||| Elbiler har gjennom sin spede oppvekst vært belemret med et kanskje ikke helt ufortjent rykte som kuriøse mopedbiler. Men nå kan det se ut som om elbilens tid er her.
Fokuset på miljø har skapt en bølge av nye modeller og merker med grønn profil. Men det er ikke bare planetens ve og vel som driver bilprodusentene. EU stiller stadig strengere krav til miljøhensyn. Fra 2012 må snittutslippet til enhver produsent ned på 130 gram CO2 per kilometer, og med et foreløpig mål på 95 gram I 2020 det er ingen grunn til å tro at kravene blir lempeligere med årene.
Det finnes dog en nedre grense for hva man kan oppnå med konvensjonelle forbrenningsmotorer, dermed tvinges produsentene til å tenke alternativt, og målet er nullutslippsbilen.
Grønt i GenèveGenève-messen i mars byr på flere nullutslippskonsepter som ganske sikkert gir en pekepinn på hva vi kan vente oss fra bransjen fremover. Og det er ikke bare håpefulle småselskaper som hiver seg på el—karusellen: BMW har et nytt elbilkonsept basert på 1-serien, Citroen kommer med sin C-Zero og Nissan med familiebilen Leaf.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger