LIVSVIKTIG: - Vitaminer og mineraler er helt nødvendig for at vi skal overleve, sier fagdirektør i Statens legemiddelverk, Steinar Madsen. Foto: Colourbox
LIVSVIKTIG: - Vitaminer og mineraler er helt nødvendig for at vi skal overleve, sier fagdirektør i Statens legemiddelverk, Steinar Madsen. Foto: ColourboxVis mer

Du kan dekke vitamin-behovet med maten

Her viser vi deg hvordan.

(Dagbladet God torsdag!):
Over en million nordmenn tar vitamintilskudd uten å egentlig trenge det, anslår medisinsk fagdirektør Steinar Madsen i Legemiddelverket.

Ifølge Bransjerådet for Naturmidler ble det i fjor omsatt vitaminer og mineraler for svimlende 717 millioner kroner her til lands.

Spis mat - Vi vil være på den sikre siden, og tar kanskje tilskudd. I tillegg er det masse markedsføring og sterke kommersielle aktører. Utover tran er det ikke nødvendig med tilskudd. Kvinner med store menstruasjonsblødnigner bør sjekke jernstatus. Men for å gjøre det enkelt: Spis mat, ikke piller, oppfordrer professor i ernæringsvitenskap Svein Olav Kolset ved Universitetet i Oslo.

Fagdirektør Madsen understreker at vitaminer og mineraler er helt nødvendig for at vi skal overleve.

- Og for at nesten alle de utallige kjemiske prosessene i kroppen skal fungere. Mangel på vitaminer og mineraler fører til alvorlige sykdommer, slik som blodmangel, skjørbuk, nerveskader, hjertesykdom, nattblindhet og benskjørhet, bare for å nevne noen få tilstander, forklarer Madsen.

Vanlig kost holder Han mener det er få som trenger vitamintilskudd hvis de har et vanlig, variert norsk kosthold. Han får støtte av Kolset.

- D-vitamin kan være et problem. Derfor anbefales tran eller tranpiller. Personer med et ensidig kosthold eller et veldig lavt kaloriinntak kan trenge tilskudd. Andre risikogrupper er eldre og syke hvor dårlig matlyst eller allmenntilstand kan gjøre at man får i seg for lite. Da bør man ta tilskudd.

- Mye frukt og grønt og grove kornprodukter gir bra tilskudd av vitaminer og mineraler, sier Kolset.

  Helsedirektoratet støtter Helsedirektoratet mener det daglige vitamin- og mineralbehovet ditt er dekket opp om du følger myndighetenes kostholdsråd. De fleste vil få i seg mer enn minsteanbefalingen.

- Om du er ved normalt god helse, skal det noe til å få i seg for mye om du ikke tar tilskudd, sier avdelingsdirektør Henriette Øien i Helsedirektoratet.

To viktige tilskudd Helsemyndighetene anbefaler imidlertid folsyre til alle kvinner som planlegger å bli gravide, fra før svangerskapet til tre måneder ut i svangerskapet for å forebygge ryggmargsbrokk hos barnet.

- Det andre er tilskudd av D-vitamin, som du får gjennom en skje tran eller liknende hver dag, sier Madsen. Nedsatt opptak

Vitaminmangel hos friske nordmenn er sjeldent.

- Noen kan få mangel fordi de har nedsatt opptak av vitaminer i magesekk og tarm. D-vitaminmangel eller lave nivåer av D-vitamin er ganske vanlig hos innvandrere med mørk hud - fordi sola i Norge ikke er så kraftig at de danner nok vitamin. Om vinteren er sola så svak at også lyse nordmenn danner lite D-vitamin, sier Madsen.

  Riktig dose Selv om det skal noe til før vitamindosene blir farlig høye, skal du være på alerten for overdosering på noen områder, særlig om du går på spesielle medisiner.

- De fleste vitamintilskudd er temmelig ufarlige dersom dosen ikke er for stor. Noen alternative behandlere anbefaler svært høye doser av vitaminer, som kan være skadelige. Vanlige vitamintilskudd kan de fleste ta uten å snakke med legen. Mineraltilskudd i form av erstatningssalt, kalium- og magnesiumsalt som erstatter bordsalt, kan være risikabelt for pasienter som har nedsatt nyrefunksjon eller bruker visse legemidler mot høyt blodtrykk og hjertesvikt, sier Madsen.

  Mindre stress Ifølge den australske undersøkelsen «The effect of 90 day administration of a high dose vitamin B-complex on work stress» publisert i Nutrition Reviews i oktober, kan et daglig tilskudd av B-vitaminer og mineraler lette arbeidstakeres opplevelse av stress og belastninger på jobb.

60 deltakere var med i studien. De ble delt inn i tre grupper, hvor to av gruppene tok én variant av vitamin- og mineraltilskuddsproduktet Blackmore?s.

Den tredje gruppen fikk placebo. En kapsel Blackmore?s inneholder eksempelvis 75 mg vitamin B1, og 25 mg vitamin B6, langt høyere enn anbefalt dagsinntak i Norge.

Tilskuddet ble tatt i to doser daglig.

Konklusjonen etter tre måneder var at de to gruppene som fikk vitamin B-tilskudd rapporterte signifikant mindre personlig belastning, forvirring og dårlig humør knyttet til jobb.

- Uklarheter Steinar Madsen er usikker på om resultatene er holdbare.

- Uklarheter i studien gjør at jeg ikke helt stoler på resultatene - og forskjellene mellom dem som fikk vitaminer og dem som ikke fikk vitaminer var ganske liten.

Alle foto: Colourbox
Alle foto: Colourbox Vis mer

Trass i at dosen vitaminer som ble gitt overskrider norske helsemyndigheters anbefalinger, mener Madsen dette ikke har skadelige konsekvenser.

- Dosene er ikke farlig høye, og i løpet av 12 uker vil dette ikke ha noen negative virkninger.

Scroll nedover for å se vår store vitamin -og mineralguide!

Denne artikkelen ble publisert i Dagbladets magasin God torsdag! 03.11.2011.

Alle foto: Colourbox
Alle foto: Colourbox Vis mer
Alle foto: Colourbox
Alle foto: Colourbox Vis mer
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox Vis mer