FAVORITTENE: Disse har kjempet om familiens gunst i generasjoner. Nå er de så store at få trenger noe mer. Foto: RUNE M. NESHEIM
FAVORITTENE: Disse har kjempet om familiens gunst i generasjoner. Nå er de så store at få trenger noe mer. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

Duell: Ford Mondeo mot VW Passat

Begge er nye. De kjemper om de samme kundene.

Norge har i lang tid vært et stasjonsvogn-land, og i segmentet for familiebiler har både Volkswagen Passat og Ford Mondeo har vært blant bestselgerne blant Nordmenn de 20 siste årene.

Det er derfor ikke helt tilfeldig at modellanseringene av disse to kommer ganske tett på hverandre. Rundt nyttår kom begge med splitter nye modeller, og som vanlig er det mer snakk om evolusjon enn revolusjon.

Men hvilken av de to norgesfavorittene er egentlig å foretrekke?

Vi har tatt en nærmere titt på bilene for å se hvilken produsent som har tatt det lengste skrittet.

Mest solgt: Nordmenn velger firehjulsdrift, diesel og automat

FORD MONDEO Så er den endelig her, bilen som skulle vært lansert for over to år siden, og den ser bra ut. I hvert fall rett forfra, hvor grillen har likhetstrekk med en Aston Martin. Bakfra og fra siden er det litt mer intetsigende, og veldig typisk Mondeo.

NESTEN LIK: Ford har gjort få krumspring designmessig i forhold til designet. Foto: RUNE M. NESHEIM
NESTEN LIK: Ford har gjort få krumspring designmessig i forhold til designet. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Bilen har vokst en smule fra forrige gang, noe som er helt typisk når en modell skal fornyes. Dette merker også markedet, hvor mange av kundene faktisk velger å ta steget ett trinn ned på modellrekken, eksempelvis ned fra Mondeo til Focus.

Prismessig starter Mondeo stasjonsvogn med 1,6-liters TDCi-diesel på 115 hk og utstyrsnivå Titanium på 328.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv sportslige modeller kommer nå som stasjonsvogn

150 hk diesel Vår testbil er en Mondeo Titanium med 2-liters TDCi motor på 150 hk og Powershift automatgir. Det betyr 150 hk og 350 Nm, noe som holder til å sende stasjonsvogna på 10 sekunder blank. Toppfarten er 208 km/t.

Forbruksmessig oppgis motoren til 0,49 l/mil på blandet kjøring, mens CO2-utslippet er 128 gram/km. Det er dårligere tall enn Passat, både i ytelser og forbruk.

Maks tilhengervekt er imidlertid 2.200 kg, 200 kg mer enn Passat.

MONDEO: Det er nesten rart ikke Ford fikk Aston Martin på nakken da de lagde denne fronten.  Foto: RUNE M. NESHEIM
MONDEO: Det er nesten rart ikke Ford fikk Aston Martin på nakken da de lagde denne fronten. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

For deg som vil ha en enda sprekere familiefrakter

Testbil og utstyr Bilen vi har til test har en startpris på 378.000 kroner. Av utstyr har den:

•Sikkerhetspakke 1 (blindsone informasjonssystem og oppblåsbare setebelter bak), kr. 6.300

•Citypakke Premium (Sony navigasjon, DAB, lydanlegg med 12 høyttalere, nødhjelpassistanse, ryggekamera, parkeringsassistent og parkeringssensorer),  kr. 23.000

•Titanium X-pakke med semsket skinn (Dynamiske LED-lys, elektrisk bakluke og seter i semsket skinn), kr. 23.000

•Vinterpakke (oppvarmet ratt, oppvarmede bakseter), kr. 2.600

DIGITALT: Mondeo har moderne instrumentering og mange menyvalg. Lett å bruke når man er blitt kjent med de.  Foto: RUNE M. NESHEIM
DIGITALT: Mondeo har moderne instrumentering og mange menyvalg. Lett å bruke når man er blitt kjent med de. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

•Motor/kupevarmer, kr. 7.800

•Mørktonet glass, kr. 3.000

•Tilhengerfeste, kr. 7.900 Adaptiv fartsholder, kr. 5.700

•Metallic lakk, kr. 5.000

Totalpris for vår testbil er da 462.300 kroner. Det er imponerende mye bil for pengene, og da har du mye utstyr som du kunne forventet å finne i en Mercedes S-klasse.

MONDEO GÅR DIGITALT: Moderne instrumentering og mange menyvalg. Lett å bruke når man er blitt kjent med de.  Foto: RUNE M. NESHEIM
MONDEO GÅR DIGITALT: Moderne instrumentering og mange menyvalg. Lett å bruke når man er blitt kjent med de. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Mondeo kommer med firehjulstrekk: Det er de ikke alene om i klassen

Interiøret Innvendig har Ford ryddet opp i forhold til forrige generasjon Mondeo, og en infoskjerm styrer det meste.

Layouten er litt rotete, hvor er f.eks utetemperatur? Og hvorfor kan man justere f.eks setevarme både fra skjerm og via knapper? Det hadde holdt med en mulighet. Rattet har uhorvelig mange knapper, noe som virker unødvendig.

Det er mange oppbevaringsrom og to solide koppholdere mellom forsetene. Man sitter godt i forsetet, og kupeen føles veldig romslig.

Men det er litt irriterende med setet som alltid går tilbake når du stopper bilen.

Håndbrekket går ikke automatisk på ved parkering, og man må også slå det av manuelt ved igangsetting igjen. I baksetet sitter man også godt, noe som også gjelder for Passat.

Plassmessig har Mondeo 100 liter mindre bagasjerom enn Passat. Men gulvet er flatt og langt (de 100 literne kommer av manglende dybde), så det er egentlig ikke noe argument for å ikke velge Mondeo.

En verdig konkurrent

Kjøreinntrykk Ute på veien er Mondeo en god bil å kjøre, med en motor og girkasse som fungerer bra. Fjæringen tar seg av alle ujevnheter uten problemer, og den er godt støydempet.

Styringen er presis og god, men ikke så direkte som på forrige generasjon Mondeo, og litt nummen på midten, noe som er litt skuffende.

Den sliter også med torquesteer, også forklart som sporing. Går man på gassen og veien svinger litt, tar kreftene tak i rattet.

Mondeo har også lengst neseparti, noe som gjør at den lett subber nedi over fartsdumper.

VW PASSAT Passat vinner i våre øyne på på det som har med designen å gjøre. Etter vår mening har ikke bilen bare fått en kjempetøff langtrukket grill med aggressive lys, men den ser også særdeles frekk ut i profil og bakfra.

150 hk diesel VW Passat stasjonsvogn med 1,4-liters TSI-bensinmotor på 125 hk starter på 352.800 kroner med utstyrsnivå Comfortline. Vår VW Passat har 2,0-liters TDI-diesel med 150 hk, DSG-automatgir og utstyrsnivå Highline.

Disse bilene velger Nordmenn

FÅ UTSKEIELSER: VW er kjent for forsiktige designendringer. Større hjul hjelper på designet. 18" er nå standard. Denne står på 19". Foto: RUNE M. NESHEIM
FÅ UTSKEIELSER: VW er kjent for forsiktige designendringer. Større hjul hjelper på designet. 18" er nå standard. Denne står på 19". Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Motoren har 150 hk og 340 Nm som trekker fra 1.750 til 3.500 omdreininger. Det betyr en raskere sprint enn Mondeoen, for her går 0-100 unna på 8,9 sekunder, mens toppfarten er 216 km/t.

Forbruksmessig er 2-literen oppgitt til et blandet forbruk på 0,46 l/mil, mens CO2-utslippet er 119 gram/km.

Bagasjerommet er 650 liter med baksetene i vanlig posisjon, og 1.780 liter med baksetene nedslått.

Slik måles bagasjerommet

Testbil og utstyr Med Highline-nivå, DSG-kasse og 150 hesters diesel har testbilen en startpris på 441.500 kroner. Highline inkluderer LED hovedlys og svingbare kurvelys, oppvarmet multifunksjonsratt i skinn, 18-toms felger, TopComfort-seter i skinn Nappa/Alcantara, parkeringssensorer foran og bak, krom takrails, adaptiv cruisekontroll, 6,5-toms infoskjerm, regnsensor, Dab+ og keyless.

