KLAR TIL NY DYST: Fjord Lines "Fjord Cat" er innehaver av Atlanterhavets Blå bånd, som betyr at hun er det raskeste skip som har krysset Atlanteren. Etter dommer i Kristiansand tingrett, får rederiet atter lov til å bruke hurtigferja på sommerseilaser melom Kristiansand og Hirtshals. Arkivfoto: Eivind Pedersen
KLAR TIL NY DYST: Fjord Lines "Fjord Cat" er innehaver av Atlanterhavets Blå bånd, som betyr at hun er det raskeste skip som har krysset Atlanteren. Etter dommer i Kristiansand tingrett, får rederiet atter lov til å bruke hurtigferja på sommerseilaser melom Kristiansand og Hirtshals. Arkivfoto: Eivind PedersenVis mer

Dom gir prisfest på Norges største ferjerute

Det er duket for prisfest over Skagerrak etter at Kristiansand havn tapte så det suste i retten

||| Havnen hadde nemlig bestemt seg for at ingen andre enn Color Line og andre rederier med helårsdrift skulle få lov til å anløpe sørlandsbyen.

Slutt på monopolet
Det betød at i fjor måtte Fjord Line la hurtigferja "Fjord Cat" ligge i bøyene, mens "Superspeed 1" seilte som enerådende på Norges største ferjestrekning.

Kjempesmell
Nå har Kristiansand tingrett felt en knusende dom over den lokale havnen. I første omgang må kommunen ut med to millioner kroner i saksomkostninger for rettslig behandling av spørsmålet om det foreligger erstatningsansvar.

I neste omgang er det duket for nytt rettsoppgjør. Da skal retten ta stilling til Fjord Lines krav for den tapt sommersesongen i fjor. Kravet er ennå ikke fremmet, men vil, etter det Dagbladet forstår, beløpe seg til flere titall millioner kroner.

Nektet forlik

Tingrettsdommeren prøvde under hovedforhandlingen å få saken løst ved mekling. Dommeren antydet hvordan Kristiansand havn lå an ved å si at denne saken ikke akkurat var god markedsføring for havnen, som ynder å kalle seg "Port of Europe".
Da havnens representanter satte bukkebein og ikke ville godta et forlik, ble saken tatt opp til doms.
Det var et ikke spesielt godt sjakktrekk.

"Manglende vilje"
Blant annet skriver retten i premissene: "Når Kristiansand havn også i ettertid har valgt å opprettholde sitt standpunkt, på tross av Kystverkets vedtak, departementets opprettholdelse av dette og de foreløpige uttalelsene fra ESA, tilsier dette at det ikke foreligger manglende kunnskap om rettstilstanden, men manglende vilje til å akseptere denne."

Color Line furtet
Det hører med til historien at rettssaken avdekket at Color Line var så lite fornøyd med Fjord Lines sommerseilinger, at rederiet i en periode holdt tilbake opptil 18 millioner kroner av havnekassens tilgodehavende. Det er uklart om havnen beregnet renter av beløpet da det ble betalt.

Kommunen må betale
Dommen har fått havneledelsen til å innse at situasjonen er alvorlig og at den kan påføre innbyggerne i Kristiansand et betydelig tap.
- Kristiansand havns opptreden har vært til stor skade for Fjord Line. Vi kommer basert på tingrettens klare dom til å fremsette krav om erstatning for de tap dette har påført oss, sier administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line.

Krever krisemøte
Demokratenes leder, Vidar Kleppe, har henvendt seg til ordfører Per Sigurd Sørensen (H), og krevd at han innkaller bystyret til ekstraordinært møte for å drøfte kommunens totalhavari i sjøslaget mot Fjord Line.
- Dette er dramatisk, er Kleppes karakteristikk.
Kleppe krever samtidig at flertallet i havnestyret, som bestemte seg for utelukke Fjord Line, må ta konsekvensen av dommen og trekke seg fra sine verv.

Partilederen mener det er uhørt at følgen av en slik stahet som flertallet i havnestyret har vist, skal belaste den allerede anstrengte kommuneøkonomien på en slik unødvendig måte.

Thy Ferries havarerte
For havnemyndighetene har det vært dårlige tider den siste uken. For noen dager siden bestemte selskapet Thy Ferries, med kristiansanderen Svein Olaf Olsen i spissen, seg for å skrinlegge planene om ny ferjeforbindelse mellom Kristiansand og Hanstholm i Danmark.
Årsaken var at markedet hadde så minimal tro på prosjektet at det ikke lot seg gjøre å skaffe nok investorerer.

FÅR KONKURRANSE: Color Lines "Superspeed 1" hadde i fjor monopol på ferjestrekningen Kristiansand-Hirtshals. Det viste seg at ferja hadde for liten kapasitet til å ta unna ale trafikktoppene. Arkivfoto: Eivind Pedersen
FÅR KONKURRANSE: Color Lines "Superspeed 1" hadde i fjor monopol på ferjestrekningen Kristiansand-Hirtshals. Det viste seg at ferja hadde for liten kapasitet til å ta unna ale trafikktoppene. Arkivfoto: Eivind Pedersen Vis mer