GUNSTIG: Å kjøpe en helt ny BMW X3 lønner seg framfor å kjøpe en brukt en, viser NAFs regnestykke. Foto: BMW
GUNSTIG: Å kjøpe en helt ny BMW X3 lønner seg framfor å kjøpe en brukt en, viser NAFs regnestykke. Foto: BMWVis mer

Du kan spare 10 000 i året hvis du kjøper ny bil

Mulig å spare store summer, men ikke alltid.

(Dagbladet): Kjøper du en splitter ny BMW X3 fram for en tre år gammel bil av samme type, viser regnestykkene NAF har satt opp på oppdrag for Dagbladet, at du kan spare nesten 900 kroner på bilholdet ditt hver eneste måned. Altså over 10000 kroner årlig - eller 31000 kroner om du har bilen i tre år!

-Under våre beregningsforutsetninger, som ligger tettere opp mot hvordan forbrukerne faktisk opptrer, så vil det faktisk lønne seg å kjøpe en ny BMW XDrive 2.0d til 575.000 kroner framfor den gamle utgaven BMW X3 2,0d til 401000 kroner, sier samfunnsøkonom Christer Tonheim i Norges Automobil Forbund til Dagbladet.

Oppsiktsvekkende NAF har regnet ut estimerte kostnader for sju godtselgende bilmodeller i Norge. Utgangspunktet har vært en flunkende ny bil kontra en tilsvarende bil med tre år på baken.
Funnene er oppsiktsvekkende.

- Ja, jeg synes resultatet er oppsiktsvekkende.  Vi antok at noen av de nyere bilene ikke skulle være så mye dyrere i totalkostnad, men at man kan spare over 31000 kroner på tre år, eller nesten 900 kroner i måneden,  ved å kjøpe en nyere utgave av BMW enn den 3 år gamle utgaven var overaskende, sier Tonheim.

- Når vi så nærmere på årsaken, så viste det seg at verditapet og de høyere rentekostnadene på den nye utgaven mer enn oppveies  av det nesten 15% lavere drivstofforbruket, at behovet for større servicer og slitasje på bremser og slitedeler som faller på den eldre bilen. Dette skjer når eierne tar servicer etter kilometerintervallene framfor å gjøre det årlig.

REGNESTYKKET: Kostnadene varierer fra bil til bil.
REGNESTYKKET: Kostnadene varierer fra bil til bil. Vis mer

- I tillegg er det større sjanse for reparasjonsutgifter på den eldre bilen. Dette vil i så fall gjøre den nye bilen enda billigere i sammenligning.

Små forskjeller Av bilene NAF har sett på, er det bare BMW X3 som kommer billigere ut som nybil enn som tre år gammel bruktbil.

Men for flere av de andere modellene er prisforskjellen overraskende liten.

- Ja, det er et interessant funn at kostnadsforskjellene er så små mellom nye og gamle utgaver. En ny Ford Focus utgave koster deg bare gjennomsnittelig 543 kroner mer pr måned enn den 3  år gamle utgaven. Toyota Avensis har enda mindre kostnadsdifferanse mellom ny og gammel bil, kun 482 kroner i måneden.

Med disse tallene på bordet, og vissheten om at du i en helt ny bil har garanti og dermed langt større trygghet enn i en eldre bil hvor garantitiden er utløpt, er det liten tvil om at det kan lønne seg å kjøpe helt nytt framfor brukt.

OVERRASKENDE FUNN: Samfunnsøkonom Christer Tonheim i NAF. Foto: Tormod Brenna
OVERRASKENDE FUNN: Samfunnsøkonom Christer Tonheim i NAF. Foto: Tormod Brenna Vis mer

Krever likviditet
En forutsetning for at du skal kunne dra nytte av besparelsene som kan ligge i å kjøpe nytt, krever noe høyere egenkapital av nybilkjøperen enn av bruktkjøperen. Og at en er i stand til å betjene noe høyere låneavdrag.

- Våre regnestykker er sett i et tre års perspektiv. Har du planer om å kjøpe ny bil og ha den i fem år, kan besparelsen blir enda større da nye biler i dag gjerne selges med fem års garanti, sier Tonheim.

Han understreker at disse resultatene ikke sier noe om den ene modellen er bedre eller dårligere enn den andre.
- Dette er en sammenligning hvor vi ser på om hva som er mest kostnadskrevende av å kjøpe en helt ny bil kontra en tre år gammel bil av samme modell, sier Tonheim.

- Så, hva lønner seg?

- Jeg kan ikke gi noe generelt råd. Det avhenger av biltypen. Men funnene er overraskende positive i nybilens favør. Og der det kun er små forskjeller i månedsutgiftene på ny og brukt bil kan jo forbrukerne vurdere hvor store reparasjonskostnader de kan forvente på den brukte bilen.

- har man for eksempel reparasjonskostnader på over 543 kroner månedlig  på sin Ford Focus så lønner det seg å kjøpe den nyere utgaven.

- Hvis reparasjonskostnadene overstiger differansen i månedskostnad i tabellen, vil det lønne seg å bytte til en nyere utgave, sier Tonheim til Dagbladet.