MER SELVBETJENING PÅ OSLO LUFTHAVN: Nei, det er ikke et reklameboard, men en interaktiv informasjonsskranke. Du kan scanne billettenm og få opp estimert gangtid til gaten - inkludert ventetid i sikkerhets- og passkontroll. Foto: KRISTIN SØRDAL
MER SELVBETJENING PÅ OSLO LUFTHAVN: Nei, det er ikke et reklameboard, men en interaktiv informasjonsskranke. Du kan scanne billettenm og få opp estimert gangtid til gaten - inkludert ventetid i sikkerhets- og passkontroll. Foto: KRISTIN SØRDALVis mer

Du slipper å bli overrasket over hvor lang tid du må beregne til gaten

Tester ut nye trykkeskjermer på Oslo Lufthavn.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dinside): Dersom du har reist fra Oslo Lufthavn i det siste, har du kanskje allerede lagt merke til de nye informasjonsskjermene?

De store trykkeskjermene skal hjelpe reisende å finne fram på flyplassen. Og skanner du boardingkortet ditt, kan den også fortelle deg hvor lang tid du må beregne fram til avgangsgaten din.

- Det er kanskje mest for de som er minst reisevante, som kan bruke denne til å finne fram, sier prosjektleder Alf-Einar Larsen på Oslo Lufthavn til Dinside.

Selvbetjening stadig mer populært Det blir stadig mer selvbetjening på flyplassen. Nå kan du gjøre det meste selv, fra innsjekk til du går om bord på flyet - uten å snakke med noen.

Du kan sjekke inn via app på telefonen din eller via innsjekkingsautomater, du kan skanne og sende bagasjen din selv, og du kan boarde flyet via selvbetjeningssluser.

Du kan også gå gjennom passkontrollen via selvbetjente passluser.

De nye automatiserte informasjonsskrankene er enda et tilskudd til selvbetjente løsninger på flyplassen.

Den skal hjelpe reisende med å svare på spørsmål som ellers rettes til ansatte i nettopp informasjonsskranken.

- Den kan gi informasjon om serveringssteder, butikker, fasiliteter; alt folk spør om på flyplassen. Det kommer seks slike informasjonspunkter, som skal være et supplement til passasjerservice, forteller Larsen.

Slik virker det Informasjonsskjermene er plassert på ulike steder på flyplassen. De starter med seks punkter.

- Det er først for å prøve ut konseptet og se hvordan det blir brukt, forteller Larsen.

Det er to skjermer i innsjekkingsområdet utenfor sikkerhetskontrollen, én på avgang innland, én på avgang utland, én ved bagasjebåndet på ankomst utland og én ved passasjerservice-skranken.

Du skanner billetten din nederst på maskinen, som så vil gi deg informasjon om hvilken gate du skal reise fra, flynummer og avgangstid. Du får også opp et kart som viser veien fra der du står og til avgangsgaten.

Slipper overraskelser Det kommer også opp estimert tid til gate, med estimert ventetid i sikkerhetskontrollen og ventetid i passkontrollen.

Slik kan du i alle fall slippe ubehagelige overraskelser som hvor lang tid det egentlig tar å gå til gaten - som den for mange uventede lange avstanden til gate 19.

Du kan også finne all mulig annen informasjon der, med kart, avstander og gangtid fra der du står - til steder som toaletter, serveringssteder, bilutleie og mye annet.