- Du skal ikke be om nytt hotellrom hvis du ikke er fornøyd. Du skal forlange

Slik får du det beste hotellrommet.

JUNIORSUITE: Dagbladet betalte 10 euro pr. natt for oppgradering, og fikk dette rommet på Art'otel Berlin City Center. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN
JUNIORSUITE: Dagbladet betalte 10 euro pr. natt for oppgradering, og fikk dette rommet på Art'otel Berlin City Center. Foto: JOHN TERJE PEDERSENVis mer

• Flere reisesaker på db.no/reise.

BERLIN (Dagbladet): - Er det noe galt med rommet?

Den blide resepsjonisten på Art'otel Berlin ser bekymret på oss.

- Nei. Vi har bare lyst til å se hvordan det er å bo i en juniorsuite.

Vi har sett et lite skilt i resepsjonen: Oppgradering 10 euro per natt.

Så fort vi har vært oppe og sjekket det rommet vi egentlig hadde bestilt, som kostet 441 kroner pr. natt, er vi på vei ned trappa igjen.

 DOBBELTROM: Slik så hotellets dobbeltrom ut. Det kostet 441 kroner pr. natt for én  eller to personer. I utlandet gjelder den oppgitte prisen som regel for rommet, ikke pr. person i dobbeltrom som i Norge. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN.
DOBBELTROM: Slik så hotellets dobbeltrom ut. Det kostet 441 kroner pr. natt for én eller to personer. I utlandet gjelder den oppgitte prisen som regel for rommet, ikke pr. person i dobbeltrom som i Norge. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN. Vis mer

«Juniorsuite here I come».

Greit nok Det første rommet var greit nok det.

Men juniorsuiten var tre ganger så stor.

Dessuten var det hjørnerom med utsikt og badekar. Pristillegget var etter dagens kronekurs litt over 80 kroner ekstra pr. natt.

Ellers var det helt likt. Det samme sakene i minibaren og på badet på begge rommene.

Lavsesong Vi har på forhånd brukt litt tid på sjekket ut hotellet og sammenliknet priser på forskjellige bookingsider utenfor høysesong.

Prisen var omtrent det samme, pluss minus noen få euro.

Mandag til fredag kunne vi få prisen vi fikk da vi bestilte. I helga kostet det mer. Dessuten var det fullt.

Beliggenhet, beliggenhet Hotellet ligger i et godt strøk, like ved travle Kurfürstendamm   med shopping og uteliv.

STORBYBYTUR: Berlin er et populært reisemål for en kjapp storbytur. Utenom høysesongen vrimler det av gode hotelltilbud. Du kan få et bra hotellrom for to for 400 kroner natten. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN
STORBYBYTUR: Berlin er et populært reisemål for en kjapp storbytur. Utenom høysesongen vrimler det av gode hotelltilbud. Du kan få et bra hotellrom for to for 400 kroner natten. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN Vis mer

Det var kort vei til U-bahn stasjonen Bahnhof Zoo, derfra går flytoget direkte til Berlin-flyplassen Schönefeldt.

Dessuten var det bare ti minutter å gå til Savignyplassen, som ligger omkranset av hyggelige spisesteder og tradisjonelle bokhandlere.

Sjekk det Stadig flere hoteller tilbyr oppgradering for en rimelig penge.

Hvis de dyreste rommene står tomme, er det greit å få inn noen euro ekstra.

Minst like viktig er det at hotellet gjerne vil at du skal trives og komme tilbake en annen gang.

Beskjedne nordmenn Noen hotell tilbyr også gratis oppgradering, om du er ubeskjeden nok til å spørre.

Nordmenn er nok litt for beskjedne med å spørre om oppgradering. Det mener Ellen Wolff-Andresen, markeds- og administrasjonssjef hos reisebyråkjeden Ticket.

- Mange vet ikke at de har muligheten til det engang. Kanskje spesielt om de ikke har reist så mye.

Når det gjelder å klage på rommet er det litt ulikt i forhold til hva man klager på. Noen klager på omtrent alt. Noe kan være berettiget, mens annet bare er bagateller.

Greit nok - Det viktigste når man klager er å gjøre det mens man bor på hotellet, ellers har man ingen sak når ferien er over, sier Ellen Wolff-Andresen.

Hun tror også mange vegrer seg for å klage og tenker kanskje at vi er så lite på rommet at vi lar det være «det går jo helt greit sånn det er».

- Kommer det derimot til skitne senger og møkkete bad, tror jeg ingen er beskjedne lengre, mener reisesjefen i Ticket.
  Tør å spørre - Jeg anbefaler i alle fall å tørre å spørre om en oppgradering, sier Elisabeth Larsen-Vonstett, informasjonssjef hos charterarrangøren Star Tour.

Noen ganger har hotellet ledig kapasitet, og kan gi deg et positivt svar, forteller hun:
 
- Det lønner seg også å spørre når du bestiller hvis du ønsker et spesifikt rom, når du kommer fram kan det være utsolgt eller vanskelig å få byttet, sier Larsen-Vonstett.

Forlang nytt rom En som alltid tør å spørre eller klage er den erfarne reisebokforfatteren og journalisten Bjørn Brøymer.

- Hvis jeg ikke er fornøyd med rommet, forlanger jeg alltid noe annet.

Nordmenn tror de er gjester på hotellet, mener Brøymer:

- Men du er jo kunde. Du har betalt. Ofte ganske mye.

ANDY WARHOL:  Henger på veggen i Litzenburgerstrasse 85  i Berlin. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN
ANDY WARHOL: Henger på veggen i Litzenburgerstrasse 85 i Berlin. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN Vis mer

En hotellgjest har alltid krav på å bli behandlet meget bra. Hvis man ikke er fornøyd, har man rett til å klage, mener Brøymer.

Våg å klage Han forteller om sitt forrige Roma-besøk i høst, da han bodde på et hotell midt i beste sentrum:

- Resepsjonisten var uhøflig, slengte nøkkelen til meg og ønsket meg ikke velkommen. Rommet var forferdelig med vinduer langt oppe på veggen. Jeg gikk sporenstreks ned og forlangte et mye bedre rom.

I resepsjonen fikk han  høre at det var umulig, forteller Brøymer. Han ga seg ikke. Og fikk til slutt et mye bedre rom.

- Du skal ikke be om nytt hotellrom, hvis du ikke er fornøyd med rommet. Du skal forlange, er Bjørn Brøymers tips til beskjedne nordmenn som kanskje ikke helt tør å spørre eller klage.

 KUNSTHOTELL:  Art'otel-kjeden har flere hoteller i Berlin. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN
KUNSTHOTELL: Art'otel-kjeden har flere hoteller i Berlin. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN Vis mer