KRAV DU IKKE VET OM: Ifølge Forbrukerrådet kan mange flypassasjerer ha krav på kompensasjon flyselskapene ikke informerer godt nok om. Spørsmålet er hvordan man skal kreve dem.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
KRAV DU IKKE VET OM: Ifølge Forbrukerrådet kan mange flypassasjerer ha krav på kompensasjon flyselskapene ikke informerer godt nok om. Spørsmålet er hvordan man skal kreve dem. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Du kan klage på flyreisen gratis eller betale heftige gebyrer

Hvordan får du lettest pengene tilbake når flyet er forsinket eller kansellert?

Dinside De siste årene har det dukket opp flere selskaper som tilbyr deg hjelp for å få kompensasjon etter flytrøbbel, som forsinka og kansellerte flyvninger. Tanken er at du skal slippe prosessen med flyselskapet og offentlige tilbud som Transportklagenemnda.

Selskapene tar seg av hele klageprosessen, og stikker av med 25 prosent av den eventuelle kompensasjonen, noen ganger pluss moms. Får du ikke medhold, betaler du heller ikke noe.

- Disse selskapene har dukket opp fordi noen så muligheten til å skape et inntektsgivende produkt, basert på at de fremmer krav de antar — og jeg understreker antar — at flypassasjeren har krav på. Så tar de en andel av utbetalingen og stikker i egen lomme, sier lederen av Reiseklagenemnda Rolf Forsdahl, som er kritisk til trenden

Spørsmålet for deg som forbruker er ganske enkelt: Bør du gå til selskaper som AirHelp, FlightRight og Flyforsinkelse.com, eller stole på Transportklagenemnda?

LES OGSÅ: Se hvor mye du har krav på etter forsinkelser, innstillinger, overbooking og bagasjetrøbbel

Hvem har best kompetanse? - Vi mener at alle kan prøve sin egen sak så mye de vil, for eksempel hos Transportklagenemnda. Men det er mye mer arbeid, de tar ikke saken til retten, de har ikke vår kapasitet, de er norske mens vi opererer i hele Europa og vi har større ekspertise, sier norgessjef Erik Holland Haukebø i AirHelp til Dinside.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det faller på sin egen urimelighet, mener Forsdahl i Transportklagenenda.

Han påpeker blant annet at Transportklagenemnda behandler sakene i tråd med norsk tolkning av EU-regelverket, at de har et formelt samarbeid med Luftfartstilsynet og at de også tar hensyn til luftfartsloven. Dette kan gi deg krav på mer enn hva AirHelp konkluderer med, mener Forsdahl.

- Vi har antakelig landets beste kompetanse på disse fagområdene, sier han til Dinside.

LES OGSÅ: Ble nektet ombordstigning — fikk kompensasjon gjennom FlightRight

Er hardkjør alltid positivt? - Sier flyselskapet nei til oss, og vi mener det er feil, gir vi ikke opp. Derfor hører flyselskapene på oss, sier Haukebø.

Ofte går sakene videre til rettsystemet; ifølge Forsdahl i Transportklagenemnda nærmest på automatikk. Forsdahl sier at mange selskaper da gir seg, like automatisk, for å unngå kostbare rettsprosesser.

På den måten mener han at klageselskapene oppfører seg mer som inkassobyråer enn klagenemnder, da passasjerene kan få kompensasjon de ikke nødvendigvis har krav på. Det høres kanskje bra ut fra et forbrukerstandpunkt, men Forsdahl er ikke begeistret.

- Dette er noe vi er veldig bekymret for, da det går på rettsikkerheten løs, sier Forsdahl.

LES OGSÅ: 10 ting som irriterer oss på ferie

Hvem gir best uttelling? - Vi tar 25 prosent om vi vinner, og om ikke, er alt gratis, skryter Haukebø i AirHelp.

Dette kalles ofte for «no cure, no pay»-prinsippet, og er omdiskutert. Innen jusen skal ikke vinneren vanligvis betale saksomkostninger, men motparten; i dette tilfellet flyselskapet. Dessuten bryter kravet om en prosentandel av utbyttet med Advokatforeningens Regler for god advokatskikk.

Forsdahl i Transportklagenemnda mener at tradisjonelle advokater aldri ville jobbet på måten selskaper som AirHelp gjør, og understreker at selskapene heller ikke gir kunden alt han kan ha krav på.

- Kundene får jo ikke utbetalt beløpet de etter loven skal ha, da en del går til driften av selskapet, sier Forsdahl, som ikke tar betalt for sin behandling.

LES OGSÅ: Her burde du handle taxfree-varene dine

Hvem er raskest? - Vi svarer på dagen og gjør det vi kan, men med flyselskapenes svartid på seks uker er det ikke uvanlig at saker tar to måneder, sier Haukebø

Når det gjelder saksbehandlingstida, innrømmer Forsdahl at Transportklagenemnda har noen utfordringer. Den siste tida skal den ha vært på 6 til 12 måneder, mens den skal ned på normalen på 3 til 6 måneder i løpet av høsten.

- Jeg tror ikke selve tida fra man sender klagen til man får penga på konto skiller seg vesentlig fra oss og de private, sier Forsdahl.

LES OGSÅ: Dette må du ikke pakke i kofferten!

Så hva burde du gjøre? - Om du ikke har lyst å sitte i telefonen med flyselskapet, ordner vi alt, skryter Haukebø i AirHelp.

Men Forsdahl i Transportklagenenda mener du først burde nettopp ta noen telefoner. Altså først klage til flyselskapet, og så ta saken videre til nemnda om du ikke når gjennom. Da kan du få alle pengene du har krav på, og de juridiske prinsippene Forsdahl tror på blir fulgt.

Men om nemnda konkluderer med at du har krav på penger som flyselskapet nekter å betale deg, kan Forsdahl se verdien av å gå videre til selskaper som AirHelp.

- Flyselskapene kan være vrange å ha med å gjøre, så i slike tilfeller kan selskaper som AirHelp være med på å skjerpe flyselskapenes aksept, sier Forsdahl.

- Det ville vært feil å si at disse selskapene ikke har livets rett.

LES OGSÅ: Se hvordan framtidas sikkerhetskontroll blir

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside: Les her

RASKERE: Skal vi tro norgessjef Erik Holland Haukebø i AirHelp behandler de saker noe raskere enn Transportklagenemnda. Foto: AIRHELP
RASKERE: Skal vi tro norgessjef Erik Holland Haukebø i AirHelp behandler de saker noe raskere enn Transportklagenemnda. Foto: AIRHELP Vis mer