Du gjetter ikke hvor denne superbilen kommer fra

Nytt firma skal bygge superbiler med kavaleriinspirasjon.

AGGRESSIV: Det er ingen tvil om at bilen ser sint ut. Hvorvidt den er pen eller ikke, er imidlertid et annet spørsmål. Foto: Marcin Gorgolewski
AGGRESSIV: Det er ingen tvil om at bilen ser sint ut. Hvorvidt den er pen eller ikke, er imidlertid et annet spørsmål. Foto: Marcin GorgolewskiVis mer

Det er det polske selskapet Arrinera Automotive som nå skal lansere sin første bil.

Den har fått det velklingende navnet Hussarya. Det skal med andre ord ikke stå på navnet. Det virker som polakkene har latt seg inspirere av en annen, liten superbilprodusent - nemlig Pagani og deres Huayra.

I den relativt kreative pressemeldingen fra selskapet siteres det blant annet fra bøker om det polske infanteriet fra 1800-tallet.

Selskapet sier at bilen deler nøkkelegenskapene med husarene - nærmere bestemt skjønnhet, styrke og manøvrerbarhet.

Bilen skal visstnok ha blitt utviklet siden 2008, og flere anerkjente institusjoner og personer skal ha vært involvert på veien. Blant annet hevder selskapet at en av professorene ved Warszawas tekniske universitet har gjennomført aerodynamiske tester av karosseriet i simulerte hastigheter opp til 360 km/t.

FARGERIKT: Interiøret har mye skinn, men ser ellers relativt spartansk ut. Foto: Marcin Gorgolewski
FARGERIKT: Interiøret har mye skinn, men ser ellers relativt spartansk ut. Foto: Marcin Gorgolewski Vis mer

- Arrinera Hussarya har blitt laget for bilentusiaster som elsker raske og vakre biler.

-Dette er en bil for entusiaster som vil ha både følelser og adrenalin, kombinert med praktiske løsninger for hverdagsbruk - og litt ekstravaganse blandet inn, sier administrerende direktør Lukasz Tomkiewicz.

650-hesters V8 Motoren skal etter sigende være en 6,2-liters V8 på 650 hester og 820 Nm. Hvor denne er hentet fra, sies det ingenting om, men vi tviler på at den er hjemmebygd.

Selskapet hevder også at bilen bare veier 1300 kilo. Det gir naturlig nok rimelig heftige ytelser. 0-100 km/t skal gå på 3,2 sekunder, og 200 skal nås på 8,9 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 340 kilometer i timen.

Prisen er oppgitt å være snaue 117 000 euro før avgifter. En cirkaberegning av avgifter forteller oss at den sannsynligvis ville kostet et sted mellom 2,5 og 3 millioner å importere til Norge.

Ifølge pressemeldingen fra selskapet vil bilen tidligst være klar for salg mot slutten av året. Sannsynligvis blir det nok enda seinere - hvis den i det hele tatt blir bygd.

LAMBORGHINI-FORMER: Den kantete designen minner på mange måter om oksene fra Sant'Agata Bolognese. Foto: Marcin Gorgolewski
LAMBORGHINI-FORMER: Den kantete designen minner på mange måter om oksene fra Sant'Agata Bolognese. Foto: Marcin Gorgolewski Vis mer

Man ser nemlig stadig vekk nye superbiler fra helt ferske produsenter. Det er imidlertid bare en håndfull som faktisk klarer seg i det lange løp. Noen bygger et par biler før butikken går under, og suksesshistoriene er det langt mellom sammenlignet med fiaskoene.

Det er imidlertid mulig - noe både tidligere nevnte Pagani og svenske Koenigsegg har bevist. Vi venter i spenning på verdens første polske superbil.

Les også:
Sjekk verdens heftigste gressklipper
Denne bilquizen får du aldri rett på
Familiebilen naboen vil se langt etter