U-SVINGEN: Vår tilfredshet ned livet går faktisk i en u-kurve. Vi er minst fornøyd like etter fylte 40, sier forskningen. Foto: Colourbox.
U-SVINGEN: Vår tilfredshet ned livet går faktisk i en u-kurve. Vi er minst fornøyd like etter fylte 40, sier forskningen. Foto: Colourbox.Vis mer

Du når bunnen når du er 43,9 år

Midtlivskrisa rammer en av fire.

(Dagbladet God torsdag!) - Det er gjort mange undersøkelser av midtlivskrisa, og da går det som regel fram at om lag én av fire rapporterer at de har opplevd noe de oppfatter som en midtlivskrise. I de fleste tilfellene er det knyttet til hendelser som i og for seg kunne ha skjedd også i andre faser av livet, slik som samlivsbrudd, arbeidsledighet og alvorlig sykdom, sier professor i psykologi Frode Thuen.

Psykologenes tips Trodde du midtlivskrisa var synonymt med menn som gråner, skaffer seg ny sveis og motorsykkel?

Det stemmer ikke. Iallfall ikke nødvendigvis.

Her får du psykologenes konkrete tips til hvordan du skal gå 40- og 50-åra lysere i møte.
Livets u-sving I 2008 ble en verdensomspennende levekårsundersøkelse publisert i det anerkjente tidsskriftet Social Science and Medicine. 500 000 personer fra Amerika, Europa og Asia hadde svart på spørsmål om levekår.

Hovedkonklusjonen er at vår psykologiske følelse av å ha det bra i livet går i en U-form.

Bunn på 43,9 Her til lands sa tallenes tale at bunnen for nordmenn er nådd ved 43,9 år.

For bare tre uker siden kom den norske boka «Livskvalitet» i salg, redigert av Siri Næss, Torbjørn Moum og John Eriksen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I kapitlet om aldring har forsker Thomas Hansen ved NOVA (Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring) bidratt.

Han forklarer at forskere opererer med to forskjellige begreper når de skal beskrive livskvalitet:
•Ulik livskvalitet - Det finnes ulike typer livskvalitet. Tilfredsheten med livet generelt følger i den vestlige verden en svak U-kurve, det vil si at man er minst fornøyd med livet rundt 40. Tilfredsheten går på om livet svarer til forventningene, og om vi opplever at vi har det godt i forhold til andre rundt oss, sier Hansen.

Men den andre målekategorien, den emosjonelle dimensjonen, gjerne målt ved «lykke», sier noe om hvordan vi normalt føler oss.

Funnene på dette området fra Hansens kapittel i «Livskvalitet» viser en omvendt U-kurve.
•Viktige relasjoner - Lykken er mer avhengig av hvordan du har det rent emosjonelt, hvor mye glede man har og om man har gode sosiale relasjoner. Her går grafen i en svak omvendt U, hvor toppen nås midt i livet. Lykken er relativt stabil over aldersgruppene, men synker blant de eldste, ifølge Hansen.

Men hvorfor kommer så nedturen i tilfredshet 40-åra?

- Det er vanskelig å si sikkert, men det dreier seg litt om at man har nådd mange av målene sine og opplever at helsa begynner å svekkes litt. De fleste rundt 40 har dessuten mye stress med å sjonglere barn, familie, venner og jobb. I tillegg handler det nok også litt om forventninger som ikke ble helt innfridd, i tillegg til utfordringer knyttet til å sette seg nye mål. Men det skal sies at forskjellene ikke er kjempestore, og de få i 40-åra er ikke direkte misfornøyde, sier Hansen.

Internasjonalt ligger nordmenn på toppen når det gjelder tilfredshet. Men det er det faktisk land i Sør-Amerika som opplever høyere lykke.

- Det kan ha noe med at vi her i Norden er litt mer isolerte i hverdagen, sier Hansen.
•Finn mening Midtlivskrisa kan i verste fall gå hardt utover familielivet, men også arbeidslivet:

- Folk blir utbrent, de går på tomgang. Er ikke jobben din utfordrende lenger, blir du heller ikke motivert. Mange kjenner på meningen med livet i denne fasen. Vi ser jo at det er en beskyttelse mot slike kriser å ha noe meningsfylt i livet, utover det å generere penger, sier psykolog Karen Kollien Nygaard.

Her er løsningene på krisesymptomene:

1. Karrieren min har stagnert Føler du deg «oppbrukt»? Kanskje er det på tide å skifte beite.

- Hvis du føler at karrieren har stagnert, kan det være på tide å gjøre noe annet, eller tenke i andre baner. Noen gjør jo det, de finner ut at «det er ikke dette jeg vil» når de er i 40- og 50-åra, og så skifter de beite. Det kan være et konstruktivt uttrykk for en midtlivskrise, sier Frode Thuen.

2. Hva nå? Har du nådd alle målene du hadde?

- Hvis målene for karrieren er å bli direktør, eller få så-og-så høy lønn, er det mange som kan nå dette på tidlig tidspunkt. Da kan man prøve å tenke: «Skal jeg sette meg nye mål i firmaet, eller skal jeg finne ut hva som er det aller viktigste i livet mitt?», sier Thuen.

