GÅR PÅ DAGPENGER:
Svein
Terje Imsland har
tre barn i alderen
12, 15 og 18. Heldigvis
sitter kona
trygt i jobben.
Foto: Henning Lillegård
GÅR PÅ DAGPENGER: Svein Terje Imsland har tre barn i alderen 12, 15 og 18. Heldigvis sitter kona trygt i jobben. Foto: Henning LillegårdVis mer

Ekspertene om krisa i oljenæringen: - Det verste er over i 2017

Krisa i oljenæringen vil være på retur neste år, tror ekspertene.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

- Det verste er over i 2017, konstaterer Johannes Sørbø, seniorrådgiver Nav.

- Vi tror at arbeidsledigheten fortsatt vil øke i år, men at vi går inn i en moderat oppgangskonjunktur neste år. Dermed vil vi se en forsiktig bedring utover i 2017, sier han.

Nav har lagt til grunn for sine prognoser at oljeinvesteringene vil fortsette å falle neste år.

- Den svake krona vil gi bedre tider for mer tradisjonell industri. De vil øke sysselsettingen og investeringene. Lav rente vil føre til mer bygging av jernbane og boliger. Det vil fortsatt være store geografiske forskjeller, og i Rogaland kan det ta lengre tid før det snur. Men det verste er over i 2017.

- En trøst at vi er mange i samme båt - Det går på selvfølelsen løs å være uten  jobb, sier Svein Terje Imsland (42).STAVANGER (Dagbladet): Stavanger-mannen mistet jobben i Aker Solution i fjor og har gått arbeidsledig i et halvt år.- I begynnelsen var det deilig å kunne sove litt ekstra og styre dagene selv. Men det er ganske stille hjemme når kona er på jobb og ungene på skolen og jeg sitter deralene, sier han.Imsland har jobbet i oljebransjen de siste 18 åra, hvorav to og et halvt år i Aker Solution. Der drev han med prosjektøkonomi og vektkontroll av utstyr som skal installeres på oljeriggene. Hangikk klar av første nedbemanningsrunde,men da ytterligere 550 ansatte måtte gå, var det ingen bønn.- Med såpass kort ansiennitet i selskapet var jeg vel egentlig heldig som ikke mistet jobben før, sier han. Aker Solutions kuttet 1300 stillinger i fjor. Så langt i år er det annonsert nye kutt av inntil 900 ansatte. - Det er jo en trøst at vi er mange i samme båt, at det ikke bare er meg. I avdelingen jeg jobbet i, er det bare to igjen - av 15. Til og med ansatte med over 20 års ansiennitet må gå nå. Så det nytter ikke å henge med hodet, selv om jeg noen dager er langt nede, sier 42-åringen. Imsland har gått bredt ut og søkt over 200 jobber - i bilbransjen, i skolen, kontorjobber, i dagligvarebransjen. Så langt er han bare blitt innkalt til to intervjuer - og i det ene tilfellet ble stillingen trukket før han fikk sjansen til å vise seg fram. - Jeg fikk klare signaler om at mange var skeptiske til å ansette folk fra oljebransjen. Det er en utbredt oppfatning om at vi kommer til å gå tilbake til oljejobber så snart markedet snur. Men jeg er fornøyd bare jeg får arbeidsoppgaver jeg kan takle og en lønn jeg kan leve av. Nå er Imsland innkalt til intervju hos oljeselskapet Wood Group Mustang Norway - til samme stilling som han hadde i Aker. - Jeg håper det veier tungt at jeg jobbet med det samme prosjektet i Aker. Men det er mange om beinet i dagens arbeidsmarked, og jeg betrakter det som en halv seier bare å komme inn til intervju.

Men foreløpig ser det svart ut for oljenæringen. I hele fjor mottok Nav varsel om 49.600 mulige oppsigelser eller permitteringer. Det er mer enn dobbelt så mange som i 2014.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Fornyes automatisk til ordinær pris etter gratisperioden (99 kr/mnd).
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn