DESIGNER: Karianne Sæther blant alle Moo-veskene og -skoene i sitt showroom på Røa. Nå selges veskene hennes i 70 butikker i Norge.Foto: KRISTIN SVORTE
DESIGNER: Karianne Sæther blant alle Moo-veskene og -skoene i sitt showroom på Røa. Nå selges veskene hennes i 70 butikker i Norge.Foto: KRISTIN SVORTEVis mer

«Dritstygge vesker» ble suksess

Fikk kjeft av svenske Elle Interiør - så viste hun dem.

(Dagbladet, God torsdag): «Dritstygge vesker», stod det i en mail fra svenske Elle Interiør da gründer Karianne Sæther lanserte sin første veskekolleksjon.

- Det sved litt, men samtidig tenkte jeg at «nå skal jeg i hvert fall klare det,» sier hun.

Året var 2005. Bærums-jenta Karianne (39) hadde nettopp mistet jobben som grafisk designer i reklamebransjen. Hun var lei av at det ikke lenger var rom for uortodokse tanker i bedriften. Alle skulle «inn i én tunnel», men hun var i opposisjon.

Karianne hadde vridd hjernen hundrevis av ganger. Prøvd å finne en ny vei i livet som kunne fylle henne med energi og nytt engasjement.

På en ferietur til Argentina fikk hun en aha-opplevelse. Hun forelsket seg. Ikke i en mann denne gangen, men i kvaliteten og duften av kuskinn. Hun måtte bare finne en måte å bruke skinnet på.

Da hun kom hjem fra Argentina begynte hun å tegne vesker. Hun hadde nemlig selv lett lenge etter den perfekte jobbvesken, uten hell. Tegningene sendte hun til en kompis i Argentina, som fikk en produsent til å lage noen eksemplarer for henne. Eksemplarene tok hun over skulderen og banket på døra til ti butikker, slik som eksklusive Voga, Ferner Jacobsen og Norway Designs.

Artikkelen fortsetter under annonsen

MORGENSTUND: Kariannes sønn Tinius (9) lager havregrøt, mens datteren Laila (3) tester ut utkledningstøyet sitt.Foto: KRISTIN SVORTE
MORGENSTUND: Kariannes sønn Tinius (9) lager havregrøt, mens datteren Laila (3) tester ut utkledningstøyet sitt.Foto: KRISTIN SVORTE Vis mer

- Jeg håpet på at i hvert fall et par av butikkene ville si ja til å ta inn veskene.

Hun fikk ja fra alle sammen. Siden har Moo bare vokst, og Karianne har vokst som businesskvinne. Det til tross for at veskene ikke falt i smak hos alle.

Satser i Benelux Sju år seinere. Karianne åpner døra til sin store, nyoppussede leilighet på Adamstua i Oslo. Klokka er åtte. Hun har nettopp stått opp, er usminket, smiler og står fortsatt i morgenkåpa. Utafor vinduet har snøen hvitlagt den høstgrå byen.

Karianne er alenemor. Hun har nettopp vekket datteren Laila (3), og sønnen Tinius (9) lager havregrøt.

- Siden det bare er oss tre, må alle bidra. Unger er kapable til å gjøre mye, og det virker som de synes det er fint å kunne hjelpe, sier Karianne.

- Jeg er veldig opptatt av å gjøre barna bevisst på at vi bør være glad for hvordan vi har det. Jeg vil ikke at de skal bli uengasjerte og late. Det er to av de verste kvalitetene jeg vet om.

Som gründer har Karianne fleksible arbeidsdager. Hun slipper å stresse om morgenen, men arbeidsmengden er stor.

VENNINNE: Karianne møter gründervenninna Trine-Lise Gjesdal så ofte hun kan for å utveksle erfaringer. Foto: KRISTIN SVORTE
VENNINNE: Karianne møter gründervenninna Trine-Lise Gjesdal så ofte hun kan for å utveksle erfaringer. Foto: KRISTIN SVORTE Vis mer

I løpet av sju år har hun ansatt tre og fått seg agent, sørget for at kvinner landet rundt bærer veskene hennes og fått innpass hos 70 butikker i Norge. I år har hun også lansert en skokolleksjon, og nå venter utlandet. I disse tider lanserer hun veskene sine i Belgia, Nederland og Luxemburg.

- Benelux-satsingen er som et nytt hopp ut på veldig dypt vann. Det er utrolig spennende og litt skummelt.

- Moo er i en prosess som det er fantastisk gøy å forme. Fundamentet står stødigere nå enn for noen år siden, og det gir meg spillerom til å tenke friere og utforske nye retninger, sier hun.

Kaster seg på dypt vann Merket hun har skapt er Moo. Hvis du ikke tar referansen, så er veskene altså oppkalt etter hvordan kuer rauter på engelsk. Og «Keep MOOving» er Kariannes motto. Det er en påminnelse om at hun aldri må slutte å undre, utvikle og forandre seg.

- Det er som artisten Tom Waits sa: «No dog ever pissed on a moving car,» smiler hun.

Karianne har fulgt sitt motto og læringskurven har vært bratt. Hun studerte grafisk design ved Central Saint Martins i London, men noen utdannelse innen motedesign har hun ikke. Hun kunne ingenting om økonomi og business da hun startet.

- Likevel har jeg aldri tenkt at «dette får jeg ikke til». Den tanken har aldri slått meg, sier hun.

EFFEKTIV: Personlig trener Ulla Balling Nævdal motiverer Karianne til å yte maks på Synergy trening på Majorstua.Foto: KRISTIN SVORTE
EFFEKTIV: Personlig trener Ulla Balling Nævdal motiverer Karianne til å yte maks på Synergy trening på Majorstua.Foto: KRISTIN SVORTE Vis mer

- Jeg er ganske uredd. Jeg liker tanken på å kaste meg ut på dypt vann - og jeg liker kavingen opp mot overflaten.

Trener effektivt Trekløveret rundt kjøkkenbordet har spist opp grøten. En hektisk dag venter.

Levering i barnehage og et møte med den gode venninna Trine-Lise er unnagjort før klokka ni. På vei til jobben på Røa legger Karianne inn ei effektiv treningsøkt med sin personlige trener Ulla på Synergy trening på Majorstua.

- Trening må til for at jeg skal få hodet på plass, sier Karianne.

Hun svetter seg gjennom benpress, arm- og mageøvelser. Etter en effektiv halvtime og utallige grimaser, er økta over. Et raskt klesskift senere hopper hun inn i bilen. Snøen som lavet tidligere på morgenen har blitt til regn. Karianne kjører forsiktig gjennom Oslo-gatene mot Røa.

Lå noen måneder i fosterstilling Lukta av skinn fyller rommet. På veggene i Moos showroom og kontor henger veskene på rekke og rad. Moo-støvlettene står pent utstilt, og Karianne tripper selv rundt i et par. Hun hilser blidt på sine tre kollegaer, og på agenten Synnøve Solholm Johansen. Synnøve har vært med på laget i fem år. Det er hun som har ansvaret for salget av Moo i Norge.

- Karianne er ei gründerjente som legger veldig mye sjel i arbeidet sitt. Jeg ville bidra til at hun skulle få resultater, sier Synnøve.

Karianne svarer på mail, skravler med kollegaene og rydder i showroomet.

MOTSTAND: - Jeg tror vi bare har godt av litt motstand, mener Karianne. Motstanden Karianne har møtt, har bare gitt henne mer vilje.Foto: KRISTIN SVORTE
MOTSTAND: - Jeg tror vi bare har godt av litt motstand, mener Karianne. Motstanden Karianne har møtt, har bare gitt henne mer vilje.Foto: KRISTIN SVORTE Vis mer

- Mange ønsker å starte sin egen bedrift, men stopper med tanken. De ønsker faste lønninger og søker trygghet - både i jobb og kjærlighet. Det er ikke trygghet som driver meg, sier hun.

- Første gangen jeg ble alene, var i oppstarten av Moo, sier Karianne.

Plutselig stod hun uten bosted, og hun skulle bygge opp sin egen arbeidsplass.

- Jeg lå noen måneder i fosterstilling, men så klinte jeg til. Det var bra å ha andre ting å fokusere på, selv om det ikke var lett.

Hun tenker.

- Du skaper jo selv de situasjonene du havner i. Også mener jeg at man ikke skal ta seg selv så seriøst.

