TRENDY: Dansetimer er blant årets største treningstrender. Foto: Elisabeth Sperre Alnes
TRENDY: Dansetimer er blant årets største treningstrender. Foto: Elisabeth Sperre AlnesVis mer

Drømmer du om sommerkroppen?

Her er sesongens heteste treningstrender. Hvilken passer best for deg?

(Dagbladet God torsdag):
«Zumba»-bølgen har feid over oss og kroppsbygging er ut.

Med stadig større kamp om kundene tyr treningssentrene til nye konsepter.

- For ti år siden kom det kanskje ett eller to nye, store konsepter fra hver kjede i året. Nå er det mye mer. Kundene trenger å holde motivasjonen oppe, og sentrene slåss om å kapre hverandres kunder, sier treningsekspert og tidligere Sats-medarbeider Jill Jahrmann.

• Kjernemuskulatur og PT Årlig publiserer American College of Sports Medicine ei liste over 20 treningstrender, basert på en undersøkelse med over 2600 deltakende fagfolk innen trening og helse.

Blant trendene som utpeker seg for 2012 er trening for kjernemuskulatur, personlig trening i grupper, dans og utendørstrening.

•Dans, dans, dans Hos Sats har dansetimen «Sh´bam» tatt av i vår.

- Dansekonseptet «Zumba» skal ha mye av æren for bølgen. Dansetimer har vært på sentrene i mange år, men de har vært for kompliserte. Med linja «Join the party» ble terskelen for å være med mye lavere. «Sh´bam» er en danseinspirert variant som er laget for yngre kunder. Trenden henger sammen med TV, med programmer som «Skal vi danse» og «Dansefeber», sier Jahrmann

•Smidig med slynger En annen farsott på treningsfronten er TRX, en type slyngetrening.

Nytt på mange sentre er at dette utføres i grupper.

- TRX-trening, hvor du bruker egen kroppsmasse til å bli sterkere, er veldig «in» nå. Denne treninga minimaliserer skaderisiko, fordi man ikke overanstrenger muskler med mer enn egen kroppsvekt, sier daglig leder Theodor Tzvetkov hos Studioday Posthallen i Oslo.

- Populariteten har kommet gradvis, og mye på grunn av mer bruk av personlige trenere har det blitt større oppmerksomhet rundt å trene funksjonelt med egen kropp.

Dansedilla: «Sh´bam»

Dette gjør du: 45 minutters gruppetreningsklasse med enkle og morsomme trinn i kombinasjon med inspirerende musikk fra hitlistene, samt gamle favoritter. Mottoet for timen er «Come as you are, and leave as a star».

Passer for: Alle som liker dans og god musikk, men det er ingen betingelse at du må kunne noe fra før.

Mål: Å komme i form samtidig som du kanskje glemmer litt at du trener og får prøvd mange ulike dansestiler. Du skal bli i godt humør.

Effekt: Hovedsakelig god kondisjonstrening, men kan også gi effekt på koordinasjon som
kan gi bedre kroppskontroll.

Hvor: Blant annet hos Sats. Hos Sats koster medlemskap hos et senter 445-620 kroner
per md.Foto: Elisabeth Sperre Alnes
Dansedilla: «Sh´bam» Dette gjør du: 45 minutters gruppetreningsklasse med enkle og morsomme trinn i kombinasjon med inspirerende musikk fra hitlistene, samt gamle favoritter. Mottoet for timen er «Come as you are, and leave as a star». Passer for: Alle som liker dans og god musikk, men det er ingen betingelse at du må kunne noe fra før. Mål: Å komme i form samtidig som du kanskje glemmer litt at du trener og får prøvd mange ulike dansestiler. Du skal bli i godt humør. Effekt: Hovedsakelig god kondisjonstrening, men kan også gi effekt på koordinasjon som kan gi bedre kroppskontroll. Hvor: Blant annet hos Sats. Hos Sats koster medlemskap hos et senter 445-620 kroner per md.Foto: Elisabeth Sperre Alnes Vis mer

- Kroppsbygging er ut. Vi vil være kattemyke med smidige og sterke muskler, sier Jahrmann.

•Lær intensitetsstyring Elixia, på sin side, kjører nå i gang timen «Fit for beach», med mål om å få deltakerne klare for bikinien til sommermånedene.

- Elixia har alltid vært den av kjedene med mest utseendefokus. Får det folk til å begynne å trene, er det vel og bra. Men da må de nye medlemmene fortsette, ikke bare «kures» før sommeren, mener Jahrmann.

Alle treningskjedene vi har snakket med tilbyr utendørs løpetimer i grupper.

- Jeg har ventet på utetreningstimer i flere år, og mener dette er vel anvendte penger, sier Jahrmann.

Lagspill: «Team Time Trial»

Dette gjør du: Sykler på spinningsykler innendørs. Klassen blir delt inn i lag som kjører sammen og mot hverandre. Det er høyt tempo akkurat som i utendørs temposykling.

Passer for: Syklister og folk som er kjent med spinning.

Mål: Utvikle bedre form på sykkelen. Supplere utendørs sykling. Høy forbrenning.

Effekt: Større og sterkere hjerte som gir mer blod til musklene. Større fart i beina og på sykkelen for de som sykler utendørs. Muskulatur som takler høy intensitet og fart inne og ute. Høy forbrenning.

Hvor: Sats (utvalgte sentre)Foto: Colourbox
Lagspill: «Team Time Trial» Dette gjør du: Sykler på spinningsykler innendørs. Klassen blir delt inn i lag som kjører sammen og mot hverandre. Det er høyt tempo akkurat som i utendørs temposykling. Passer for: Syklister og folk som er kjent med spinning. Mål: Utvikle bedre form på sykkelen. Supplere utendørs sykling. Høy forbrenning. Effekt: Større og sterkere hjerte som gir mer blod til musklene. Større fart i beina og på sykkelen for de som sykler utendørs. Muskulatur som takler høy intensitet og fart inne og ute. Høy forbrenning. Hvor: Sats (utvalgte sentre)Foto: Colourbox Vis mer

- Men kan ikke folk løpe ute på egen hånd?

- Jo, men vi ser at det folk skjønner dårligst, er det som kalles intensitetsstyring: Hva slags intensitetsnivå du skal ha når.

•Konkurranse motiverer Sats lanserer timen «Team Time Trial», inspirert av Tour de France.

Her deles deltakerne i lag.

- Alt som kan gi et kick på trening, er bra, mener Jahrmann.

Styrkekøft: TRX-slynger

Dette gjør du: TRX er en form for slyngetrening der du bruker kroppsvekt som motstand. Med ustabile slynger og enkel biomekanikk kan en regulere tyngde og vanskelighetsgrad på øvelsene. TRX-trening kan utføres med isolerte øvelser, eller basisøvelser (flerleddsøvelser). TRX i grupper er gjerne preget av tempo, men med lettere nivå på øvelsene enn man kan få med en PT.

Passer for: Nybegynnere så vel som toppidrettsutøvere, fordi redskapet gjør det lett å justere motstand og vanskelighetsgrad på øvelsene.

Mål: Å utvikle styrke, balanse, fleksibilitet, utholdenhet og leddstabilitet. Treninga kan
gi økt aktivering av støttemuskulatur, økt muskulær stabilitet i hele kroppen, samt mer funksjonell styrke.

Effekt: Noen utøvere foretrekker slynge-trening framfor en mer tradisjonell styrke-trening, fordi slyngetrening fokuserer på muskelsamspill og aktiverer flere muskel-grupper samtidig. Treninga er tidseffektiv
og styrker kjernemuskulaturen.

Hvor: Blant annet hos SATS og Elixia (utvalgte sentre) og Studioday. Hos Sats trener man i grupper på 3-6 personer, én time én gang i uka. Å delta koster fra 2400-2800 kroner for åtte uker. Hos Elixia dekkes gruppetreningen i gruppe med 15 - 26 personer av vanlig medlemskap fra 5748 - 8148 kroner per år, avhengig av senter. Hos Studioday Posthallen trener man i en gruppe på opptil seks personer, og her dekkes alle gruppetimer av medlemskap. Veiledende pris for medlemskap er 490 kroner/md. med
12 måneders bindingstid, men vær obs på flere kampanjetilbud.

Eksempler på treningsoppsett:

Trener du én time i uka, vil dette være vedlikeholdende for en som er moderat trent.

En nybegynner vil fort merke framgang etter fem - ti økter hvis de blir gjennomført riktig.

Ved to timer TRX-trening i uka kan du splitte opp økten i en «2-splitt» og trene overkropp og rygg dag en, og bein og mage dag to, eller dag en kan bestå av styrke- og dag to av utholdenhetstrening.

Ved tre timer TRX-trening i uka kan du splitte opp økten i en «3-splitt» - styrke, balanse og utholdenhet.

Treningsformen styres av målsetting og resultatet kan variere blant individer på bakgrunn av innsats per økt, treningsbakgrunn osv.Foto: Nina Hansen
Styrkekøft: TRX-slynger Dette gjør du: TRX er en form for slyngetrening der du bruker kroppsvekt som motstand. Med ustabile slynger og enkel biomekanikk kan en regulere tyngde og vanskelighetsgrad på øvelsene. TRX-trening kan utføres med isolerte øvelser, eller basisøvelser (flerleddsøvelser). TRX i grupper er gjerne preget av tempo, men med lettere nivå på øvelsene enn man kan få med en PT. Passer for: Nybegynnere så vel som toppidrettsutøvere, fordi redskapet gjør det lett å justere motstand og vanskelighetsgrad på øvelsene. Mål: Å utvikle styrke, balanse, fleksibilitet, utholdenhet og leddstabilitet. Treninga kan gi økt aktivering av støttemuskulatur, økt muskulær stabilitet i hele kroppen, samt mer funksjonell styrke. Effekt: Noen utøvere foretrekker slynge-trening framfor en mer tradisjonell styrke-trening, fordi slyngetrening fokuserer på muskelsamspill og aktiverer flere muskel-grupper samtidig. Treninga er tidseffektiv og styrker kjernemuskulaturen. Hvor: Blant annet hos SATS og Elixia (utvalgte sentre) og Studioday. Hos Sats trener man i grupper på 3-6 personer, én time én gang i uka. Å delta koster fra 2400-2800 kroner for åtte uker. Hos Elixia dekkes gruppetreningen i gruppe med 15 - 26 personer av vanlig medlemskap fra 5748 - 8148 kroner per år, avhengig av senter. Hos Studioday Posthallen trener man i en gruppe på opptil seks personer, og her dekkes alle gruppetimer av medlemskap. Veiledende pris for medlemskap er 490 kroner/md. med 12 måneders bindingstid, men vær obs på flere kampanjetilbud. Eksempler på treningsoppsett: Trener du én time i uka, vil dette være vedlikeholdende for en som er moderat trent. En nybegynner vil fort merke framgang etter fem - ti økter hvis de blir gjennomført riktig. Ved to timer TRX-trening i uka kan du splitte opp økten i en «2-splitt» og trene overkropp og rygg dag en, og bein og mage dag to, eller dag en kan bestå av styrke- og dag to av utholdenhetstrening. Ved tre timer TRX-trening i uka kan du splitte opp økten i en «3-splitt» - styrke, balanse og utholdenhet. Treningsformen styres av målsetting og resultatet kan variere blant individer på bakgrunn av innsats per økt, treningsbakgrunn osv.Foto: Nina Hansen Vis mer

Fysioterapeut Camilla Finckenhagen er ansvarlig for markedsføringen av konferansen Treningstrender. Hun trekker óg fram utetrening.

- Inntrykket jeg sitter med, er at vi nå er på vei «back to basic». Vi ser at det fungerer. Noen nye treningskonsepter kan dessuten bli for kompliserte for noen, sier hun.

Denne artikkelen sto først på trykk i Dagbladets magasin God torsdag 26. april 2012.

Strandklar: «Fit for beach»

Dette gjør du: Gruppetime med enkel og effektiv kondisjons- og styrketrening. Timen er lagt opp til musikk, og krever lite koordinasjon.

Passer for: Alle. Du får alternativer på timene som gjør den enklere og tyngre slik at klassene enkelt kan tilpasses treningstilstand.

Mål: Å på en enkel måte få trent hele kroppen. Timen er utviklet med tanke på dem som vil komme i form til sommeren.

Effekt: Treningstimen skal ifølge trenings-kjeden bestå av en effektiv treningskombinasjon for å sikre synlige resultater for sommeren.

Hvor: Elixia. Dekkes av vanlig medlemskap, fra 5748 - 8148 kroner per år, avhengig av senter.Foto: Colourbox
Strandklar: «Fit for beach» Dette gjør du: Gruppetime med enkel og effektiv kondisjons- og styrketrening. Timen er lagt opp til musikk, og krever lite koordinasjon. Passer for: Alle. Du får alternativer på timene som gjør den enklere og tyngre slik at klassene enkelt kan tilpasses treningstilstand. Mål: Å på en enkel måte få trent hele kroppen. Timen er utviklet med tanke på dem som vil komme i form til sommeren. Effekt: Treningstimen skal ifølge trenings-kjeden bestå av en effektiv treningskombinasjon for å sikre synlige resultater for sommeren. Hvor: Elixia. Dekkes av vanlig medlemskap, fra 5748 - 8148 kroner per år, avhengig av senter.Foto: Colourbox Vis mer
Uteløping:

«Fit for running»,
«Outdoor-Running»,
«Sats Running Club»

Dette gjør du: Møter opp på avtalt sted/på treningssenteret og løper ute med instruktør i grupper. Fra treningssenteret løper dere for eksempel i parker, i idrettsanlegg og på operataket i Oslo (Studioday). Hos Studioday trener du intervalltrening, bakkeløp og trappe-trening samt teknikktrening. Hos Sats er løpegruppene delt i to, nybegynnere og viderekomne løpere, og her alternerer øktene mellom fire forskjellige temaer: «fartslek», «speed interval», «uphill running» og «high intensity interval». Også Elixia alterner mellom flere tema, og her er deles løperne inn i tre grupper, etter nivå.

Passer for: Veltrente så vel som nybegynnere.

Mål, Sats: Komme i gang med løpinga eller bli en bedre løper.

Mål, Studioday: At alle skal få noe ut
av økten uansett målsetting, nivå og tidligere erfaringer med løping som treningsform. Den enkelte skal jobbe mot seg selv under hele økten. Videre er målet at deltakerne skal utvikle et bedre løpssteg og ikke minst at økten oppfattes som lystbetont og morsom til tross for at det er og skal være slitsomt.

Mål, Elixia: Øktene er utviklet av Oslo Maraton. Ved å følge opplegget fram til startskuddet går, skal du kunne fullføre den distansen du har bestemt deg å løpe her.

Effekt: Bedre kondisjon, økt oksygenopptak, mer eksplosivitet og et bedre løpssteg ved kontinuitet. Større og sterkere hjerte som gir mer blod til musklene og dermed mer fart i beina. Høy forbrenning.

Hvor: Blant annet Elixia, Sats og Studioday. Hos Studioday inngår løpegruppene i vanlig medlemskap. Veiledende pris er 490 kroner per md., med 12 måneders bindingstid. Også hos Sats og Elixia inngår gruppene i vanlig medlemskap. Hos Sats koster medlemskap hos et senter fra 445-620 kroner per md. Hos Elixia fra 5748 - 8148 kroner per år, anhengig av senter.Foto: Sats
Uteløping: «Fit for running», «Outdoor-Running», «Sats Running Club» Dette gjør du: Møter opp på avtalt sted/på treningssenteret og løper ute med instruktør i grupper. Fra treningssenteret løper dere for eksempel i parker, i idrettsanlegg og på operataket i Oslo (Studioday). Hos Studioday trener du intervalltrening, bakkeløp og trappe-trening samt teknikktrening. Hos Sats er løpegruppene delt i to, nybegynnere og viderekomne løpere, og her alternerer øktene mellom fire forskjellige temaer: «fartslek», «speed interval», «uphill running» og «high intensity interval». Også Elixia alterner mellom flere tema, og her er deles løperne inn i tre grupper, etter nivå. Passer for: Veltrente så vel som nybegynnere. Mål, Sats: Komme i gang med løpinga eller bli en bedre løper. Mål, Studioday: At alle skal få noe ut av økten uansett målsetting, nivå og tidligere erfaringer med løping som treningsform. Den enkelte skal jobbe mot seg selv under hele økten. Videre er målet at deltakerne skal utvikle et bedre løpssteg og ikke minst at økten oppfattes som lystbetont og morsom til tross for at det er og skal være slitsomt. Mål, Elixia: Øktene er utviklet av Oslo Maraton. Ved å følge opplegget fram til startskuddet går, skal du kunne fullføre den distansen du har bestemt deg å løpe her. Effekt: Bedre kondisjon, økt oksygenopptak, mer eksplosivitet og et bedre løpssteg ved kontinuitet. Større og sterkere hjerte som gir mer blod til musklene og dermed mer fart i beina. Høy forbrenning. Hvor: Blant annet Elixia, Sats og Studioday. Hos Studioday inngår løpegruppene i vanlig medlemskap. Veiledende pris er 490 kroner per md., med 12 måneders bindingstid. Også hos Sats og Elixia inngår gruppene i vanlig medlemskap. Hos Sats koster medlemskap hos et senter fra 445-620 kroner per md. Hos Elixia fra 5748 - 8148 kroner per år, anhengig av senter.Foto: Sats Vis mer