PLANLEGGING: Fortsatt sverger mange til reisebøker, men Facebook blir stadig viktigere. Foto: EIVIND PEDERSEN
PLANLEGGING: Fortsatt sverger mange til reisebøker, men Facebook blir stadig viktigere. Foto: EIVIND PEDERSENVis mer

Du hermer etter Facebook-vennene dine

En av tre lar Facebook styre reisevalget.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Tips, skryt, inspirasjon og spørsmål på Facebook styrer stadig mer av våre reisevaner.

Sterk tiltro Anne Marit Waade, forsker i informasjons- og medievitenskap ved Aarhus Universitet, mener at Facebook-folket har større tiltro til tastatur til tastatur-kommunikasjon enn informasjon fra munn til munn.

- Vi har stor tiltro til sosiale nettverk.

Facebook er et veldig effektivt verktøy, mener hun.

Søker kontakt Salgsdirektør Lena Wennerstein i Reisefeber Skandinavia gir uttrykk for at hun tror det blir enda viktigere for reisebyråene å være til stede på de sosiale nettverkene, rett og slett for å forstå kundenes behov og oppførsel.

I januar gjennomførte selskapet en undersøkelse blant drøyt 3000 personer som handlet via deres nettsted.

Det viste seg at 15 prosent av kundene hevdet at de brukte Facebook til å komme i kontakt med mennesker som de ønsket å treffe på reisemålet.

Viser feriebilde Det ble også avdekket at veldig mange av oss bruker et feriebilde som profilfoto på Facebook.

Fire av ti brukere lar et feriebilde pryde profilen.

Like mange oppgir at de på statusoppdateringen forteller om uvanlige ferieopplevelser.

At Facebook-brukerne også er flokkdyr, bekreftes av at nesten hver tredje bruker gjerne reiser til steder hvor Facebook-vennene allerede har vært.

Logger på En tredjedel av oss kan heller ikke legge igjen Facebook hjemme.

Så mange innrømmer at de alltid logger seg på Facebook når de er på reisefot.

Halvparten så mange forteller at de bruker Facebook som planleggingsverktøy der man forhører seg om planlagte reisemål.