LAGET FOR SMARTTELEFON: Den norske reiseappen Stay er skreddersydd for smarttelefon og sosiale medier. Appen lar deg bygge din egen byguide med en startpakke laget av journalister, matfolk og baristaer. Guiden bygger du ut med egne erfaringer. Finner du noe spennende nær Trevifontenen, kan du gå til nærmeste sted med nettverk og dele på Facebook. Illustrasjonsfoto: KIRSTEN M. BUZZI
LAGET FOR SMARTTELEFON: Den norske reiseappen Stay er skreddersydd for smarttelefon og sosiale medier. Appen lar deg bygge din egen byguide med en startpakke laget av journalister, matfolk og baristaer. Guiden bygger du ut med egne erfaringer. Finner du noe spennende nær Trevifontenen, kan du gå til nærmeste sted med nettverk og dele på Facebook. Illustrasjonsfoto: KIRSTEN M. BUZZIVis mer

Du ledes til kjente og ukjente steder i verden av baristaer, skuespillere og modeller

- Den klassiske reisehåndboka er død.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Den norske reiseappen Stay er snart lastet ned en halv million ganger. Appen, som er utviklet av et firma i Forskningsparken i Oslo, har hatt internasjonal suksess siden den ble lansert  i fjor sommer.

- Innen året er omme håper vi å passere en million nedlastinger, sier daglig leder Joachim Paasche.

Stay har fått oppmerksomhet i New York Times og Forbes og blitt kåret til en av verdens beste nettsider i Time Magazine.

I forrige uke ble appen hedret med Merket for God Design. Den var også nominert til Hedersprisen for god design. I fjor vant bedriften Norwegian Investment Forums pris for beste start up i Norge i 2012.

Byggeklosser Stay handler kort fortalt om at du bygger din egen, gratis reiseguide ved å plukke det du liker av informasjon om 140 byer i verden.

DITT EGET NEW YORK:  Reiseappen Stay tilbyr stoff om 140 storbyer. Reiseinformasjonen lages av frilansjournalister og et «ambassadørkorps» av blant annet kokker, baristaer, trendanalytikere og kunstnere som deler sine favoritter. Foto:AFP/DON EMMERT
DITT EGET NEW YORK: Reiseappen Stay tilbyr stoff om 140 storbyer. Reiseinformasjonen lages av frilansjournalister og et «ambassadørkorps» av blant annet kokker, baristaer, trendanalytikere og kunstnere som deler sine favoritter. Foto:AFP/DON EMMERT Vis mer

Informasjonen er skrevet av reisejournalister og «local professionals», alt fra baristaer og kunstnere til kokker som deler sine favoritter innen kultur, mat og drikke.

Storsatsingen framover ligger på dette ambassadørkorpset.

- Vi rekrutterer nye hver dag og har nå avtale med 250 lokale eksperter, forteller Paasche.

Skjulte perler Hvem ekspertene er?

For eksempel norske Tim Wendelboe, kjent som en av verdens beste baristaer. Han deler tips til kaffebarer i Berlin, London og Oslo.

I Stockholm kan du følge i fotsporene til trendanalytikeren Stefan Nilsson, mens du i Paris kan la deg guide av en modell og skuespiller.

I MEDVIND: 38 årige Joachim Paasche (nr 2 fra venstre) har en doktograd i farmasi, men har brukt mest tid på teknologi. Med reiseappen Stay har han og kollegene høstet lovord blant annet i Time Magazine. I forrige uke mottok de Merket for god design. Foto: NORSK DESIGNRÅD
I MEDVIND: 38 årige Joachim Paasche (nr 2 fra venstre) har en doktograd i farmasi, men har brukt mest tid på teknologi. Med reiseappen Stay har han og kollegene høstet lovord blant annet i Time Magazine. I forrige uke mottok de Merket for god design. Foto: NORSK DESIGNRÅD Vis mer

Ingen av dem får lønn. Ifølge Paasche deler de sine beste tips fordi de liker å dele og oppmerksomheten det gir. 

- De skjulte perlene. Det er slike tips folk er interessert i. Den klassiske reisehåndboka er død, sier han.

Skreddersydd Stay er er skreddersydd for smarttelefon og sosiale medier. Du bygger guiden din online, lagrer den på mobilen og åpner den når du er i byen du skal utforske.

I tillegg til informasjonen du har valgt, kan du legge inn steder underveis. Å plukke med deg visittkort og skrive ned kafenavn er unødvendig.

- Skulle du oppdage en spennende kafe, kan du ta bilde av den og så vil appen sørge for at den kommer med i guiden neste gang du er online. Gps-posisjonen din da du tok bildet gir adressen, sier Paasche (38).

Høy ranking Appen har høy ranking i App store, men konkurrerer mot mange, for eksempel Tripadvisor og Lonely Planet.

- Vår fordel er at ingen gjør nøyaktig det samme som oss. Stay kan brukes offline, slik at du unngår høye mobilutgifter. Dessutene tar kartene våre ikke mer plass enn en bildefil, sier Paasche.

SOSIAL: Reiseappen er integrert med Facebook. Alt du lagrer kan deles med vennene dine.. Foto: STAY.COM
SOSIAL: Reiseappen er integrert med Facebook. Alt du lagrer kan deles med vennene dine.. Foto: STAY.COM Vis mer

Appen har full integrasjon med Facebook.

- Når du er innom et sted med trådløst nettverk kan du dele guiden din med venner på Facebook, nyttig om dere for eksempel er en gjeng på tur i samme by, sier han.

Vekker oppmerksomhet Paasche har en doktorgrad i farmasi, men har lang fartstid i IT-bransjen. Etter flere års forberedelser dro firmaet til Silicon Valley for å lansere Stay som nettsted i 2010.

Det førte til positiv omtale på de store teknologinettstedene. Samme år ble nettsiden kåret til én av de fem beste i verden av Time Magazine.

Da appen for Android og Iphone kom i fjor, fikk den oppmerksomhet i internasjonale aviser og magasiner, men det har ikke vært ren plankekjøring.

- Vi gjorde en stor feil ved å lansere Android-versjonen med iOS-design. Det gjorde at vi fikk én stjerne av flere Android-brukere, som så på det som en fornærmelse. Det har også vært bugs underveis, forteller Paasche.

GOD DESIGN: Stay fikk i forrige uke Merket for god design. Det er første gang en digital tjeneste mottar merket. Reiseappen berømmes for enkel og brukervennlig design. Foto: STAY.COM
GOD DESIGN: Stay fikk i forrige uke Merket for god design. Det er første gang en digital tjeneste mottar merket. Reiseappen berømmes for enkel og brukervennlig design. Foto: STAY.COM Vis mer

Bedriften har sju ansatte, de fleste i Norge. En kineser med doktograd i Computer Science er ansatt i Waschington D.C., en annen kineser jobber med programmering fra Australia.

En medabeider jobber heltid med å rekruttere nye innsidere, folk som kan byen og vet hva som rører seg.

Alle verdensdeler De fleste brukerne er europeere, men mange bor også i USA, Latin-Amerika og Asia.

Målet er å ha flere titalls millioner brukere om fem år.

- Potensialet er enormt, sier Paasche.

Han kaller det som nå skjer et tredje teknologisk paradigmeskifte. Det første skiftet var da vi fikk hjemme-PC'en på 80-tallet, det andre da dot.com-bølgen skyllet over oss på slutten av 90-tallet.

- Smarttelefonen og Facebook har revolusjonert livene våre. Vi er midt oppe i det, sier han.

Venter på inntekter Forretningsideen er å tjene penger på at folk bestiller rom på hotellene og bord på restaurantene de velger gjennom appen.

For øyeblikket tjener selskapet knapt penger. Inntektene kommer fra eierskap i et selskap innen hotellbooking.

- Fokuset nå er å bygge opp en så attraktiv tjeneste at mange vil bruke oss. Når det målet er nådd, kan vi begynne å tenke inntjening, sier Paasche.