Med andre ord: Her får du mye utstyr. I tillegg har testbilen:
• Metallik lakk, kr. 4.400
• Transportpakke (svingbart tilhengerfeste, bagasjeromsnett og fjernbetjent parkeringsvarmer), kr. 17.600
• Skinnpakke (Nappa skinninteriør), kr. 8.200
• Businesspakke (navigasjon, komforttelefon, ryggekamera), kr. 9.100
• Filskiftevarsler og blindsonevarsler, kr. 10.100
• Elektrisk åpning av bakluke, kr. 4.400
• 19-toms lettmetallfelger, kr. 3.200
• Dynamisk lysassistent, kr. 4.700
• Sportsunderstell, kr. 2.900

Det gir en samlet pris på 506.100 kroner, altså 40.000 kroner mer enn Mondeoen her. Nå kan man jo ta bort mye av dette utstyret, men det kan jo sies om Mondeoen også...

Interiøret Passaten føles i hvert fall ikke 40.000 kroner dyrere. Den ser lekrere ut enn Mondeo utvendig, men innvendig er inntrykket motsatt.

BREDERE: Lange horisontale linjer både foran og bak forsterker inntrykket av at Passat er en bred bil. Foto: RUNE M. NESHEIM
BREDERE: Lange horisontale linjer både foran og bak forsterker inntrykket av at Passat er en bred bil. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Her får man et temmelig intetsigende interiør som kunne vært hentet rett ut fra en Golf eller en Skoda.

Noen har pratet om at nye Passat aspirerer til premium-segmentet, men dette er langt unna en Audi.

Setene som VW kaller TopComfort er dårligere enn Mondeo, og de er også bare elektriske for regulering av seteryggen. Skal du ha setet fram eller tilbake må du gjøre det på gamlemåten med en hendel, og bruke musklene.
 
Men interiøret er i hvert fall lettfattelig og logisk, slik at alt av kontroller og brytere er svært enkle å skjønne. Brukergrensesnittet er bedre enn i Mondeo. Legg gjerne på 4.700 kr, så får du et heldigitalt instrumentpanel, det er ikke penger du vil angre på.

Kjøreinntrykk Den økte akselavstanden på nye Passat sørger for bedre komfort enn før, og motoren er tiltet bakover for å bedre vektfordelingen. Bilen er lettkjørt, presis og godt lydisolert.

Understellet er godt avstemt, det svelger ujevnheter bra og sørger for at Passat er på høyde med Mondeo ute på veien. Vår testbil har sportsunderstell og 19-toms hjul, men det fungerer også fint under norske forhold.

Men bilen oppleves som litt rykkete. Samspillet mellom motor og DSG-kasse er ikke helt som det burde være. Det er ikke det lineære mønsteret man forventer når man trykker gasspedalen nedover. For man trykker en liten stund uten at noe skjer, også skjer alt på en gang. Litt som god gammel turbo-ketchup effekt. Noe som resulterer i hjulspinn.

PASSAT: Det er lett å kjenne seg igjen fra forrige modell. Foto: RUNE M. NESHEIM
PASSAT: Det er lett å kjenne seg igjen fra forrige modell. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Den er også litt hissig på nedgiring under moderat gasspådrag. Dette gjør kjøreopplevelsen i bytrafikk til en litt mer masete affære enn i de to andre bilene.

KONKLUSJON Å velge en vinner er vanskelig. Argumenter for å velge Mondeo er mest utstyr til rimeligst pris, kjøreegenskaper, tilhengervekt og Aston Martin-grillen.

Argumenter for å velge Passat er best design, best plass, best brukergrensesnitt og bruktverdi om noen år.

Men Passat er en hakket mer glimrende bil, selv om den også er grå og kjedelig på sin måte.

Som en kollega sa: «Alt stemmer og er så gjennomført i Passat at det blir gispende kjedelig. Gjør det den dårlig? Tvert imot — det gjør den til en vinner i min bok!»

Peugeot 508 er en hard konkurrent også

STRIKT: Mange vil synes dette kan være kjedelig i en Passat, men få er bedre i praktisk bruk. Foto: RUNE M. NESHEIM
STRIKT: Mange vil synes dette kan være kjedelig i en Passat, men få er bedre i praktisk bruk. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer