ER DET IKKE..?: Jo da, du har sikkert sett den før, eller i hvert fall bilen den er basert på, en Dodge Journey. Men i praksis er det mer enn merket som skiller de to. Fiat Freemont er videreutviklet og tilpasset europeiske kjøreforhold, og har samtidig fått motorer i toppklasse. Foto: ANDREAS HANDELAND
ER DET IKKE..?: Jo da, du har sikkert sett den før, eller i hvert fall bilen den er basert på, en Dodge Journey. Men i praksis er det mer enn merket som skiller de to. Fiat Freemont er videreutviklet og tilpasset europeiske kjøreforhold, og har samtidig fått motorer i toppklasse. Foto: ANDREAS HANDELANDVis mer

Dra i reima - og vips så har du barnesete i baksetet

Er det litt rart at en Fiat har alt norske kjøpere vil ha?

(Dagbladet): Vi nordmenn er konservative, og kjøper stort sett det vi har kjøpt før eller til nød det naboen kjører.

Tør man å utvide horisonten, finnes det godt bortgjemte godbiter som byr på mye bil per krone. Fiat Freemont er en av dem.

Dersom du synes du har sett den før, har du delvis rett i det. Men likevel kan det være verdt å ta en titt på den dersom en rommelig familiebil står høyt på ønskelista.

Startet sitt liv som Dodge Fiat Freemont er basert på Dodge Journey.

En svær koloss av en bil, som da den ble lansert bød på mange positive egenskaper, men som sviktet litt når det gjaldt kjøreegenskaper, komfort og motorteknologi.

Så hvorfor bruker vi spalteplass på en Fiat som i bunn og grunn er den samme bilen?

PRAKTISK: Freemont er rommelig innvendig, og importøren forteller at de fleste bilene som vil selges i Norge, vil ha utstyrspakka med skinn. Veldig smart med barnesetet som felles ned i baksetet etter bruk. Foto: ANDREAS HANDELAND
PRAKTISK: Freemont er rommelig innvendig, og importøren forteller at de fleste bilene som vil selges i Norge, vil ha utstyrspakka med skinn. Veldig smart med barnesetet som felles ned i baksetet etter bruk. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Jo, fordi den har gjennomgått endringer som gjør at den oppleves ganske annerledes.

- Freemont har blitt kraftig oppgradert for å tilfredsstille europeiske kjøperes behov, forteller Espen Kristoffersen, salgssjef for Fiat og Alfa Romeo i Norge.

Vår prøvekjøring var ikke lang nok å basere noen endelige konklusjoner på, men inntrykket av Freemont er positivt.

Enorm SUV-en Volvo XC90 er en svær bil. Freemont er større, og dermed perfekt for folk med plassbehov over middels.

Den er tilgjengelig med enten fem eller sju seter og har fleksible seteløsninger.

På sjuseteren kan de to bakerste setene felles flatt ned i gulvet, slik at bagasjeplassen blir enkel å utnytte.

DET BESTE FRA FLERE VERDENER:  Direktør Frank Dunvold i RSA, som har importen av Fiat, forteller at Freemont skal by på det beste fra SUV-, stasjonsvogn- og MPV-verdenen. Han sammenligner den delvis med Volvo XC90, selv om sistnevnte faktisk er kortere. Foto: ANDREAS HANDELAND
DET BESTE FRA FLERE VERDENER: Direktør Frank Dunvold i RSA, som har importen av Fiat, forteller at Freemont skal by på det beste fra SUV-, stasjonsvogn- og MPV-verdenen. Han sammenligner den delvis med Volvo XC90, selv om sistnevnte faktisk er kortere. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

En annen detalj verdt å merke seg er at baksetene har innebygde barneseter, som slås opp ved behov.

Sittekomforten i forsetet er god. Ikke på linje med i tyske konkurrenter, men bedre enn i en del japanske familiebiler.