3. Ikke så attraktiv ... ... på arbeidsmarkedet lenger? Kanskje sitter det bare i ditt eget hode.

- Det er ingen enkle løsninger på dette. Man kan ikke revolusjonere arbeidslivet. Men en kan i alle fall prøve å finne en jobb der man blir satt pris på og verdsatt for kompetansen sin. I veldig mange jobber er det en kvalitet å være godt voksen. Men det å skifte jobb kan være en utfordring når man har passert femti, sier Thuen.

4. Jeg har ikke fått barn Nærmer viserne på den biologiske klokka seg tolv? For kvinner kan det ofte være vanskelig å takle at fruktbarhetsperioden i livet går mot slutten, spesielt om man ikke har fått barna man ønsket seg.

- Mange kvinner føler på dette. Noen klarer å få et barn før det er for seint, noen gjør det ikke. Det er ikke alt i livet som blir som man hadde ønsket og trodd. Mange ganger er det en bedre løsning å forsone seg med veien livet har tatt enn å prøve desperat å finne andre utveier, sier Thuen.

5. Utseendet endrer seg Det er ikke til å unngå at rynkene kommer og at mange legger seg litt ut midt i livet. Noen opplever endringen som verre enn andre. Men hvordan skal du tenke på det?

- Lever man i samfunn hvor det ikke er gitt at en overlever, vil man ikke være så nevrotisk opptatt av speilbildet sitt. Men i vår kultur er vi ufattelig opptatte av kropp, sier psykolog Karen Kollien Nygaard.

- Hvis du ikke klarer å gi slipp på 20-åra, er det klart at veien etter 40 blir bratt. Det blir jo som å bare se på et forfall. Da er det utrolig viktig å flytte fokus, for eksempel ved å jobbe med å gi noe til andre — som frivillig, kanskje. Skal fokuset være meg og mitt og å være så plettfri som mulig, blir det veldig tungt å runde 40, sier Nygaard.

6. Helsa skranter mer Du løper kanskje ikke like raskt som da du var 20? Men er det egentlig så farlig?

- Her kommer noe av det viktigste inn; å akseptere at livet forandrer seg. Kan vi åpne oss for den faktoren, så er det ikke så farlig at kroppen ikke er helt som den var. Men man må gjerne fly på treningssenter samtidig, så lenge man klarer å la være å tviholde på et annet kroppsideal, sier Nygaard.

7. Har jeg funnet den rette? Småbarnsperioden er over, kanskje har de eldste flydd av gårde. Samtidig har mange par levd sammen i en årrekke. Da er veien kort til å begynne å spørre seg som samboeren eller ektefellen virkelig gir deg det du trenger.

- Midtlivskrisa kan komme til uttrykk i samlivet. Nå tas alt opp til ny vurdering: «Er ektefellen den jeg trenger?», «Er det denne personen jeg skal inn i alderdommen med?». Kanskje du finner ut at du må prøve noe nytt, og det hele kan gå for seg litt hals over hode, mener Thuen. 

- Her er det viktig å være litt klok, å ikke la seg rive med av usikkerhet og tvil. I alle fall bør du gå mange runder med deg selv, og gjerne sammen med ektefellen i parterapi. Det er viktig å finne ut hva som er reelle utfordringer og hva som bare er overflatisk.

8. Jeg nådde ikke målene Skulle du skrive den store romanen? Eller leve på loffen i Asia et år?

Livet går ikke alltid etter planen.

- Her handler det om å legge en ny plan og ikke gremmes for mye over at man ikke kom dit man ville. Dette er absolutt en veldig reell situasjon for mange. Men fokuser på det som er bra, og legg en ny plan. Hva kan du gjøre noe med? Det er sjelden virkeligheten som tar livet av oss, det er tankene om hvordan alt kunne, burde og skulle vært, sier Nygaard.

9. Følger jeg verdiene mine? Midt i livet er det vanlig å ta en pause og revurdere om du faktisk har «riktige» verdier i livet. Men husk at du aldri er utlært.

Frode Thuen mener det noen ganger er det riktig å stikke fingeren litt i jorda, og spørre: «Hva er det som er viktig i livet mitt?».

- Ofte forfølger vi litt kjappe mål. Men om du spør eldre folk hva de skulle ønske de hadde brukt mer tid på, eller hva de angrer på at de ikke gjorde, svarer de fleste: «Jeg angrer mest på at jeg ikke var mer sammen med ungene.

—Jeg tror ingen har nådd alle sine mål hvis målene handler om å utvikle seg som menneske. Å finne ut hva som er den ene eller de fire dypeste og viktigste verdiene i livet sitt, og så styre mål og avgjørelser etter dem, er ofte veldig nyttig.

Denne artikkelen sto på trykk i Dagbladets magasin God torsdag 15.09.2011.

GIR RÅD: Psykolog Frode Thuen.
GIR RÅD: Psykolog Frode Thuen. Vis mer
OMVENDT U: I midten av livet er vi faktisk mest lykkelige, trass nedgangen i tifredshet, viser funn presentert i den nye boka Livskvalitet som kom ut i slutten av august. Foto: Colourbox.
OMVENDT U: I midten av livet er vi faktisk mest lykkelige, trass nedgangen i tifredshet, viser funn presentert i den nye boka Livskvalitet som kom ut i slutten av august. Foto: Colourbox. Vis mer