BEGRENSET HAVUTSIKT? Begrenset havutsikt betyr at det skal være mulig å se havet uten å måtte lene seg ut fra balkongen og titte rundt hjørnet, forteller Dagbladets reiseekspert Elise Marie Korsvik. Illustrasjonsfoto
BEGRENSET HAVUTSIKT? Begrenset havutsikt betyr at det skal være mulig å se havet uten å måtte lene seg ut fra balkongen og titte rundt hjørnet, forteller Dagbladets reiseekspert Elise Marie Korsvik. IllustrasjonsfotoVis mer

- Du skal kunne se havet uten å måtte lene deg ut fra balkongen

Hvilke krav kan du stille til et hotellrom med havutsikt?

(Dagbladet): • Send inn spørsmål til Dagbladets reiseeksperter.

Har du noen gang kommet på et hotell i Syden og oppdaget at du fra balkongen ser rett inn i veggen på nabobygningen? 

- Hvilke krav kan du stille når du har kjøpt et hotellrom med havutsikt eller begrenset havutsikt? spør Tor i en e-post til Dagbladets reiseeksperter.

Han viser til hotellrommet over, som selges med begrenset havutsikt, noe han ikke kan forstå:

- Utsikten er jo rett inn i en vegg når du sitter, skriver han.

Noe ekstra - Dersom du betaler et tillegg, betyr det i vanlig forstand at du betaler for å få noe ekstra utenom hva som er standard eller ordinært, sier Dagbladets reiseekspert, Elise Marie Korsvik fra Forbrukerrådet.

Å betale et tillegg for havutsikt innebærer at du betaler for et rom med beliggenhet som gjør at du ser havet, eller det rommet som har best beliggenhet med henhold til havutsikt, i forhold til hva som gjelder på ordinære rom og leiligheter på det aktuelle hotellet, forklarer hun.

- Det betyr at om du har mulighet til å betale et tillegg for å få utsikt til havet, må du forvente å se havet fra rommet, sier Korsvik.

«Begrenset havutsikt» I noen tilfeller opereres det med begrepet «begrenset havutsikt».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det betyr ifølge Dagbladets reiseekspert at rommets beliggenhet gjør at det kan være noen mindre hindringer som gjør at utsynet til havet ikke er fullt ut.

- Du skal likevel ha mulighet til å se havet uten å måtte lene deg ut fra balkongen og titte rundt hjørnet, sier hun.

- Ordinært rom Dersom de fleste rom og leiligheter på et hotell har utsikt helt eller delvis mot havet, vil dette gjenspeile hva som er ordinær standard på det aktuelle hotellet.

Å tilby tilleggsbetaling for noe som er standard, vil være urimelig og villedende, ifølge Korsvik.

FORBRUKEREKSPERT: Elise Marie Korsvik er jurist og seniorrådgiver i Forbrukerrådet. Hun sitter både i flyklagenemnda og pakkereisenemnda, og svarer på spørsmål om forbrukerrettigheter om alt som har med flyreiser og charterturer å gjøre. Korsvik kan også svarer på timeshare- og ferieklubbspørsmål, og alle andre forbrukerrelaterte spørsmål man må ha om reiser i utlandet. Foto HANS ARNE VEDLOG
FORBRUKEREKSPERT: Elise Marie Korsvik er jurist og seniorrådgiver i Forbrukerrådet. Hun sitter både i flyklagenemnda og pakkereisenemnda, og svarer på spørsmål om forbrukerrettigheter om alt som har med flyreiser og charterturer å gjøre. Korsvik kan også svarer på timeshare- og ferieklubbspørsmål, og alle andre forbrukerrelaterte spørsmål man må ha om reiser i utlandet. Foto HANS ARNE VEDLOG Vis mer

- I eksempelet på bildet vil utsikten når du sitter på balkongen være rett i veggen til nabobygningen, sier hun og legger til:

- Med forbehold om hva som er beliggenheten og utsyn fra de øvrige rommene på dette hotellet, virker dette som et ordinært rom på et hotell som ligger ved havet.    

Bestilling av hytte Neste spørsmål til Dagbladets reiseeksperter kommer fra Kjetil. Han bestilte en hyttetur i Hemsedal en helg i februar. Hytta fant han på Finn.no.

- Jeg sendte først mail hvor jeg spurte om hytta var ledig, og jeg fikk svar tilbake at det var den. De spurte om jeg var interessert, og jeg bekreftet, skriver han i en e-post.

Deretter fikk han en e-post med informasjon om pris, kontonummeret pengene skulle settes inn på, og litt generell informasjon om hytta. Det stod også at avtalen var bindende for begge parter.

Måtte avlyse - Jeg måtte dessverre avlyse turen på grunn av sykdom i familien, og meldte ifra allerede seks dager før ankomst. Da fikk jeg til svar at avtalen var bindende og at det ikke gikk an å bryte denne, skriver Kjetil, og avslutter:

- Må jeg da betale 6500 kroner for en hytte jeg ikke kommer til å bruke? Det må vel gå an å avbestille? Jeg har ikke signert noe som helst, all kontakt har gått over mail.

Må betale I dette tilfellet ser det ut til å være inngått en bindende avtale mellom leietaker og hytteeier, mener Elise Marie Korsvik.

- Selv om det ikke er signert noe dokument eller avtale, er den skriftlige mailkorrespondansen uttrykk for at det er inngått en bindende avtale om å leie hytta i den aktuelle perioden, sier hun.

I slike avtaler har du ingen generell angrerett eller avbestillingsrett, forklarer hun.

Sjekk forsikringen Når det er sykdom som er årsaken til avbestillinga, kan du ifølge Korsvik likevel sjekke om reiseforsikringa dekker noe av tapet.

Når det er gitt beskjed cirka en uke før ankomst, har utleier en mulighet til å forsøke å begrense tapet ved å prøve å leie ut hytta på nytt.

- Dersom det ikke er mulig å få leid den ut på nytt, eller utleier må gå ned i pris for å få leid den ut på kort varsel, vil du uansett være forpliktet til å betale noe for den avtalte perioden, sier Korsvik.  

• Les flere saker fra Dagbladets reiseeksperter her.