Du sparer 40 000 på å kjøpe nesten ny bil

Trikset er å kjøpe en nyere bruktbil i stedet for helt ny bil.

MYE PENGER Å SPARE: Du sparer 40 000 kroner i året dersom du kjøper en tre år gammel VW Tiguan istedenfor en helt ny. Foto: EGIL NORDLIEN, HM FOTO
MYE PENGER Å SPARE: Du sparer 40 000 kroner i året dersom du kjøper en tre år gammel VW Tiguan istedenfor en helt ny. Foto: EGIL NORDLIEN, HM FOTOVis mer

• Flere bilsaker på db.no/bil.

Vi har sammenliknet kostnadene for tre populære bilmodeller i tre ulike klasser:

Nissan Qashqai representerer kompaktklassen, Toyota Avensis mellomklassen og VW Tiguan fronter SUV-modellene.

SMARTEST: Regnestykket under viser at de totale kostnadene er lavere for en tre år gammel Nissan Qashqai enn for en helt ny. Foto: PETTER HANDELAND
SMARTEST: Regnestykket under viser at de totale kostnadene er lavere for en tre år gammel Nissan Qashqai enn for en helt ny. Foto: PETTER HANDELAND Vis mer

Felles for de tre modellene er at de var blant de mest populære bilene i 2010 og fortsatt selger godt nå i 2013.

Vi har tatt utgangspunkt i oppsettet Opplysningsrådet for Veitrafikken bruker når de beregner kostnader for bilhold i de ulike bilklassene.

Vi har imidlertid hentet inn konkrete kostnader for våre tre eksempelbiler på avskrivning, rente, forsikring, service og drivstofforbruk.

Avskriving drar mest I vårt eksempel har vi tatt utgangspunkt i kostnader for tre års eierskap, og at bilen kjøres ca. 50 000 kilometer på denne tida.

Det vil si at nybilene har servicekostnader for de tre første åra og 0 - 50 000 km, mens bruktbilene har for de tre neste åra og 50 000 - 100 000 km.

Den største kostnaden ved bilhold er avskrivning. Dette er ikke noe du betaler hvert år, og først når bilen selges kjenner du tallene i regnestykket.

Rentekostnader på bundet kapital er også en viktig del totalkostnaden ved å eie bil. Den er beregnet med 6,25 prosent av forskjellen mellom bilpris og restverdien.

STOR DIFFERANSE: Differansen blir årlig på 40 000 kroner i favør av en tre år gammel VW Tiguan, sammenliknet med en helt ny. Foto: EGIL NORDLIEN, HM FOTO
STOR DIFFERANSE: Differansen blir årlig på 40 000 kroner i favør av en tre år gammel VW Tiguan, sammenliknet med en helt ny. Foto: EGIL NORDLIEN, HM FOTO Vis mer

Vi har tatt utgangspunkt i bruktbilpriser fra annonser for tilsvarende biler på Finn og i tillegg vurdert anbefalte takster på aktuelle biler inn og ut fra forhandler.

Tre ulike priser er kalkulert Ut fra den informasjonen har vi kalkulert tre ulike priser:

Hva du kan anta å få for en ny bil når den selges om tre år, hva du må betale for en tre år gammel bruktbil nå, og hva du sannsynligvis kan få for den om tre år.

Her har vi tatt hensyn til at avskrivningen er størst i startfasen og flater ut etter hvert.

15 000 i forskjell Med disse forutsetningene vil forskjellen i kostnad per år mellom ny- og bruktbil være cirka 15 000 kroner for Nissan Qashqai, ca. 21 000 kroner for Toyota Avensis og drøyt 40 000 kroner for VW Tiguan.

For bruktbilene har vi laget et regnestykke til.

Det tar hensyn til følgende uforutsette reparasjoner: Bytte av støtdempere bak, skifte av bremseskiver og klosser foran og bak, samt et komplett clutchskifte.

Det er lite trolig at du vil oppleve så mange problemer på nye bruktbiler, men i alle våre eksempler vil det fortsatt være mer gunstig å kjøpe bruktbil.

Sverger til nesten ny Torbjørn Holsen (74) har kjøpt nesten nye Toyota-modeller siden seint på 1970-tallet.

Nå i vår byttet den pensjonerte rektoren til en ett år gammel Toyota Avensis stasjonsvogn med 11 000 km på telleren.

- Det er rimeligere å kjøpe en nesten ny demonstrasjonsbil enn en helt ny bil, sier Torbjørn Holsen.

- Dessuten er bilen komplett utstyrt og har vært godt tatt vare på, legger han til.

Har hatt sju modeller 74-åringen har hatt god erfaring med sine sju Toyota-modeller, og er spesielt fornøyd med service og kundeoppfølging.

- Jeg har hatt Toyota Avensis tidligere og vurderte en mindre bil denne gangen. Men størrelse og komfort gjorde at det ble Avensis igjen.

Sammen med kona Solveig bruker nemlig Torbjørn Holsen bilen til å kjøre Norge på kryss og tvers.

- Skal du oppdage hvilket fantastisk land vi bor i, finnes det ikke noen bedre måte å oppleve det på enn med bil, sier Holsen.

BILLIGERE: - Det er rimeligere å kjøpe en nesten ny demonstrasjonsbil enn en helt ny bil, sier Torbjørn Holsen, som konsekvent kjøper nesten nye biler. Foto: TERJE BJØRNSEN
BILLIGERE: - Det er rimeligere å kjøpe en nesten ny demonstrasjonsbil enn en helt ny bil, sier Torbjørn Holsen, som konsekvent kjøper nesten nye biler. Foto: TERJE BJØRNSEN Vis mer

• Les også: Dette er de beste bruktbilkjøpene.

GUNSTIGERE: De totale kostnadene blir 20 000 kroner lavere per år med en tre år gammel Toyota Avensis stasjonsvogn enn med en ny. Foto: EGIL NORDLIEN, HM FOTO
GUNSTIGERE: De totale kostnadene blir 20 000 kroner lavere per år med en tre år gammel Toyota Avensis stasjonsvogn enn med en ny. Foto: EGIL NORDLIEN, HM FOTO Vis mer