEDERST I SAKEN!

Råskap satt i system
Mercedes-AMG GT S er 1560 kilo med ren galskap. Maksimalt dreiemoment på 650 Nm er i gang allerede fra 1750 omdreininger, og da merkes draget godt. Dette er antageligvis den slemmeste Mercedesen som noen gang er produsert.

Med AMG Handling package, AMG Sportseksos, Burmeister høyttaler-system, karbondetaljer, flere kjøreassistenter og sportseksos ender prisen på litt over 2 millioner kroner.

SUPERBILER: Mercedes AMG GTS Møter Lexsus RC-F til duell. Foto: JAMIESON POTHECARY
SUPERBILER: Mercedes AMG GTS Møter Lexsus RC-F til duell. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer

Les også: Nye Audi TT er et råskinn!

Skal være eksklusivt Interiørmessig stiller GT i en egen klasse. Den ser moderne og innbydende ut, og det aller meste er lagt opp på en logisk måte. Det eneste som skiller seg litt negativt ut er girspaken; en litt liten og u-macho hendel som er plassert lengst bak i konsollen.

Ser en vekk ifra dette, er interiøret svært forseggjort. Du får en følelse av at noen har tenkt at kundene vil ha noe som er helt eget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Grom lyd Idet man trykker inn start-knappen skjer det vi har ventet på. Et inferno av en nydelig V8-lyd brøler, hoster og harker. Denne bilen får deg til å føle deg som en hormonfylt tenåring igjen.

Og det er ikke så rart når en ser på hva som ligger under panseret på dette monsteret. Det er selvsagt en nyutviklet V8 AMG-motor, satt sammen av én person, som tradisjonen tro har signert motordekslet.

AMG har alltid vært kjent for vanvittig heftig motorlyd, og ingen er i nærheten av deres tidligere kompressor-åttere. Men til tross for mindre motor, pluss turbo, har de lyktes i å skape et rabalder av vellyd man ikke trodde var mulig.

SUPERDUELL: Glem stasjonsvogn og familietur, her er drømmebilene.  Foto: JAMIESON POTHECARY
SUPERDUELL: Glem stasjonsvogn og familietur, her er drømmebilene. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer

Se også: Vi testet Mercedes-AMG A45

I sport er stort sett reaksjonen veldig kjapp, men det er enkelte situasjoner hvor den 8-trinns dobbeltkløtsj-kassen trenger litt betenkningstid før den responderer.

Du kan jo selvsagt ta over og gire manuelt med hendlene bak rattet, men av og til vil man bare ha øyeblikkelig akselerasjon i D-modus, og der kunne kassa vært en smule mer direkte.

Balansen i bilen er eksemplarisk. Blir du litt ivrig og må ty til nødbrems, så biter de keramiske bremseskivene, som er 40 prosent lettere enn de ordinære, så raskt at selv den skarpeste huggorm hadde blitt flau.

Litt mer anonym Sist Lexus slo på stortromma, forbløffet de en hel verden med den ekstreme superbilen LFA.

AUTOMATISK: Spoilerne hever og senker seg automatisk etter farten til bilen.  Foto: JAMIESON POTHECARY
AUTOMATISK: Spoilerne hever og senker seg automatisk etter farten til bilen. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer

Lillebroren Lexus RC F er riktig nok ingen utpreget sportsbil med sine 1,7 tonn, men det stopper den ikke fra å være en superbil som snytt ut av en Star Wars film.

Den har en startpris på 1.529.300 kroner, men for Luxury-utgaven må du opp i 1.540.200 kroner. Da får du med skinninteriør, seter med ventilasjon, 19-toms smidde alufelger, Bi-LED hovedlys, filskiftevarsler og blindsonevarsler.

Tidenes kraftigste Lexus motor Det er Yamaha som står bak nesten alt (unntatt selve blokka), på samme måte som de sto bak V10-motoren i LFA.

Motoren har allerede vært i bruk i motorsport i 2014, og har deltatt på 24-timersløpet på Nürburgring og opp Pikes Peak.

Interiørmessig stiller GT i en egen klasse. Den ser moderne og innbydende ut, og det aller meste er lagt opp på en logisk måte. Foto: JAMIESON POTHECARY
Interiørmessig stiller GT i en egen klasse. Den ser moderne og innbydende ut, og det aller meste er lagt opp på en logisk måte. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer

Den håndbygde motoren har 477 hestekrefter og et dreiemoment på 530 Nm. Det er nok til en toppfart på 270 kilometer i timen og 0-100 på 4,5 sekunder. AMG gjør sprinten på 4 sekunder.

Les også: Mustang er tilbake!

Her får du 8-trinns automat og bakhjulstrekk sammen med ubegrenset med krefter og en herlig jevn effektkurve hvor man føler at det aldri slutter å dra.

God komfort Bilen er tung, noe som gjenspeiles på veien. Den ligger tungt og komfortabelt, men med en herlig balanse. Fjæringen er stiv, men det er egentlig ikke særlig plagsomt før du treffer skarpe hull.

Dette er den klart mest komfortable av disse to.

GOD SIKKERHETSPAKKE:  Alt av sikkerhetsutstyr er selvsagt på plass, inklusiv adaptiv cruisekontroll og prekrasj-systemer. Foto: JAMIESON POTHECARY
GOD SIKKERHETSPAKKE: Alt av sikkerhetsutstyr er selvsagt på plass, inklusiv adaptiv cruisekontroll og prekrasj-systemer. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer

Alt av sikkerhetsutstyr er selvsagt på plass, inklusiv adaptiv cruisekontroll og prekrasj-systemer. På midtkonsollen finnes en rund bryter som lar deg velge mellom de fire ulike kjøremodusene: ECO, Normal, Sport S og Sport S+.

I ECO er tanken å spare drivstoff, og i Normal at man skal kjøre mykt og sivilisert. I Sport S får man et annet girskiftmønster og ting skjer mye kjappere. Sport S+ er mest tiltenkt banebruk og kan vise rundetider i displayet.

Foran presses luften gjennom inntakene nede på sidene, før den føres ut bak forhjulene. Vingen bak kommer automatisk opp over 80 km/t (130 km/t i ECO-modus), og går ned igjen når hastigheten går ned til 40 km/t.

I Normal-modus er det en klar forsinkelse fra man gir full gass til girkassen responderer. Så hvis man har det virkelig travelt, bør man bruke et av de to sportsprogrammene.

TØFF KONKURRANSE: Begge byr på tøff konkurranse når det kommer til å kjempe om design og utseende.  Foto: JAMIESON POTHECARY
TØFF KONKURRANSE: Begge byr på tøff konkurranse når det kommer til å kjempe om design og utseende. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer

Selv i Sport+ trenger systemet en tiendedels tenkepause.

Innsiden Innsiden holder et ekstremt høyt nivå, og støynivået er forbilledlig lavt uansett hvilke hastigheter man holder. I baksetene er det faktisk mulig å plassere et par voksne personer, og det er relativt god plass i bagasjerommet.

Multimediaskjermen er på 7 tommer, og styres via en muselignende firkant nede på midtkonsollen.

Les også: Om da vi testet Mazda MX-5, generasjon 4!
Finish Sett bilene opp mot hverandre er det ikke voldsomme forskjeller som skiller dem. Lexusen har riktig nok større plass i baksetene, men det tar Mercedesen igjen på vekten. 1765 kilo mot 1540 kilo gjør GT`en til en lettere bil.

Men vi diskuterer drømmebil, og ikke praktisk bil, så her stikker AMG GTen av med seieren allerede fra start.


.