Bedre kvalitetsfølelse Et sted der forvandlingen fra Dodge til Fiat er tydelig, er på dashbordet, i dørsidene og i midtkonsollen. Hardplasten er «ofret» til fordel for myke materialer, og en trykkskjerm er på plass i midtkonsollen.

Men hvorfor i alle dager kan man bevege girspaken rundt som man gjør med ei sleiv i en grøtbolle, når bilen er i gir?

Ellers er det bra med praktiske rom, koppholdere - og betjeningen er intuitiv og oversiktlig.

Fiat forteller at bilen har blitt kraftig jobbet med understellsmessig for at bilen skal kvitte seg med sitt duvende, amerikanske preg.

Freemont klarer selvsagt ikke å kamuflere matchvekta si på snaue 1900 kilo, men oppleves langt mer «med» enn sin amerikanske tvilling.

Dessuten oppleves den som nokså komfortabel på dårlig norsk vintervei.

Minusene er en litt lett styring som gir dårlig følelse med hjulene, samt at den føles litt framtung. Men alt i alt gjør den en god figur på veien.

Nye motorer Dogde Journey var utstyrt med aldrende pumpedyse-dieselmotorer fra Volkswagens overskuddslager.

Sterke ja, men ikke særlig harmoniske. Både støy og gange hørte på mange måter fortida til.

Fiat-konsernet fant opp common rail-teknologien dieselmotorer flest er utstyrt med i dag, og har derfor vært tidlig ute på denne fronten.

GOD PLASS: Men det skulle også bare mangle, når bilen har en lengde på voksne 489 centimeter. Foto: ANDREAS HANDELAND
GOD PLASS: Men det skulle også bare mangle, når bilen har en lengde på voksne 489 centimeter. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Freemont finnes med to utgaver av deres tolitersmotor, på enten 140 eller 170 hester. I bunn og grunn samme motor - altså er 140-hesteren en nedjustert utgave av 170-hesteren, tilpasset land med høye avgifter.

I kombinasjon med sekstrinns manuell girkasse oppleves 140-hesteren som tilstrekkelig sterk, og den er stillegående og fleksibel.

Automatgir blir tilgjengelig til våren, men da bare i kombinasjon med firehjulsdrift. Den starter på 599 900 kroner.

Blander raser Direktør Frank Dunvold i RSA, som har importen av Fiat, Alfa Romeo, Suzuki, Izusu og Jeep, forteller at Freemont skal forene det beste fra flere verdener:

- Freemont blander det beste fra SUV-en, stasjonsvogna og flerbruksbilen (MPV) i en og samme pakke, så vi har høye forventninger til den, sier han.

Prisene starter på 439 900 dersom du klarer deg med minste motor og stoffseter.

BEDRE KVALITETSFØLELSE: Opplevelsen av kvaliteten i Fiat Freemont er vesentlig bedre enn i Dodge Journey, uten at Fiat gir inntrykk av å prøve seg på premiumsegmentet av den grunn. En girspak man kan bevege på selv om bilen er i gir, trekker litt ned. Foto: ANDREAS HANDELAND
BEDRE KVALITETSFØLELSE: Opplevelsen av kvaliteten i Fiat Freemont er vesentlig bedre enn i Dodge Journey, uten at Fiat gir inntrykk av å prøve seg på premiumsegmentet av den grunn. En girspak man kan bevege på selv om bilen er i gir, trekker litt ned. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Importøren forteller at de fleste som selges vil være med utstyrspakka «Urban», som blant annet inneholder skinnseter, fartsholder, parkeringssensor, tosoners klimaanlegg, 17-tommers felger, bluetooth-handsfree og CD-anlegg.

Den starter på 459 900 med forhjulsdrift. For 50 000 kroner i tillegg får du 170 hester og sju seter.

TØFF: Det er noe litt røft og SUV-aktig over Freemont. LED-lysene er noe av det som skiller den fra Dodge Journey. Foto: ANDREAS HANDELAND
TØFF: Det er noe litt røft og SUV-aktig over Freemont. LED-lysene er noe av det som skiller den fra Dodge Journey. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer