GRØNNSAKSTID: Grønnsakene fortsetter å puste og transpirere etter høsting. -  Derfor børe du oppbevare dem riktig for at de skal holde seg best mulig, sier Camilla Andersen, ernæringsfysiolog ved Opplysningskontoret for frukt og grønt. Foto: BJØRN LANGSEM
GRØNNSAKSTID: Grønnsakene fortsetter å puste og transpirere etter høsting. - Derfor børe du oppbevare dem riktig for at de skal holde seg best mulig, sier Camilla Andersen, ernæringsfysiolog ved Opplysningskontoret for frukt og grønt. Foto: BJØRN LANGSEMVis mer

Ekstra vitaminer og mineraler: Spis grønnsakene nå

Høsten er høysesong for rotgrønnsaker.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Ute er det kaldt og de søte, norske bærene har sagt sitt farvel og er ute av butikkene, men nå bugner det av grønne godsaker som er verdt å smake på for kropp og sinn.

- Generelt er frukt og grønt en god kilde til fiber, som er bra for fordøyelsen og vitamin C som styrker immunforsvaret. Enkelte grønnsaker som for eksempel grønnkål, blomkål og pastinakk er en god kilde til folat som blant annet reduserer tretthet og utmattelse, forteller Camilla Andersen, ernæringsfysiolog ved Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Høstens godsaker Lite kalorier og masse vitaminer.Blomkål: En grønnsak proppfull av vitaminer. Den er rik på vitamin C og kostfiber, og en kilde til B-vitaminet folat og kalium som blant annet er viktig for nervesystemet, fordøyelsen og hjertet. Gresskar: Er en kalorifattig grønnsak med et høyt innhold av vitamin A, kostfiber og kalium. Den varme, oransje fargen på gresskaret skyldes det høye innholdet av betakaroten som danner pigmentet melanin i huden og kan beskytte huden mot ultrafiolett stråling som ellers kan føre til hudkreft. Grønnkål: En næringsbombe som er rik på vitamin A i form av betakaroten, vitamin E, vitamin K, vitamin C og kostfiber. Samt kalsium, folat og kalium. Gulrot: Fylt med betakaroten og et høyt innhold av vitamin A som bidrar til normal omsetning av jern, opprettholde normalt syn og hud, samt å bidra til immunsystemets normale funksjonJordskokk: Rik på kostfiber og en god kilde til B-vitaminet folat og til mineralet kalium.Rødbeter: I tillegg til å være en flott kilde til kalium er rødbeten rik på kostfiber og B-vitaminet folat.Kilde: Matvaretabellen og Bama.no

Gunstig næring

Hun forteller også at høstens rotgrønnsaker er en kilde til kalium som blant annet bidrar til å opprettholde normalt blodtrykk.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Fornyes automatisk til ordinær pris etter gratisperioden (99 kr/mnd).
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn