PRESTISJEDUELL: Mercedes tar opp kampen i den populære klassen for små SUV-er. BMW X1 er et kjent syn, og vi tipper at Mercedes GLA blir en ny storselger.  Foto: Kasper van Wallinga / Autofil
PRESTISJEDUELL: Mercedes tar opp kampen i den populære klassen for små SUV-er. BMW X1 er et kjent syn, og vi tipper at Mercedes GLA blir en ny storselger. Foto: Kasper van Wallinga / AutofilVis mer

Duell: Nye Mercedes-Benz GLA eller BMW X1?

De små premium-SUV-ene møtes til kamp.

• Her finner du Dagbladets bilsaker.

Dinside/Autofil: Det norske folk elsker små SUV-er.

Nå begynner det å bli hard konkurranse i premiumklassen.

RØFF: Hekken er lett skrånende, og med offroadpakke blir GLA en liten barsking på veien. Foto: Kasper van Wallinga / Autofil
RØFF: Hekken er lett skrånende, og med offroadpakke blir GLA en liten barsking på veien. Foto: Kasper van Wallinga / Autofil Vis mer

Men hvilken skal du velge av nye Mercedes-Benz GLA og BMW X1?

• Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4-Matic Nyest er best? Mercedes-Benz fosser i framgang for tida, og den nye, lille SUV-en GLA kommer garantert til å løfte salget enda mer.

GLA er et friskt pust med klare trekk fra A-klassen, men GLA er forlenget med 12,5 cm i forhold til lillebror. Innvendig ser man også slektskapet.

Det er relativt ryddig og funksjonelt, med en info-skjermen høyt plassert. Den frigjør plass innvendig, og har en superflott oppløsning.

NESTEN SUV: Bakkeklaringen er på 14 cm. Men du kan oppgradere til offroadpakke, og da øker den til 18 cm. Foto: Kasper van Wallinga / Autofil
NESTEN SUV: Bakkeklaringen er på 14 cm. Men du kan oppgradere til offroadpakke, og da øker den til 18 cm. Foto: Kasper van Wallinga / Autofil Vis mer

Ryggekameraet er knivskarpt, og alt av kontroller, knapper og brytere er lette å finne ut av.

Forsetene er gode å sitte i, og det er enkelt å finne riktig sittestilling.

Trangt i baksetet Men i baksetet er det ikke like hyggelig. Det blir litt for trangt for voksne personer, og nakkestøtten bak kan ikke reguleres i forhold til en voksen person.

Men det er kanskje ikke så mange GLA-eiere som har planer om å dra på tur med fire fullvoksne personer, så problemet er neppe det største.

Artikkelen fortsetter under annonsen

ENKEL Å BETJENE: Mercedes-interiøret kjenner vi igjen fra A- og B-klasse - med en tydelig info-skjerm i midten.  Foto: Kasper van Wallinga / Autofil
ENKEL Å BETJENE: Mercedes-interiøret kjenner vi igjen fra A- og B-klasse - med en tydelig info-skjerm i midten. Foto: Kasper van Wallinga / Autofil Vis mer

Selve bagasjeplassen er på størrelse med en VW Golf - 421 liter.

Mercedes' 7-trinns automatkasse er fin og behagelig, men kanskje litt treg til å reagere akkurat når man tar den fra R til D, eller motsatt.

Suverent mest krefter Under full gass går girskiftene hurtig, godt hjulpet av suverent mest krefter i denne testen. Dieselmotoren på 2143 ccm har 170 hk og 350 Nm tilgjengelig fra 1400-3400 omdreininger.

Den er kvikkest i alle situasjoner, og 0-100 går unna på 8,3 sekunder.

IKKE STORT: 421 liter er hva du får plass til bagasjen på GLA.
IKKE STORT: 421 liter er hva du får plass til bagasjen på GLA. Vis mer

Den er også mest moderne med et CO2-utslipp på 129 gram/km. Men alt er ikke rosenrødt. Ved kaldstart gir den fra seg nokså mye kakling og risting.

Fin vinterbil Selve firehjulstrekksystemet regulerer krafttilførselen til bakhjulene, og gjør bilen til en forhjulstrekker med trekk på alle fire under behov.

Manuelt gir blir bare å finne i modeller med forhjulstrekk, og minste innstegsmodell er GLA 200 med en 1,6-liters bensinmotor som yter 156 hk. Da er prisen fra 384 900 kroner ferdig levert.

GLA har faktisk hele 8 cm mer bakkeklaring enn A-klassen, og med firehjulstrekk blir den en fin vinterbil til vanlig bruk.

KJENT SYN: BMW X1 har vært med noen år. Men den holder fortsatt koken. Foto: Kasper van Wallinga / Autofil
KJENT SYN: BMW X1 har vært med noen år. Men den holder fortsatt koken. Foto: Kasper van Wallinga / Autofil Vis mer

Nå har A-klassen et flott understell i utgangspuktet, og med lengre fjærbein og dempere i GLA er bilen ypperlig tilpasset humpete grusveier.

Føles som en personbil GLA oppleves som agil og er enkel å håndtere i trange bysituasjoner grunnet det korte rattutslaget.

I det hele tatt føles GLA som en personbil, og aldri som en SUV.

Vår testbil - en 220 CDI 4-Matic - har en startpris på 495 900 kroner. Da får du 7-trinns automatkasse, LED-kjørelys, regnsensor, ryggekamera, parkeringsassistent og belyste innstegslister inkludert.

MØRK COCKPIT: Inne i X1 er det mørkt og nesten på grensen til sterilt. Men funksjonene er enkle å betjene. Foto: Kasper van Wallinga / Autofil
MØRK COCKPIT: Inne i X1 er det mørkt og nesten på grensen til sterilt. Men funksjonene er enkle å betjene. Foto: Kasper van Wallinga / Autofil Vis mer

Den har i tillegg AMG line (AMG 18-tommere, alu-takrails, sportsseter), panorama soltak og diverse annet utstyr, slik at sluttprisen er 560 500 kroner sånn som den står. Da har du i grunnen alt du ønsker.

• BMW X1 xDrive 18d  SAV med mye ekstra BMW tilbyr som alltid mye kjøreglede, og X1 er selvsagt intet unntak.

Minstemann i X-familien er en kjøreglad bil, og den oppleves som rimelig sporty. Oppsettet er både dynamisk, nøytralt og forutsigbart på samme tid.

X1 er en noe mer høyreist bil enn Mercedes GLA, men den føles ikke slik. Kombinert med en fin og presis styrefølelse, er X1 super til all slags kjøring og all slags vei.

FORSKJELL: Mercedes GLA er fem cm lavere enn BMW X1. Foto: Kasper van Wallinga / Autofil
FORSKJELL: Mercedes GLA er fem cm lavere enn BMW X1. Foto: Kasper van Wallinga / Autofil Vis mer

Motoren i vår X3 er en 1995-kubikks diesel på 136 hk og 320 Nm/1750 omdreininger. Det betyr at den ikke klarer å holde følge med GLA, selv om 8-trinns automaten gjør sitt beste for å bøte på dette.

0-100 på 10,5 sekunder 0-100 går unna på 10,5 sekunder. Motoren avslører alderen med et CO2-utslipp på 143 gram/km og 0,54 l/mil.

Èn ting som krever litt tilvenning, er girspaken og dens knapp, som må trykkes inn. Det er lett å ikke velge R eller D som du hadde tenkt deg, men her går det nok mest på vane.

Man sitter godt i BMW-en, og interiøret er også her funksjonelt og oversiktlig, men med et noe mer spartansk uttrykk.

Kommandohjulet som styrer alt på infoskjermen, er blitt forbilledlig enkel i bruk. Den ligger også der den burde med tanke på plassering av høyrehånden.

Kanskje det er derfor BMW ikke har klart å få plass til to koppholdere på midtkonsollen?

Lik bagasjeplass I baksetet har man større plass enn i Mercedesen, men bagasjeplassen er lik med sine 420 liter. Tillatt hengervekt er som på Mercedesen 1800 kg.

Liker du rene bukser, bør du alltid gå bredbent ut av bilen. For det er ekstremt lett å berøre den skitne karosserikanten med baksiden av bukseleggen under døra idet du stiger ut.

NYE MERCEDES GLA ELLER BMW X1? At den nyeste bilen med den klart sprekeste motoren også har den laveste prislappen i en slik duell, er det som sikrer seieren. Foto: Kasper van Wallinga / Autofil
NYE MERCEDES GLA ELLER BMW X1? At den nyeste bilen med den klart sprekeste motoren også har den laveste prislappen i en slik duell, er det som sikrer seieren. Foto: Kasper van Wallinga / Autofil Vis mer

BMWs kandidat starter på 445 200 kroner, men her er det fabrikkmontert ekstrautstyr for 130 000 kroner, slik at den endelige prisen er 610 110 kroner. Men en del av dette utstyret er vel verdt pengene.

Sports Activity Vehicle Sportspakken til 20 000 kroner inneholder blant annet sportsseter og et herlig sportratt.

Ellers er godiser som regnsensor, dynamisk cruise control, lyspakke, navigasjonspakke (16 500 kroner), ryggekamera og panoramasoltak i glass noe av det som utgjør prislappen.

Interessant nok kaller BMW sin X1 for SAV, altså Sports Activity Vehicle, selv om den passer langt bedre inn under SUV-paraplyen enn GLA.

• Les også: Her er bilene med størst bagasjeplass

UTFORDRER: Audi Q3 oppleves som «mest SUV» av de tre tyske konkurrentene.  Foto: Kasper van Wallinga / Autofil
UTFORDRER: Audi Q3 oppleves som «mest SUV» av de tre tyske konkurrentene. Foto: Kasper van Wallinga / Autofil Vis mer