SLIPPER UNNA: Du trenger fortsatt ikke å levere motorsykkelen din til EU-kontroll. Foto: Espen Stensrud
SLIPPER UNNA: Du trenger fortsatt ikke å levere motorsykkelen din til EU-kontroll. Foto: Espen StensrudVis mer

Du slipper EU-kontroll på motorsykkel og tilhenger

EU har hørt på norske myndigheter.

DinSide.no: Eldre kjøretøy må likevel ikke kontrolleres oftere, og motorsykler, lette tilhengere og traktorer slipper fortsatt periodisk kjøretøykontroll.

EU-kommisjonen forslo også i 2012 at eldre biler skulle kontrolleres oftere enn annethvert år. Det sa Norge seg uenig i.

Fra 1. januar ble det innført strengere regler for EU-kontroll, noe som kunne gå ut over dem som har hentet ekstra krefter ut av motoren, det vil si trimmet bilen sin. Også ulovlig ettermonterte Xenon-pærer skal lukes ut.

Dårlige forslag - Jeg er glad for at EU har hørt på oss akkurat i denne saken. Både Norge og EU vil gjøre det tryggere å ferdes i trafikken, men noen av forslagene fra EU traff dårlig. De ville hatt liten positiv effekt på trafikksikkerheten på norske veier, og ville ført til flere ulemper, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

- De nye reglene for EU-kontroll er vedtatt som et direktiv, ikke som en forordning. Dette åpner for at vi kan tilpasse regelverket til norske forhold, sier samferdselsmisteren.

Hovedpunktene ser du her Det nye regelverket viser at EU har lyttet til Norge og andre land på flere punkter:

• Det blir likevel ikke krav om hyppigere kontroll av biler eldre enn seks år.

• Det blir ikke kontroll av lette tilhengere med totalvekt under 3500 kilo.

• Traktorer og andre kjøretøy som brukes i drift av jord og skog, slipper EU-kontroll. For traktorer som brukes i kommersiell vegtransport og som har lov til å kjøre i mer enn 40 kilometer i timen, blir det krav om kontroll.

• Lette motorsykler og mopeder slipper periodisk kjøretøykontroll. På noen vilkår kan Norge sette i verk tiltak som gjør at heller ikke tunge motorsykler får krav om EU-kontroll. Et slikt krav er i alle tilfeller ikke aktuelt før i 2022.

• EU vil stille nye krav til godkjenning av dem som skal utføre kontrollen, men disse kravene er ennå ikke klare.

Hovedmålet for arbeidet med det nye regelverket er tryggere vegtrafikk og lavere utslipp av klimagasser.

LETTET: Samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen Foto: OLAV HEGGØ/FOTOVISION
LETTET: Samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen Foto: OLAV HEGGØ/FOTOVISION Vis mer

Etter at direktivet er formelt vedtatt, får Norge tre år på å tilpasse seg de nye reglene.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

Les flere motorsaker her:
Derfor blir EU-kontrollen dyrere
Genial oppfinnelse gjør det enklere å bruke takstativet