MER NÆRINGSSTOFFER: Sjokolademelk er et bedre alternativ til sukkerholdig brus, da det ofte inneholder en tredjedel av sukkermengden. I tillegg er det en kilde til jod, kalsium, B12 og protein. Foto: FOTOLIA
MER NÆRINGSSTOFFER: Sjokolademelk er et bedre alternativ til sukkerholdig brus, da det ofte inneholder en tredjedel av sukkermengden. I tillegg er det en kilde til jod, kalsium, B12 og protein. Foto: FOTOLIAVis mer

Dropp brusen til fordel for sjokolademelk

Inneholder en tredjedel så mye sukker, og er en kilde til flere næringsstoffer.

(KK.no) Det har vært mye diskusjoner rundt brus, og til nå vet du helt sikkert at det er en kilde til svært mye sukker.

Da er det ikke så overraskende at brus kan ha en svært negativ effekt på helsa di - både når det gjelder blodsukkernivåer og vekt.

Nå som jula er rett rundt hjørnet, er det stor sannynlighet for at inntaket av brus kommer til å øke betraktelig.

Er det da noen forskjell på hvilken brus du velger? Og hva er egentlig et godt alternativ?

Velg heller sjokolademelk - Et godt alternativ til sukkerholdige brus - enten det er til barn eller voksne, er sjokolademelk, sier klinisk ernæringsfysiolog, Tine Sundfør, til KK.no.

- Sjokolademelk inneholder en tredjedel så mye sukker som det du finner i brus, og kan bidra med kalsium, jod, B12 og proteiner. I tillegg er det nok generelt mange som glemmer melk i jula, sier hun.

Hvis du er fysen på noe søtt, kan du altså med fordel bytte ut brusen med sjokolademelk, ettersom brus ikke bidrar med mye annet enn tomme kalorier.

Men det er ikke sikkert sjokolademelk frister til søndagsfilmen. Hva annet kan du velge?

- Et annet godt alternativ er eplemost. Den inneholder riktignok fruktsukker, som gjør at den kommer på omtrent samme nivå som brus og saft, men du får likevel antioksidanter og vitaminer med på kjøpet, sier Sundfør.

Hvilke brus bør du velge? Men hvis du har et stort ønske om å kose deg med brus - hva bør du velge? Din første tanke er kanskje at cola er verstingen, men ifølge enæringsfysiologen er ganske mange brusvarianter omtrent like sukkerrike som denne.

- Sukkerinnholdet i brus er stort sett det samme. De inneholder 10 gram sukker per desiliter eller 100 gram. Solo inneholder kanskje noe appelsin, men det er så små mengder at det har ikke noe å si for næringsinnholdet.

- Noen varianter er muligens tilsatt litt mer fargestoffer, men det er likevel innenfor myndighetenes anbefalinger, sier Sundfør, og forklarer at det heller ikke er noen forskjell på næringsinnhold i forhold til merke. Hun råder deg likevel til å kjøpe de litt dyrere merkene av en annen grunn.

- Det som er påfallende, er prisen. Kjøper du den som er litt dyrere, er du kanskje litt mer gjerrig, som i denne sammenhengen er bra.

Hun forklarer at inntaket av brus i Norge har økt betraktelig i løpet av det siste århundret. På 1950-tallet lå det gjennomsnittlige inntaket på 10 liter brus per person per år, mens det i dag ligger på over 90 liter per person.

- En stor årsak til at vi inntar mer enn før, er at størrelsen på både matvarer og drikkevarer bare blir større.

VELG GLASSFLASKE: Det er liten sannsynlighet for at du åpner en ny når du først har drukket opp en, og på den måten kan du spare kroppen for mye sukker. Foto: FOTOLIA
VELG GLASSFLASKE: Det er liten sannsynlighet for at du åpner en ny når du først har drukket opp en, og på den måten kan du spare kroppen for mye sukker. Foto: FOTOLIA Vis mer

Blant de gjennomsnittlige tallene er det som regel enkelte personer som står for store deler av inntaket, mens andre nesten ikke drikker noe. Noe som igjen kan gjøre det svært skadelig for de som drikker mye.

Slik kutter du enkelt ned på brusen Når du først skal drikke brus, gjelder det selvfølgelig også å begrense inntaket noe, og ifølge ernæringsfysiologen finnes det en rekke grep for å gjøre nettopp det.

- Ett råd er å velge ei glassflaske, siden de inneholder mindre brus enn de andre flaskene. En utfordring er nemlig at de fleste kjøper 1,5 liters flasker - gjerne også 4-pakninger. Derfor kan vi slå et slag for julebrusen, som de fleste foretrekker på glassflasker. Det skal mye til at du åpner en til når du først har drukket opp en, sier Sundfør.

I jula, som for de fleste varer i to uker i år, anbefaler hun imidlertid å velge lettbrus, siden det raskt kan bli overflod med sukker hvis du drikker sukkerholdig brus hver dag.

- Det er ikke så farlig å drikke sukkerholdig brus en gang iblant, men hvis du drikker mye, er det mindre usunt å velge lettbrus.

Hun forklarer at det ikke finnes noen beviser for at lettbrus får kroppen til å tro at den får sukker og dermed skiller ut insulin, slik enkelte har hevdet.

- Et annet godt råd er å servere brus som du serverer vin, altså i et vinglass eller et finere glass, og dermed ha litt vann ved siden av. Da får du i deg litt vann, og styrter ikke ned på brus ved siden av maten. Brus bidrar ikke til å slukke tørsten, og da er det bedre med vann i jula da vi generelt inntar mye salt og fet mat, sier hun.

En annen grunn til å kutte ned på brusen er tennene dine. Ph-verdien i brus ligger på mellom tre og fire, og kan bidra til syreskader på tennene.

Det er derfor best å drikke brus til maten, ettersom spyttproduksjonene fra maten gjennoppretter ph-balansen i munnen raskere, mens inntak uten mat gjør at syren kan gjøre skade på tennene over lengre tid. Dette gjelder også lettbrus.

Denne saken er skrevet av KK.no.

Sjekk også ut følgende saker:
Ja, det er sunt med kaffe!
Trikset som gjør baksten saftigere
Rumler det mye i magen din?

COLA: Trodde du cola var verstingen blant brus? Slett ikke. Faktisk inneholder de aller fleste typer brus like mye sukker - omkring 10 gram per desiliter. Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN/DAGBLADET
COLA: Trodde du cola var verstingen blant brus? Slett ikke. Faktisk inneholder de aller fleste typer brus like mye sukker - omkring 10 gram per desiliter. Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN/DAGBLADET Vis mer