DS «Turisten» lå 30 år på sjøbunnen før den ble hevet

Restaurert i 12 år før den var klar for Norges eldste kanal.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

HALDENKANALEN (Dagbladet): Turistene går om bord i MS «Strømsfoss» ved brygga i Strømsfoss.

89 passasjerer er klare for en sakte reise gjennom norgeshistorien langs vannveiene i Østfolds grenseland.
  Haldenkanalens far Det var Engebret Soot (1786-1859), bygdegeniet fra Aurskog, som egentlig skal takkes for turen.

Han talte ingeniørene imot, og sørget for at det ble bygget kanaler til tømmerfløtinga.

Fem sjøer, tre slusesteder og åtte sluser, på en 80 kilometer lang strekning i Haldenvassdraget.

Kulturminne Haldenkanalen var den første av Norges to kanaler og sto ferdig i 1849.

Den siste tømmerstokken ble sendt nedover kanalen i 1982.

- I dag står Haldenkanalen på Riksantikvarens liste over tekniske historiske kulturminner, forteller Elisabeth Dammyr i Haldenkanalen regionpark.
  Båttrafikk Nå har turistene og båttrafikken overtatt.

MS «Strømsfoss» fosser ikke akkurat av gårde. Maksfarten er åtte knop.

Et tempo som passer utmerket for pensjonistforeningene fra Ås og Veidekke, de er på sommerens aller første turisttur med kanalbåten.
  Brekkeslusene Høydepunktet på turen er Brekke sluseanlegg. Med Nord-Europas høyeste slusetrapp, med en høydeforskjell på 26,6 meter.

BREKKE SLUSEANLEGG: Et høydepunkt på kanalturen med MS «Strømsfoss». Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI
MS «STRØMSFOSS»: Passer akkurat gjennom Brekkeslusene. Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI
BREKKE: Slusene kan passeres av båter som er inntil 24 meter lange, 6 meter brede og 1,6 meter dype. Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI
SLUSEMESTER: Slusereparatør Magne Torp holder styr på slusene på Brekke. Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI
SLUSETRAPPENE: Brekke er Nord-Europas høyeste med en høydeforskjell på 26,6 meter. Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI
I FARTA: MS «Strømsfoss» holder maks 8 knop, det gjør ikke denne. Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI
BEVERHYTTE: En av de mange beverhyttene i Haldenkanalen. Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI
GAMLE MINNER: Restene av en gammel oppgangssag, en vanndrevet sag med rett sagblad som beveger seg opp og ned. Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI
ØRNEREDET: Her hekker et par fiskeørner. Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI
OMBORD: Vanda Simkiene (foran) og Cecilie Lervik frister med vafler. Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI
PÅ PENSJONISTTUR: Fra venstre kunstneren Odd Tandberg, Arne Evensen og Gunnar Christoffersen koser seg ombord. Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI
VILLMARKSVEIEN: Ta sykkelen med med på båten og sykle deler av strekningen på Nasjonal sykkelvei nummer 9. Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI

Her står slusesjefen sjøl, Magne Torp og dirigerer og åpner lukene. Én etter én, ti i alt.

- Du må ha med deg hodet og følge med i denne jobben.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er en enkel sak å sluse de store turistbåtene, med erfarent mannskap om bord, sier han.

- Vi er mer forsiktige når vi sluser småbåtene.

Norwegian Wood Halden var en viktig by for trelasteksporten, forteller kaptein Jan Tore Skofterud.

Hele byer i England og Holland ble bygget med tømmer fra Østfolds store skoger.

Det er derfra uttrykket Norwegian Wood stammer fra.

Gode historier Kapteinen deler villig historier om kultur og natur på den fire timer lange reisen nedover Haldenkanalen.

 PÅ REPARASJON:  Her er DS «Turisten» som ble satt på vannet i 2009 etter 30 år på havets bunn. Nå er skipet på reparasjon inntil videre. Foto: ØYVIND MONN-IVERSEN
PÅ REPARASJON: Her er DS «Turisten» som ble satt på vannet i 2009 etter 30 år på havets bunn. Nå er skipet på reparasjon inntil videre. Foto: ØYVIND MONN-IVERSEN Vis mer

Om gamle oppgangssager, og håndbygde smale passasjer hvor du nesten kan plukke blomstene fra båten.

Dette er også et stykke Norge som er verdt å oppleve en sommerdag med blå himmel dekorert med hvite skyer.
  Bever-ly Hills - Der, ser dere fiskeørnreiret? sier kapteinen over høyttaleren.

Vi kommer til å se flere av dem, gigantiske reir som kan bli over hundre år gamle, med ørnemor rugende på toppen av furua.

Der er en beverhytte, lyder det fra høyttaleren. Og en til. Og en til. Beveren langs Haldenkanalen har åpenbart gode dager.

Skjær i sjøen Vi passerer lensmannsskjæret, oppkalt etter en lensmann som glemte at her lå det noen skjær. Nå er de en liten turistattraksjon.

Vi får med oss flere av Haldenkanalens hemmeligheter.

Som at Turisten egentlig ikke er Turisten.
  Turisten og turister Den første passasjerbåten var DS «Engebret Soot» som i dag går i chartertrafikk på Haldenkanalen.

I 1887 ble skipet avløst av dampskipet «Turisten» som gikk i passasjertrafikk fram til 1963. Det var en populær turistattraksjon å ta en dagstur ut av Oslo med tog og en tur på kanalen med DS «Turisten».

Dette var på den tida da det ble moderne at alt gammelt skulle bort.

Den gamle dampskipet «Turisten» ble rett og slett senket i Femsjøen. Minus motoren som havnet på Teknisk museum.

SOMMERIDYLL: MS «Strømsfoss» drar ut fra Strømsfoss brygge med 89 turister om bord. Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI
SOMMERIDYLL: MS «Strømsfoss» drar ut fra Strømsfoss brygge med 89 turister om bord. Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI Vis mer

Motorskipet «Strømsfoss» ble omdøpt til MS «Turisten».

Båtglede Så fant en gjeng ivrige båtentusiaster på at de ville ha tilbake det ærverdige gamle dampskipet.

Etter 30 år på Femsjøens bunn og 12 år med restaurering sto DS «Turisten» klar til turistsesongen 2009.

Men denne sommeren  er DS «Turisten» igjen på rehabilitering og MS «Strømsfoss» har tatt over sommertrafikken inntil videre.

Skipet går i rutetrafikk  to ganger i uka, torsdager og lørdager, og charterturerer resten av uka.

- Enestående - Enestående. Alle tiders tur, sier kunsteren Odd Tandberg, Gunnar Christoffersen og Arne Evensen fra Ås. Vi tar gjerne turen om igjen, er de tre blide karene enige om.

- Fin natur. Og så har vi vært grådig heldige med været, sier Åge Lia fra Mysen som har lagt asfalt for Veidekke i 47 år og 3 måneder og endelig har tid til en sakte reise nedover Haldenkanalen. Han roser også maten og mannskapet ombord.
  Drømmejobben - En fin jobb, sier Vanda Simkiene fra Litauen, som står i byssa og serverer mat og drikke på åttende sesongen i Haldenkanalen. Skipet har alle rettigheter.

- Det er trivelig og hyggelige folk, sier Cecilie Lervik fra Ørje som er med for femte sommer på rad.

- Dette er drømmejobben, avslutter hun.

 HALDENKANALEN:  Grafikk: KJELL ERIK BERG/Dagbladet
HALDENKANALEN: Grafikk: KJELL ERIK BERG/Dagbladet Vis mer
 HALDENKANALEN:  De smale delene av kanalen er gravet ut for hånd og sprengt med svart krutt. Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI
HALDENKANALEN: De smale delene av kanalen er gravet ut for hånd og sprengt med svart krutt. Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI Vis mer