SCOUT: En av Indians billigere nyheter er Scout. Den er en helt nydesignet sykkel fra bunnen av med nyutviklet 1200 kubikker. Sykkelen har beholdt noe av sjarmen som Scout sto for i gamledager. Snorre Krosby kjører i dag Intruder 1400 og vurderer sterkt Scout. - Jeg liker detaljene. Moderne retro. Foto: RUNE M. NESHEIM
SCOUT: En av Indians billigere nyheter er Scout. Den er en helt nydesignet sykkel fra bunnen av med nyutviklet 1200 kubikker. Sykkelen har beholdt noe av sjarmen som Scout sto for i gamledager. Snorre Krosby kjører i dag Intruder 1400 og vurderer sterkt Scout. - Jeg liker detaljene. Moderne retro. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

Drømmesykkelen er blitt 40 000 kroner billigere

Avgiftene på MC er blitt lavere.

Dinside Det koker på MC-Messa på Lillestrøm i år. Den går av stabelen denne helga.

NY: Indian Chief Dark Horse er kun vist på en messe før de høytidelig ble avduket på MC-Messa i Oslo.  Foto: RUNE M. NESHEIM
NY: Indian Chief Dark Horse er kun vist på en messe før de høytidelig ble avduket på MC-Messa i Oslo. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Engangsavgiften på motorsykler gikk ned ved nyttår. Sammen med en drømmesommer i fjor har det gjort mange importører allerede er utsolgt på de mest populære modellene.

RAT: Cafe-racer i en litt mer rampete stil.  Foto: RUNE M. NESHEIM
RAT: Cafe-racer i en litt mer rampete stil. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

- Vi skulle gjerne hatt mer å selge, men mange av modellene får vi ikke igjen før i juni, forteller Bjørn Erik Brekke hos Speed Motorcenter i Sandefjord. De selger blant annet Yamaha motorsykler.

PLANKERACER: En indian fra tidenes morgen. Akkurat denne sykkelen ble brukt til racing på plankevelodromer og hadde ikke bremser.  Foto: RUNE M. NESHEIM
PLANKERACER: En indian fra tidenes morgen. Akkurat denne sykkelen ble brukt til racing på plankevelodromer og hadde ikke bremser. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Slik var Oslo Motorshow.

Avgiftene bør bli ennå lavere Norsk Motorcykkel Union er en aktør som har jobbet svært lenge og målrettet for å forsøke å få ned de høye engangsavgiftene for motorsykler.

Ny I ÅR: Indian Roadmaster bygger på det ikoniske navnet fra 40-tallet. Elektrisk solkjerm, stor stereo, låsbare harde vesker, nøkkelfri start og vaierfri gass, skal skal sørge for en behagelig tur. Foto: RUNE M. NESHEIM
Ny I ÅR: Indian Roadmaster bygger på det ikoniske navnet fra 40-tallet. Elektrisk solkjerm, stor stereo, låsbare harde vesker, nøkkelfri start og vaierfri gass, skal skal sørge for en behagelig tur. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

FARTSREKORD: Triumph Bonneville T214 er en hyllest til til sykkelen som kjørte i 214 MPH på Bonneville i 1956. Den bygges i 1000 eksemplarer og alle er nummererte og får eget sertifikat. Prisen er 159.900 kroner.  Foto: RUNE M. NESHEIM
FARTSREKORD: Triumph Bonneville T214 er en hyllest til til sykkelen som kjørte i 214 MPH på Bonneville i 1956. Den bygges i 1000 eksemplarer og alle er nummererte og får eget sertifikat. Prisen er 159.900 kroner. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

- Vi har ingenting i mot å betale avgifter, men de har vært uforholdsmessig høye i forhold til en bil. For det første står en motorsykkel halve året, for det andre bidrar den til minimal slitasje og den er miljøvennelig. Hittil har avgiftene for motorsykkel vært høyere enn for bil. Det har vi forsøkt å endre, og endelig skjedde det i år, sier generalsekretær Morten Hansen.

MITT VALG: Skulle jeg valgt én allrounder fra Yamaha måtte det blitt MT-09. Den tresylindrede 900-kubikkeren er passe kvikk og koster ikke mer enn 123.000 kroner, forteller Bjørn Erik Brekke hos Speed Motorsenter. Foto: RUNE M. NESHEIM
MITT VALG: Skulle jeg valgt én allrounder fra Yamaha måtte det blitt MT-09. Den tresylindrede 900-kubikkeren er passe kvikk og koster ikke mer enn 123.000 kroner, forteller Bjørn Erik Brekke hos Speed Motorsenter. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Sjekk ut Vespas nye modeller.

FEIRER FØRTI: Hondas legendariske Goldwing feirer 40 år. Det markeres med denne jubileumsmodellen i egne farger og et Anniversary-emblem på toppvesken. 1.800-kubikkeren med 118 hk blir din for 364.990 kroner. Foto: RUNE M. NESHEIM
FEIRER FØRTI: Hondas legendariske Goldwing feirer 40 år. Det markeres med denne jubileumsmodellen i egne farger og et Anniversary-emblem på toppvesken. 1.800-kubikkeren med 118 hk blir din for 364.990 kroner. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

- Fremskrittspartiet har vært det eneste partiet som har lovet å senke denne avgiften. Da de kom i regjering, holdt de det de lovet. Det er hyggelig. Men vi er ikke i mål ennå, mener Hansen.

NY: HONDA regner med at deres nye Crossrunner VFR800X til 139.990 kommer til å bli en av de mest populære nykommerne.  Foto: RUNE M. NESHEIM
NY: HONDA regner med at deres nye Crossrunner VFR800X til 139.990 kommer til å bli en av de mest populære nykommerne. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Foreløpig har det ikke vært mulig å ta inn miljøkomponenten som faktor fordi det har vært vanskelig å innhente utslippstall for motorsykler.

ALT OMBYGGET; Denne UTVen har blitt kraftig senket, fått et helt nytt karosseri og ikke minst en motor på 500 hester. Hold deg fast. Foto: RUNE M. NESHEIM
ALT OMBYGGET; Denne UTVen har blitt kraftig senket, fått et helt nytt karosseri og ikke minst en motor på 500 hester. Hold deg fast. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Gjenoppstår fra de døde.

Kunst: MV Augusta byr alltid på spektakulær design. F4 er den eneste i programmet med firesylindret motor. 1000-kubikkeren yter 200 hester og gjør tett opp mot 300 kilometer i timen.  Foto: RUNE M. NESHEIM
Kunst: MV Augusta byr alltid på spektakulær design. F4 er den eneste i programmet med firesylindret motor. 1000-kubikkeren yter 200 hester og gjør tett opp mot 300 kilometer i timen. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

- Med nye EU-regler kommer dette på plass i nær fremtid. Da håper vi å få inn dette i avgiftssystemet og at MC kommer heldig ut som et miljøvennelig fremkomstmiddel.

DET RÅESTE: BMW har gått fra traus til tøft. S1000RR er noe av det ypperste du får i dag og er et sikleobjekt blant de unge. Det var ikke BMW for 15 år siden. I dag er BMW det mest solgte motorsykkelmerket i Norge, fulgt av Harley Davidson, som velger å ikke delta på MC-Messa, men har sitt eget arrangement. Foto: RUNE M. NESHEIM
DET RÅESTE: BMW har gått fra traus til tøft. S1000RR er noe av det ypperste du får i dag og er et sikleobjekt blant de unge. Det var ikke BMW for 15 år siden. I dag er BMW det mest solgte motorsykkelmerket i Norge, fulgt av Harley Davidson, som velger å ikke delta på MC-Messa, men har sitt eget arrangement. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Head up display for motorsyklister - funker det?

RETRO: Klassisk tofargekombinasjon og crome fører tankene tilbake til 50-tallet.Django Evasion er en 125-kubikker og du får den også i babyblå, mosegrønn og sennepsgul nedkant.  Foto: RUNE M. NESHEIM
RETRO: Klassisk tofargekombinasjon og crome fører tankene tilbake til 50-tallet.Django Evasion er en 125-kubikker og du får den også i babyblå, mosegrønn og sennepsgul nedkant. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

I gjennomsnitt har har avgiftene gått ned mellom 15 - 20.000 kroner. Jo større motorer og større effektuttak det er snakk om, jo høyere blir besparelsen i kroner.

SJEKK POTTENE: Alle MV Agustas motorer testes i 48 timer i benk før de settes i ramma og kjøres ytterligere seks kilometer på rulle. Det gjelder også den overtøffe 800 Dragster, et av de virkelige sikleobjektene på messa og en av deres billigste. Den koster "bare" 194.000 kroner.  Foto: RUNE M. NESHEIM
SJEKK POTTENE: Alle MV Agustas motorer testes i 48 timer i benk før de settes i ramma og kjøres ytterligere seks kilometer på rulle. Det gjelder også den overtøffe 800 Dragster, et av de virkelige sikleobjektene på messa og en av deres billigste. Den koster "bare" 194.000 kroner. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

FRP sier at tohjulinger med motor må utgjøre en større del av transportmiksen, for det er fullt på veien.

Lite nytt Det var ikke veldig mange virkelige nyheter på årets messe, men mange kommer med endringer på utseende og farger.

KLASSIKERE: Det fantes nostalgi i bøtter og spann. Alle de populære 70-tallsheltene fra Japan var på plass. Mange husker Suzuki GT100. Foto: RUNE M. NESHEIM
KLASSIKERE: Det fantes nostalgi i bøtter og spann. Alle de populære 70-tallsheltene fra Japan var på plass. Mange husker Suzuki GT100. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Victory og Indian hadde flere nye sykler i år, og Ducati vakte stor oppmerksomhet med Scrambler.

SJELDEN:  Denne hadde ikke vært verd mange kronene hadde det ikke vært for at den er bygget i 50 eksemplarer av Carol Shelby - og signert. Foto: RUNE M. NESHEIM
SJELDEN: Denne hadde ikke vært verd mange kronene hadde det ikke vært for at den er bygget i 50 eksemplarer av Carol Shelby - og signert. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

De store aktørene, hadde velfylte stander med både nye sykler og velrestaurerte klassikere. For publikum som ønsker å se mange custombygg, skuffer messen en smule.

KLÆR: Når du har kjøpt sykkel er du bare halvveis. Du må ha klær også. Et 1.000-talls hjelmdesign kan velges. Foto: RUNE M. NESHEIM
KLÆR: Når du har kjøpt sykkel er du bare halvveis. Du må ha klær også. Et 1.000-talls hjelmdesign kan velges. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.

HAR ÆREN: Norsk Motorcykkel Union med Generalsekretær Morten Hansen i spissen, har mye av æren for at motorsyklene endelig er blitt billigere.  Foto: RUNE M. NESHEIM
HAR ÆREN: Norsk Motorcykkel Union med Generalsekretær Morten Hansen i spissen, har mye av æren for at motorsyklene endelig er blitt billigere. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer