ONLINE FERIE:  I en undersøkelse Star Tour gjennomførte blant sine gjester i fjor sommer, svarte 80 prosent at de var på internett sist de hadde ferie. Foto: COLOURBOX
ONLINE FERIE: I en undersøkelse Star Tour gjennomførte blant sine gjester i fjor sommer, svarte 80 prosent at de var på internett sist de hadde ferie. Foto: COLOURBOXVis mer

Du bruker 29 dager, én time og 43 minutter på å bestille en reise

Kjøper reisen på nett. Når du er framme logger du på igjen.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Mens trekkfuglene i disse dager ankommer Norge, setter haugevis av nordmenn seg på flyet og drar motsatt vei for å besøke Europas storbyer.

Tall fra reisebyrået Ticket viser at Amsterdam er nordmenns storbyfavoritt denne våren, foran London, Barcelona, Paris og København.

Er du en av dem som skal på storbyferie, eller planlegger en ferie utafor Norges grenser i 2015? Mest sannsynlig har du tenkt på det en stund.

I snitt bruker nordmenn 29 dager, én time og 43 minutter fra vi begynner å orientere oss om hvor vi skal reise, til vi kjøper, ifølge Google. I tillegg besøker vi 21,6 sider i snitt pr. kjøp av reise.

- 93 prosent av dem som skal ut og reise orienterer seg på nett, nordmenn er i en særstilling i verden, forteller Siri Børsum i Google Norge til Dagbladet.

Prisbevisste Og du må ikke tro at det er noe bare ungdommene driver med. Det er ingen store forskjeller på nettbruk og reise når det kommer til alder. Den eneste forskjellen er at yngre i større grad bruker levende bilder til å lete etter reisemål.

Norge er det landet i Europa der flest kjøper flybilletter på nettet. 90 prosent av oss gjør det, og 64 prosent av oss bruker utelukkende internett. 74 prosent brukte en søkemotor sist de kjøpte en flybillett, viser Google-tallene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og når nordmenn skal fly, vil vi ha den billigste billetten. For mens nesten en av tre bruker nettet til inspirasjon, og en av fire ser etter anbefalinger, bruker litt over halvparten av oss nettet til å sammenlikne ulike valgmuligheter, og da særlig pris.

Selv om 83 prosent bruker internett for å finne hotell, er vi ikke like prisbevisste når det kommer til å bo, ifølge Børsum. Vel framme på reisemålet vil vi ha det litt bedre enn hjemme.

Nettmilliarder Det er ikke småbeløp det er snakk om. Tall fra Virkes ehandelsbarometer viser at nordmenn handlet på nett for 74,3 milliarder kroner i 2014.

Nesten halvparten, 34 milliarder kroner, var kjøp av ferie- og fritidsreiser. Av dette er om lag 28 milliarder kroner kjøp av reiser til utlandet.

AMSTERDAM: Tall fra reisebyrået Ticket viser at Amsterdam er nordmenns storbyfavoritt denne våren, foran London, Barcelona, Paris og København. Foto: PETTER LØKEN
AMSTERDAM: Tall fra reisebyrået Ticket viser at Amsterdam er nordmenns storbyfavoritt denne våren, foran London, Barcelona, Paris og København. Foto: PETTER LØKEN Vis mer

I 2014 var netthandelsomsetningen av utenlandske pakkereiser på 9,8 milliarder kroner, dette er den nest største kategorien på nett, bare slått av bestilling av flybilletter til utlandet som hadde en omsetning på 9,9 milliarder kroner.

Mens netthandelen på andre områder i større grad domineres av yngre kundegruppe, er kjøp av reiser på nett jevnere fordelt.

Gruppa over 60 år står for over en tredjedel av bestillingene, til en verdi av over 10 milliarder kroner, sa direktør i Virke reise utland, Sverre McSeveny-Åril da han la fram tallene tidligere i år.

Online-ferie Men vi slutter ikke bruke internett når turen er ferdig drømt om og bestilt. 44 prosent sier de har delt informasjon eller bilder fra ferien på sosiale medier, ifølge Virke.

I snitt legger også 18 prosent vekt på anbefalinger fra personer de følger på sosiale medier i sine valg av reisemål.

I en undersøkelse Star Tour gjennomførte blant sine gjester i fjor sommer, svarte 80 prosent at de var på internett sist de hadde ferie.

Hele 76 prosent svarte de var på sosiale medier og 88 prosent brukte Facebook. 67 prosent sier de da delte bilder eller hadde andre oppdateringer, og at de gjorde det for å sende en feriehilsen til folk hjemme.

Men se an tid og sted før du logger deg på. Nesten én av fire innrømmer nemlig at de har irritert seg over at reisefølget er mye på internett i ferien.