FISKER KARMA: Henrik Fisker, den danske designeren bak biler som Aston Martin DB9 og BMW Z8, kommer med det Fisker omtaler som verdens første luksus-plug-in hybrid, Karma. De fleste vil nok si seg enige i at designet er vellykket, og kombinerer man et vakkert ytre med i overkant av 400 hester, 1300 Nm, og en prislapp på rundt 1,3 millioner, så har du en drømmefamiliebil for enhver miljøbevisst designjunkie. Den rent elektriske rekkevidden oppgis til 80,5 km, hvoretter en bensinmotor lader batteriene. Alle foto: produsentene
FISKER KARMA: Henrik Fisker, den danske designeren bak biler som Aston Martin DB9 og BMW Z8, kommer med det Fisker omtaler som verdens første luksus-plug-in hybrid, Karma. De fleste vil nok si seg enige i at designet er vellykket, og kombinerer man et vakkert ytre med i overkant av 400 hester, 1300 Nm, og en prislapp på rundt 1,3 millioner, så har du en drømmefamiliebil for enhver miljøbevisst designjunkie. Den rent elektriske rekkevidden oppgis til 80,5 km, hvoretter en bensinmotor lader batteriene. Alle foto: produsenteneVis mer

El-bilene du kan glede deg til

Det kommer veldig mange gode grunner til å kjøre grønt i tida fremover.

||| Elbiler har gjennom sin spede oppvekst vært belemret med et kanskje ikke helt ufortjent rykte som kuriøse mopedbiler. Men nå kan det se ut som om elbilens tid er her.

Fokuset på miljø har skapt en bølge av nye modeller og merker med grønn profil. Men det er ikke bare planetens ve og vel som driver bilprodusentene. EU stiller stadig strengere krav til miljøhensyn. Fra 2012 må snittutslippet til enhver produsent ned på 130 gram CO2 per kilometer, og med et foreløpig mål på 95 gram I 2020 det er ingen grunn til å tro at kravene blir lempeligere med årene.

AUDI E-TRON: Audi viste E-tron konseptet allerede på Detroit-messen i fjor, men det er ikke mindre interessant av den grunn. Ren el-teknologi og 204 hester fordelt på 1350 kilo er ganske oppløftende vitale mål. Forhåpentligvis gir E-tron en pekepinn om hva vi kan vente oss fra tyskerne med de fire ringene i nær fremtid.
AUDI E-TRON: Audi viste E-tron konseptet allerede på Detroit-messen i fjor, men det er ikke mindre interessant av den grunn. Ren el-teknologi og 204 hester fordelt på 1350 kilo er ganske oppløftende vitale mål. Forhåpentligvis gir E-tron en pekepinn om hva vi kan vente oss fra tyskerne med de fire ringene i nær fremtid. Vis mer

Det finnes dog en nedre grense for hva man kan oppnå med konvensjonelle forbrenningsmotorer, dermed tvinges produsentene til å tenke alternativt, og målet er nullutslippsbilen.

Grønt i GenèveGenève-messen i mars byr på flere nullutslippskonsepter som ganske sikkert gir en pekepinn på hva vi kan vente oss fra bransjen fremover. Og det er ikke bare håpefulle småselskaper som hiver seg på el—karusellen: BMW har et nytt elbilkonsept basert på 1-serien, Citroen kommer med sin C-Zero og Nissan med familiebilen Leaf.

TESLA MODEL S: Model S har en toppfart tett oppunder 200 kilometer i timen og går fra null til hundre på 5,6 sekunder. Og om fartsressursene imponerer er ikke rekkevidden mindre oppløftende, 480 km på en ladning.  Den er for øvrig en fullvoksen familiebil med plass til fem voksne og to barn.  Prisen i USA er oppgitt til 49.900 dollar, eller om lag 300.000 kroner. Den vil nok dessverre bli en del dyrere i Euroutgave. Forvent en pris rundt 500.000,-.
TESLA MODEL S: Model S har en toppfart tett oppunder 200 kilometer i timen og går fra null til hundre på 5,6 sekunder. Og om fartsressursene imponerer er ikke rekkevidden mindre oppløftende, 480 km på en ladning. Den er for øvrig en fullvoksen familiebil med plass til fem voksne og to barn. Prisen i USA er oppgitt til 49.900 dollar, eller om lag 300.000 kroner. Den vil nok dessverre bli en del dyrere i Euroutgave. Forvent en pris rundt 500.000,-. Vis mer

Faktisk så florerer det med elbiler og ikke minst hybrider som skal bidra til å redde planeten fra CO2-spøkelset. Problemet er at flesteparten av konseptene som vises ikke akkurat oser av kjøreglede.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Man kan ofte få inntrykk av at miljø og moro er motpoler, men heldigvis finnes det et lite knippe elbiler som tilsynelatende punkterer den teorien.

NISSAN LEAF: Denne bilen er et samarbeid mellom Nissan og Renault, og designet bærer unektelig et fransk preg. Leaf er definitivt interessant i et miljøperspektiv. Ifølge Nissan er dette nemlig en bil for massene, og den skal konkurrere i Golf-klassen. Rekkevidden er 160 kilometer og den kan lades til 80 % av kapasiteten på en halvtime med hurtiglader. Pris i Norge er ikke oppgitt, men regn med rundt 300.000 kroner.
NISSAN LEAF: Denne bilen er et samarbeid mellom Nissan og Renault, og designet bærer unektelig et fransk preg. Leaf er definitivt interessant i et miljøperspektiv. Ifølge Nissan er dette nemlig en bil for massene, og den skal konkurrere i Golf-klassen. Rekkevidden er 160 kilometer og den kan lades til 80 % av kapasiteten på en halvtime med hurtiglader. Pris i Norge er ikke oppgitt, men regn med rundt 300.000 kroner. Vis mer

Elektrisk fra USADen mest kjente av dem er Tesla roadster, en fyrig liten sportsbil som er kapabel til å kjøre fra det aller meste. Standardutgaven klarer 0-100 på fire sekunder, men vil mye ha mer kan Tesla nå utstyre kunden med sportspakken som sender roadsteren til tresifrede hastigheter på knappe 3,7 sekunder.

Fra samme produsent kommer også familiebilen Model S som er ventet på markedet i 2011. Og Model S kan faktisk være den endelige spikeren i kisten for argumentet om at elbiler kun er for spesielt interesserte. Det er snakk om en fullvoksen familiebil med plass til fem voksne og to barn.

PORSCHE GT3 R HYBRID: Dette er kanskje den minst grønne bilen på miljøbilfronten: En ren racingbil, men med en spennende hybridløsning. Systemet tilsvarer KERS som brukes i Formel 1 for å lagre kinetisk energi generert under nedbremsing. Energien overføres via to 80-hesters el-motorer til fremhjulene i pulser på maksimalt åtte sekunder. Kombinert med en 480 hesters bensinmotor gir det en livlig, men ikke spesielt miljøvennlig kjøreopplevelse. Forvent lignende teknologi i gatebiler fra Porsche i fremtiden.
PORSCHE GT3 R HYBRID: Dette er kanskje den minst grønne bilen på miljøbilfronten: En ren racingbil, men med en spennende hybridløsning. Systemet tilsvarer KERS som brukes i Formel 1 for å lagre kinetisk energi generert under nedbremsing. Energien overføres via to 80-hesters el-motorer til fremhjulene i pulser på maksimalt åtte sekunder. Kombinert med en 480 hesters bensinmotor gir det en livlig, men ikke spesielt miljøvennlig kjøreopplevelse. Forvent lignende teknologi i gatebiler fra Porsche i fremtiden. Vis mer

Elektrisk også fra søta brorKoenigsegg viste på fjorårets messe et elektrisk superbilkonsept de kalte Quant. Bilen var faktisk et bestillingsverk fra svenske NLV Solar AG, et selskap som spesialiserer seg på blant annet energikonservering og solcelleteknologi.

I år kommer en nær produksjonsklar Quant tilbake til Genève.

TESLA ROADSTER SPORT: Teslas roadster har fått en sportslig søster. Som før yter den 288 hestekrefter og har samme 380 kilometers rekkevidde, men dreiemomentet er økt fra 370 til 400 nm, og det bidrar til enda heftigere akselerasjon. Prisen øker ikke overraskende i takt med prestasjonene, krysser du av for sportsutgaven gjør den et hopp fra 84.000 til 99.000 euro. Regn derfor med å betale rundt 900.000 kroner her i landet.
TESLA ROADSTER SPORT: Teslas roadster har fått en sportslig søster. Som før yter den 288 hestekrefter og har samme 380 kilometers rekkevidde, men dreiemomentet er økt fra 370 til 400 nm, og det bidrar til enda heftigere akselerasjon. Prisen øker ikke overraskende i takt med prestasjonene, krysser du av for sportsutgaven gjør den et hopp fra 84.000 til 99.000 euro. Regn derfor med å betale rundt 900.000 kroner her i landet. Vis mer

HybriderForeløpig kan de se ut som om hybrider, altså biler med en kombinasjon av elektrisk- og konvensjonelt drivverk, er den mest populære teknologiske løsningen.

Toyota som er en pioner på feltet kom med en ny versjon av verdens mest solgte hybrid, Prius, i fjor. Prius er nok snarere en bil for de rent miljøbevisste enn for de kjøreglade, men det finnes hybrider som trykker på langt flere av de riktige knappene.

CITROËN C-ZERO: På samme måte som Nissan velger Citroen å konsentrere seg om det brede lag av folket, og nærmere bestemt byfolket. C-zero er en liten bybil med en liten motor. 64 hester og null til hundre på 15 sekunder sier kanskje mer praktisk enn spennende, men regn med å se en del C-Zero på veiene. Ladetiden er seks timer med vanlig 220 volts kontakt og rekkevidden 130 km. 80 % kapasitet oppnås etter en halvtime i en ladestasjon. Lansering er ventet i siste kvartal i 2010, pris foreløpig ukjent.
CITROËN C-ZERO: På samme måte som Nissan velger Citroen å konsentrere seg om det brede lag av folket, og nærmere bestemt byfolket. C-zero er en liten bybil med en liten motor. 64 hester og null til hundre på 15 sekunder sier kanskje mer praktisk enn spennende, men regn med å se en del C-Zero på veiene. Ladetiden er seks timer med vanlig 220 volts kontakt og rekkevidden 130 km. 80 % kapasitet oppnås etter en halvtime i en ladestasjon. Lansering er ventet i siste kvartal i 2010, pris foreløpig ukjent. Vis mer

Designperlen Fisker Karma vil nok bli et populært alternativ for dem med tykk lommebok. De som vil opp i høyden går kanskje for en Porsche Cayenne S Hybrid, mens konsepter som Lotus Evora 414E og til en viss grad Porsche GT3 R Hybrid, gir håp til sportsbilentusiastene.

Til massene er BMWs kommende 5-serie active hybrid kanskje mer relevant, også denne debuterer i Genève.

NLV QUANT: Svenske NLV Solar AG ba Koenigsegg lage en bil for fremtiden. Resultatet ble den fireseters superbilen Quant. Det vites ikke all verden om bilen annet enn at den har 512 miljøhester og en rekkevidde på nær 500 km. Om den finner veien fra konsept til produksjon og hva prisen eventuelt blir er foreløpig ikke klart, men for hvermannsen blir den nok ikke.
NLV QUANT: Svenske NLV Solar AG ba Koenigsegg lage en bil for fremtiden. Resultatet ble den fireseters superbilen Quant. Det vites ikke all verden om bilen annet enn at den har 512 miljøhester og en rekkevidde på nær 500 km. Om den finner veien fra konsept til produksjon og hva prisen eventuelt blir er foreløpig ikke klart, men for hvermannsen blir den nok ikke. Vis mer

Miljø og kjøregledeAt bilbransjen nå tar miljøutfordringen på alvor skal ingen ta fra dem. Samtidig virker det som om fokuset på morsomme, men likevel miljøvennlige biler endelig er kommet på banen. Og det er godt nytt for alle som har en forkjærlighet for firehjulinger.

I fremtiden vil man kanskje ikke lenger si at man har bensin i blodet dersom man er glad i biler, nå er det volt som teller.

LOTUS EVORA 414E: Miljøsportsbilpioneren Lotus kommer til Genève med konseptet Evora 414E. Som navnet hentyder yter den 414 hester og 590 newtonmeter fordelt på to elmotorer. Null til hundre på under fire sekunder og rekkevidde i overkant av 50 km på ren elkraft. Etter det slår en 1,2 liters forbrenningsmotor inn og begynner å lade litiumbatteriene, som øker rekkevidden til akseptable 480 km. Hvorvidt 414E finner veien til produksjonslinjen vites ikke, men det er sannsynlig.
LOTUS EVORA 414E: Miljøsportsbilpioneren Lotus kommer til Genève med konseptet Evora 414E. Som navnet hentyder yter den 414 hester og 590 newtonmeter fordelt på to elmotorer. Null til hundre på under fire sekunder og rekkevidde i overkant av 50 km på ren elkraft. Etter det slår en 1,2 liters forbrenningsmotor inn og begynner å lade litiumbatteriene, som øker rekkevidden til akseptable 480 km. Hvorvidt 414E finner veien til produksjonslinjen vites ikke, men det er sannsynlig. