SUNN MAT: Det er ikke alltid sunn mat gir den vektnedgangen du ønsker deg.  Illustrasjonsfoto: colourbox.com
SUNN MAT: Det er ikke alltid sunn mat gir den vektnedgangen du ønsker deg. Illustrasjonsfoto: colourbox.comVis mer

Du blir ikke slank av sunn mat

Ingen automatikk i at sunt kosthold gir vektnedgang.

Det er lite som er så frustrerende som at vekten stopper opp midt i en slankekur. Maten du putter i deg er sunn og tilsynelatende helt etter boka, men likevel rikker ikke vektnåla seg en millimeter.

Det kan være flere grunner til at kiloene ikke forsvinner.

Tenk kalorier - At man ikke går ned i vekt selv om man spiser sunt, er ikke alltid motsigende. Å spise sunt er ikke det samme som å spise moderat med kalorier, sier ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen.

For eksempel vil et kosthold basert på fet fisk, avokado, nøtter, tørket frukt, vegetabilske oljer og mye brød og ris helt fint kunne kalles sunt, men maten du spiser, kan fort utgjøre mange kalorier.

- En hel avokado kan raskt bli vel mye kalorier om den er en del av et måltid. En halv avokado eller kanskje til og med en kvart kan være nok, sier hun.

Sunn sjokolade? Også mørk sjokolade kan karakteriseres som sunn, men en mørk sjokolade inneholder faktisk like mange kalorier som en melkesjokolade.

- Bare en rute gir nesten like mye energi som et helt eple, og så er spørsmålet om du holder deg til bare en rute? Og hva med en kjeks. To-tre kremfylte sjokoladekjeks gir like mange kalorier som en lunsj for mange av oss, forteller Mathisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sulten av trening Ernæringsfysiolog Kari H. Bugge hos Grete Roede bekrefter dette.

- Selv om sammensetningen i kostholdet er veldig bra, og du har et næringsrikt og sunt kosthold, kan energiinntaket være for høyt til at du går ned i vekt. Skal du oppnå vekttap, må du nemlig innta mindre energi enn du forbruker - og det over lengre tid, sier Bugge.

Det er også viktig at du holder et ekstra øye med energiinntaket dersom du trener mye. Mye trening kan resultere i økt sultfølelse, noe som lett fører til at du spiser litt ekstra. Trening gjør deg heller ikke slank alene.

- Den gode samvittigheten du får av å trene, kan også lure deg til å tro at du kan unne deg litt ekstra. Da går vinninga fort opp i spinninga, sier hun.

Fet kaffe Det skal med andre ord ikke de helt store utskeielsene til før salaten til lunsj egentlig ikke utgjorde den helt store forskjellen.

- Kommer disse godbitene som et tillegg til ordinær mat, kan det raskt medføre problemer med god vektregulering, sier Mathisen.

Hun forteller at også kaffen mange koser seg med på vei til jobb eller i lunsjpausen, kan være en skikkelig kaloribombe.

- En kaffe latte gir raskt mellom 250 og 300 kalorier, spesielt dersom den er laget på helmelk og har sirup som smak i seg. Dette kan over tid gi merkbar vektøkning - kanskje så mye som en kilo i måneden dersom du drikker en latte hver dag, sier hun.

Svart kaffe gjør imidlertid også gode ting for kroppen din.

Vokt deg for isen En annen godbit du skal vokte deg vel for i disse dager, er isen.

Når sommeren kommer, elsker vi nordmenn å kose oss med is eller iskaffe, og dette er snadder som setter seg på siden.

- Det gir overraskende mange kalorier som kan vippe energibalansen i feil retning og gi en gradvis vektøkning. Skal man ned i vekt, må man derfor passe på at man i løpet av en uke har vært strukturert i kostholdet. Har man vært det, kan man gjerne unne seg en liten belønning for eksempel på lørdag, sier hun.

Vær imidlertid ærlig med deg selv og ikke gi deg selv belønning hver dag. Da kan unntakene fort ødelegge for vektreduksjonen.

Ikke skei helt ut Husk altså at selv om du spiser veldig lite i ukedagene, kan det gjennomsnittlige energiinntaket bli for høyt dersom du skeier ut i helga.

- Skal du lykkes med å gå ned i vekt, er dette en dårlig strategi. Du må faktisk spise litt mindre hele uka - og uka etter og uka etter det igjen også, sier Bugge.

En del småspiser også mye uten å være klar over det selv. En liten osteskive glir ubemerket ned mens man smører matpakker, en liten pølsesnabb prøvesmakes mens du lager mat, og noen rester spises i stedet for å kastes når bordet ryddes.

- Dette kan summere seg til et betydelig energiinntak i løpet av dagen og uka. Her handler det om å være bevisst egne vaner og uvaner, sier hun.

Flytende kalorier Vær dessuten oppmerksom på at også flytende kalorier må medregnes når du sjekker regnskapet. Du tar kanskje en brus på kvelden og litt vin både fredag og lørdag.

- Om du glemmer å regne med energiinntaket i drikke, kan du lure deg selv ganske mye. Vi erfarer for øvrig at de som drikker vin ofte, kan slite med å gå ned i vekt. Om det skyldes kaloriene i vinen eller det at man blir litt mer slepphendt med snacks og annet som følger med, vet vi ikke. Mange oppnår i alle fall bedre resultater på vekten dersom de kutter ut eller ned på inntaket av alkohol, sier hun.

Hun forteller at det samme gjelder mange av dem som drikker mye lettbrus. Selv om lettbrusen ikke inneholder kalorier, er det faktisk en del som sliter med vektnedgangen når de drikker mye.

Beveg deg mer - I tillegg har over 80 prosent av oss godt av å bevege oss litt mer enn vi gjør. Det er enklere å prøve å bruke opp overskuddsvekten enn å prøve å faste det av seg ved å spise mindre, mener Mathisen. Hun anbefaler trening tre ganger i uka, men minner også om at det er lurt å bevege seg mer i hverdagen.

- Vi sitter mye bedre i solveggen om beina har gått seg en god tur først, og kaffen smaker så mye bedre ute i naturen etter en gåtur enn på asfalten midt i byen, sier hun.

Spis nok En annen fallgruve når du skal ned i vekt, er at du fokuserer i overkant mye på den ønskede vektreduksjonen. Kanskje så mye at du rett og slett spiser for lite.

- Effekten er da at man taper muskelmasse som er sentral når du skal opprettholde forbrenningen. Videre vil forbrenningen vår automatisk reduseres når vi spiser for lite, sier hun.

En ulempe med for lite mat er dessuten at det er fort gjort å gå på en smell etter noen dager.

- Mange vil klare å spise svært lite i et par-tre dager, men reagerer så med kjempesult etterpå. Da vil de spise for mye i et større måltid eller i løpet av en dag. Andre vil slås ut av søtsuget som kroppen reagerer med når man er for streng med kaloriinntaket. Så selv om man føler at man ofrer mye og spiser bra, vil søtsuget og ulvehungeren veie opp for innsatsen, sier hun.

Husk å hvile Sist, men ikke minst, vil det å stresse med slankingen kunne påvirke vektnedgangen din.

- Det er ikke noe vi har så mye kunnskap om, men igjen noe vi erfarer. For noen kan det hjelpe å skifte fokus. I stedet for å fokusere på vekten og vektnedgangen, kan man heller fokusere på kostholdsfaktorer, sier Bugge.

Du kan for eksempel tenke mer på inntak av det sunne fettet, mengden grønnsaker eller noe annet. For noen kan et slikt endret fokus bidra til at vekten igjen går nedover.

Pass dessuten på å sove nok, da også for lite søvn kan settes i sammenheng med dårligere resultater.

- For andre ser vi at en ferie, der de bestemmer seg for ikke å tenke på slanking, plutselig gir et supert resultat, så her er det mange varianter, sier Bugge.

Les også:
10 slanketips til å leve med
Få hjelp fra melk
Slik får du flat mage
Kostholdsvanene som gir flat mage

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.