Nominert til pris Karianne trasker inn på varelageret. Det har nettopp kommet ny vareleveranse, og rommet bugner av vesker i svart, brunt, rosa og årets trendfarge - burgunder. På hver av veskene henger en lapp med bilde av ei ku. På baksida står morsomme historier om kuene som veskene er laget av. Kuer som er leie av melking, og som heller vil reise til Paris på shopping med den nye eieren sin.

- Jeg er opptatt av at kuene skal ha det bra. Vi forlanger rapporter om forholdene og holder oss oppdatert, sier Karianne.

For et par uker siden fikk Karianne en telefon om at Moo er nominert til Gaselle-prisen, som deles ut i desember. Det betyr at bedriften har hatt et positivt driftsresultat, og at omsetningen er mer en doblet de siste fire årene.

- Jeg kjente at jeg ble stolt. Det sier noe om at butikken er på stell, smiler hun.

Også skokolleksjon Inspirasjonen til Moo-produktene kan dukke opp i alle tenkelige situasjoner. Alt fra reiser, mennesker og møter borer seg inn i Kariannes hode og gir driv til nye idéer og ulik design. Produktene tegner hun hjemme eller på kafé.

- Jeg ser dessuten minst mulig på annen veskedesign. Jeg vil ikke påvirkes for mye, og vil at Moo-veskene skal være mest mulig unike.

For noen måneder siden kom hun dessuten på ideen om å utvide produksjonen til også å omfatte sko. Hun hadde blitt inspirert av et par støvletter i et italiensk blad. Verdens vakreste støvletter, i hennes øyne. Et par røffe støvletter som står i stil med Moo sitt utrykk.

På en jobbreise til Tyrkia, spurte hun sin tyrkiske agent om hun visste om et bra sted som produserer sko.

SØTE MELDINGER: På hver av veskene står en liten historie om kua som Moo-veksa er laget av. Foto: KRISTIN SVORTE
SØTE MELDINGER: På hver av veskene står en liten historie om kua som Moo-veksa er laget av. Foto: KRISTIN SVORTE Vis mer

- Agenten tok meg med til et bitte lite, gammelt sted som var langt unna alt Moo står for.

Karianne viste likevel fram et utklipp av støvlettene som inspirerte henne, for å høre om de hadde laget noe i lignende stil. Skomakeren forsvant ned i kjelleren.

- Så kom han opp med et par helt like sko. Det var «meant to be». Vi satte i gang med skoproduksjon med en gang.

Nå har blant annet flyplassen på Gardermoen tatt inn skoene hennes. Skoene og veskene blir produsert i Argentina, Tyrkia og Italia.

- Jeg betaler heller mer og tjener mindre for at de skal produseres under gode forhold der. Jeg vil sove om natta, sier hun.

- Vi har godt av motstand En nøkkelring i skinn henger på et stativ midt i showroomet. Hvis du stikker nesa inntil, lukter det nykutta gress.

- Det er «The smell of Moo», sier Karianne.

FORNØYDE: Karianne og agent Synnøve Solholm Johansen er veldig fornøyd med at Moo-veskene er blitt tatt inn på Steen & Strøm i Oslo. Her er de på besøk for å kikke på utstillinga.Foto: KRISTIN SVORTE
FORNØYDE: Karianne og agent Synnøve Solholm Johansen er veldig fornøyd med at Moo-veskene er blitt tatt inn på Steen & Strøm i Oslo. Her er de på besøk for å kikke på utstillinga.Foto: KRISTIN SVORTE Vis mer

En nøkkelring du kan bære i veska, slik at du kjenner et friskt blaff hver gang du åpner den.

- Moo skal behage alle sansene. Jeg har lyst til å fortsette med å utvide Moo-verdenen i framtida. Vi skal bli så store som vi bare kan, sier hun.

I mellomtida har Karianne kastet seg ut i kjærligheten på nytt. Hun har møtt en mann som får henne til å smile så hun får vondt. Hun har lansert sin første skokolleksjon, og hun får snart vite om de rundt 25 millionene som bor i Belgia, Nederland og Luxemburg vil falle for veskene hennes. Hun er på dypt vann igjen.

På veggen over pulten hennes henger fortsatt utskriften av mailen fra redaktøren i Elle Interiør.

- Jeg er egentlig litt glad for den mailen, for jeg tror vi bare har godt av litt motstand. Mailen minner meg på at jeg aldri må slutte å tro på det jeg tror på.