DYRT: En slik toseter kan koste mer enn 1 000 000 kroner. Og akkurat nå er blant annet SAS på handletur. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / DINSIDE.NO
DYRT: En slik toseter kan koste mer enn 1 000 000 kroner. Og akkurat nå er blant annet SAS på handletur. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / DINSIDE.NOVis mer

Du gjetter neppe hvor dyrt dette setet er ...

Bli med flyselskapene på seteshopping.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

DinSide: Det finnes en egen messe utelukkende dedikert flyinteriør: Aircraft Interior Expo (AIX) i Hamburg. Her møtes 500 selskaper fra 31 land som tilbyr alt fra de minste rør til store, luksuriøse flytoaletter, og de fyller sammen opp fem digre messehaller.

Og midt i kaoset står Per Tidéus. Han er produktsjef for flyinteriør hos SAS, og er nettopp ferdig med tre hektiske messedager.

SAS er nemlig i ferd med å ominnrede sine langdistansefly, som DinSide tidligere har meldt. Og selv om avtalene er i boks, må et utall møter til før alle detaljer er på plass.

SPEIDEREN:  Interiørsjef Per Tidéus og en gjeng andre SAS-ansatte var på AIX-messa for å få ferdig sin nye innredning. Og for å se etter framtidas flyinteriør. Hvem de har gjort avtaler med vil de ikke fortelle, så noe foto ved siden av et flysete ville ikke Tidéus bli med på. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / DINSIDE.NO
SPEIDEREN: Interiørsjef Per Tidéus og en gjeng andre SAS-ansatte var på AIX-messa for å få ferdig sin nye innredning. Og for å se etter framtidas flyinteriør. Hvem de har gjort avtaler med vil de ikke fortelle, så noe foto ved siden av et flysete ville ikke Tidéus bli med på. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / DINSIDE.NO Vis mer

Dessuten skal SAS i tillegg kjøpe helt nye fly med tilhørende interiør, så Tidéus har snust etter nye avtaler, også.

- Vi skal løfte produktet vårt. Derfor er jeg her, oppsummerer SAS-sjefen til DinSide.

Fyller tomme skall Bak dette korte sitatet ligger det en svimlende kompleksitet, og ikke minst: Svimlende summer.

Når SAS kjøper et fly, for eksempel fra Airbus, kjøper de kort fortalt et tomt skall. Hva dette gigantiske metallrøret skal fylles med, bestemmer flyselskapet selv.

- Og det er en ekstremt høy kvadratmeterpris, så plassen må utnyttes maksimalt. Det er et puslespill, smiler Tidéus, som foreløpig ikke vil fortelle hvem selskapet gjør avtaler med.

BARE STARTEN: Det er ikke alle forunt å stå på Airbus sin stand på AIX-messen og vurdere nye fly. Og når du først kjøper et, må du stå for innredningen selv.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / DINSIDE.NO
BARE STARTEN: Det er ikke alle forunt å stå på Airbus sin stand på AIX-messen og vurdere nye fly. Og når du først kjøper et, må du stå for innredningen selv. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / DINSIDE.NO Vis mer

Alt skal tenkes på, som stoffet på veggene, hva stoffet skal festes med, sikkerhetsutstyret, underholdningssystemet og setene. Og man skulle tro setene var bare én del av puslespillet, men i virkeligheten er de et digert puslespill i seg selv.

Bestilte flyreise i fly med splitter nye underholdningssystemer. Slik gikk det ikke: - Vi har blitt lurt!

Setet er mer enn en stol Bare hør på dette:
• Ett eneste sete på førsteklasse hos SAS har i alle fall åtte ulike leverandører, som hver leverer én del av setet: Strømuttaket, underholdningssystemet, putene, trekket, selve setet, mekanisk styring av setet, kontrollpanelet som styrer setets funksjoner og belysningen. Alt dette må flyselskapene ta stilling til, og noen deler designer de selv.

• Bare ett slikt sete som rommer to passasjerer, kan i seg selv koste opp mot én million kroner, uten underholdningssystemet. Ett fly kan ha opptil 40 slike seter. I tillegg kommer pengene selskapene bruker for å utvikle setet, som Tidéus' og kollegaenes mange møter i Hamburg.

• Hver klasse har hver sine seteleverandører, i tillegg til egne seter for mannskapet. Disse er svært mye rimeligere å kjøpe inn enn setene på førsteklasse. Et økonomisete koster fra rundt 40 000 kroner.

NOE HELT ANNET: Slikt har i alle fall ikke vi sett i fly. Men kanskje får vi sjansen en gang? Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / DINSIDE.NO
NOE HELT ANNET: Slikt har i alle fall ikke vi sett i fly. Men kanskje får vi sjansen en gang? Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / DINSIDE.NO Vis mer

SAS innfører nye klasser, slik er det nye systemet

Dyrere fly, billigere billetter Ominnredningen SAS arbeider med betyr bedre standard for passasjerene, for eksempel seter som kan legges ned som en seng på førsteklasse. Og i samme takt skal også økonomiklassene bedres.

- Det som ble sett på som førsteklasse for noen år siden, er ikke engang... sier Tidéus, og drar på det.

Og selv om flyinteriør blir stadig lettere og enklere i design, synker ikke prisene. Det koster å utvikle kostnadseffektivt utstyr.

- Så passasjerene forventer stadig dyrere flyinteriør, samtidig som flybillettene skal bli stadig billigere. Vil ikke dette krasje på et punkt?

TURISTVARIANTEN: Men hvordan blir det med hvitt skinn etter en chartertur/retur til Kypros? Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / DINSIDE.NO
TURISTVARIANTEN: Men hvordan blir det med hvitt skinn etter en chartertur/retur til Kypros? Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / DINSIDE.NO Vis mer

- Det tenker jeg også, spontant. Men det er ikke mitt bord, svarer interiørsjefen i selskapet som i 2012 stod i fare for å gå konkurs.

Les også: Her er det billigere å fly enn å ta toget

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.