Duell: Ny el-favoritt i kompaktklassen

Kia e-Soul og BMW i3 koster omtrent det samme, men leverer veldig forskjellig. Vi har testet dem mot hverandre.

KOMPAKTE ELBILER: To relativt like biler, men likevel så forskjellig. Hvilken bør du velge? Vi har en favoritt. Foto: Fred Magne Skillebæk
KOMPAKTE ELBILER: To relativt like biler, men likevel så forskjellig. Hvilken bør du velge? Vi har en favoritt. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

BMW i3 er en skikkelig stayer. Bilen ble snikvist for pressen allerede i 2011, men kom først på markedet i 2013. Den gang var bilen spesiell på de fleste områder, ikke bare fordi den var fullelektrisk.

Undertegnede sa da noe sånt som at dette var selve redefinisjonen på bilen, og det mener jeg på mange måter fortsatt.

Selve skjelettet er laget i CRP, eller CRFP (begge deler er riktig), også kalt karbonfiber. I praksis er det snakk om fiberarmert plastikk, som blir uhyre sterkt når fibrene legges riktig etter ønsket styrke. Deretter klipses karosseripanelene på dette igjen, naturlig nok de av panelene som ikke har bærende funksjoner. Gevinsten er først og fremst at bilen blir lett, noe som ikke er negativt på noen biler, spesielt ikke på elbiler.

Har du en aID-konto? Logg inn her
Du kan nå betale med

Vinterferiekampanje - Les Dagbladet Pluss i 3 måneder for kun 1 kroner! Spar mer - Les mer!

Vinterferiekampanje

1,-

3 måneder

(Fornyes automatisk til 249,-/kvartal)

55,-

1 uke

(Fornyes automatisk til 55,-/uke)

99,-

1 måned

(Fornyes automatisk til 99,-/måned)

Alle abonnement fornyes til ordinær pris etter tilbudsperioden
Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

Trygg betaling med:
ArtboardCreated with Sketch.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer