Du får SUV-status, og sparer 100 000 kroner

Se hvordan mange nordmenn gjør det.

2WD: Drøye 43 prosent av storselgeren VW Tiguan selges med bare forhjulstrekk. Foto: Egil Nordlien, HM Foto
2WD: Drøye 43 prosent av storselgeren VW Tiguan selges med bare forhjulstrekk. Foto: Egil Nordlien, HM Foto Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

De siste årene har SUV-er generelt, og kompakt-SUV-er spesielt, blitt enormt populære her til lands. Ifølge OFV var 24,7 prosent av de solgte bilene i første halvår SUV-er. Til sammenligning var tallet for samme periode i 2002 7,8.

En ringerunde til importørene av de mest solgte SUV-modellene viser imidlertid at det ofte er snakk om biler med forhjulsdrift.

Eller med andre ord: Kompaktbiler med ekstra bakkeklaring.

Den klart mest solgte SUV-en hittil i år er Volkswagen Tiguan. Der viser tallene at drøye 43 prosent velger modellen med drift på forhjulene. For andre modeller er tallet mye høyere. Kia Sportage har en forhjulsdriftandel på rundt 60 prosent, og det er ikke mer enn rundt 25 prosent av Qashqai-kundene som velger firehjulsdrift.

100 000 kroner billigere med 2WD En av forklaringene kan være prisen. I mange tilfeller er ikke de minste og billigste motorene tilgjengelig i kombinasjon med firehjulsdrift. I tillegg koster jo firehjulsdriftsystemene mange tusenlapper i seg selv.

For eksempel koster billigste versjon av nevnte Volkswagen Tiguan 294.000 kroner. Da sitter det en 2-liters dieselmotor på 110 hester under panseret.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer