NETTOPP LANSERT: Dette blir garantert en bestselger her hjemme.Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
NETTOPP LANSERT: Dette blir garantert en bestselger her hjemme.Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Eksklusivt: Her er den helt nye VW Passat

Berlin, kl. 22.00 norsk tid: Den åttende generasjon Passat blir avduket for omverdenen for aller første gang.

Dinside I dag ble den åttende generasjonen Passat avduket for en liten gruppe motorjournalister. Åsted for hendelsen var på deres eget designsenter i Potsdam, rett utenfor Berlin.

En ny målestokk i klassen, sier Volkswagen selv.

Lanseringen åpnet med at designeren selv, Walter de Silva, fortalte en rørende historie om hans største drøm da han var yngre og jobbet for Renzo Piano. Drømmen gikk dengang i oppfyllelse, og han kunne kjøpe sin første Passat.

I dag lanserer han sin egen.

Sist Passat ble fornyet var i 2010. Dette er altså bilen vi skal taste kode og klar for i de neste årene.

MER PREMIUM: Passat kjennes mer premium, mer kostbar og for-seg-gjort ut.   Foto: VW
MER PREMIUM: Passat kjennes mer premium, mer kostbar og for-seg-gjort ut. Foto: VW Vis mer

Dette sa de første ryktene

Bedre på alt Nye Passat blir endret på alle viktige områder. Den blir mindre, men får mer plass. Den er kortere, men har mer beinplass. Den er lavere, men har mer hodehøyde. Den blir sterkere, men slipper ut mindre CO2, og slik fortsetter det.

- Vi måtte endre proporsjonene, forteller Klaus Bischoff, designsjef i VW. Han forteller videre at de ønsket å gjøre bilen mer elegant, mer sporty og mer muskulær - alle elementer som gjør at kundene sier de vil ha den.

Derfor måtte sporvidden breddes, akselavstanden økes, overhengene kortes ned, og bilen måtte bli lavere og bredere. Hjulhusene måtte også gjøres større, noe som ga plass til i gjennomsnitt en tomme større hjul på alle modeller og versjoner.

Familietrekkene er ivaretatt Foran kjennetegner bilen seg med en flat form, tynn og liggende frontgrill og LED-hovedlykter. På siden har den fått høy, men markert skulderlinje, og en slags skjørtekant ved kanalene.

Bak har den fått lamper med et lignende utseende til det vi i det siste har sett på nye Golf 7, så familetrekkene er ivaretatt. Helt nederst finner vi et ovalt utløp for eksosen på hver side som standard, ikke bare på V6-modellene.

Vi testet toppmodellen av siste generasjon

Nytt indre Innvendig har nye Passat fått et konfigurerbart display på 12,3 tommer foran rattet der instrumentene normalt sitter. Ettersom det er et display, så flytter den de skjermbildene du til enhver tid er interessert i til å bli mest synlig. Dette er samme type display som nye TT vil få. I tillegg har den en 8-toms skjerm i midtkonsollen som viser de vanlige tingene vi er vant med.

STØRRE: Nye Passat er større ut, og er det innvendig. Utvendig er den mindre.  Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
STØRRE: Nye Passat er større ut, og er det innvendig. Utvendig er den mindre. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer

Når du først kommer inn i Passat vil du også finne en mengde sikkerhetsutstyr og muligheter for å til enhver tid være oppkoblet til nettet, med de funskjoner dette gir. En av sikkerhetsfunksjonene er at bilen føler når du ikke føler deg bra. Skulle du rett og slett svime av, så merker bilen dette også, og svinger tilside og stopper for deg. Joda, den ringer også en alarmsentral, kobler opp en håndfri telefonsamtale og du blir spurt om du trenger bistand. Svarer du ikke, så sender de full utrykning.

Interiøret er i seg selv med ganske kjent lay-out. Vi syns vi har sett det før, men opplevd kvalitetsfølelse er bedre enn det Passat har kunnet tilby tidligere. VW har nå som mål at bilen skal bli mer premium enn noen gang, noe som forplikter.

1988-1996: Joda, vi har testet den

Endelig ladbar Nytt i denne 8. generasjonen er at den også vil komme som ladbar hybrid. I denne vil det sitte en bensinmotor på 160 hk, samt en elektromotor på 110 hk. Kombinasjonseffekten er dermed oppgitt til 211 hk. Rekkevidden på strøm alene er ventet å bli ca. fem mil, og den får en total rekkevidde på rundt 100 mil. Forbruket på denne er ikke oppgitt ned til detalj, men VW lover at grafene peker i samme retning som på den ladbare Golf GTE, som er 0,15 l/mil, og har et oppgitt CO2-utslipp på 35 g/km.

Av andre høydepunkter kan vi nevne følgende:

• Motorer opp til 280 hk.
• Opp til 20 prosent reduksjon av CO2.
• Kommer blant annet med en 2.0 TDi med 240 hk.
• Prisene i Tyskland starter på 27.000 Euro for stasjonsvognen. Priser i Norge er ikke ferdige.

Nye Passat vises for offentligheten for første gang under bilmessen i Paris i oktober. Pressekjøring for pressen er i oktober. De første bilene kommer til Norge i desember.
Saken ble opprinnelig publisert på DinSide Les her

LIGGENDE FRONTGRILL: Det er bare en av nyhetene. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
LIGGENDE FRONTGRILL: Det er bare en av nyhetene. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer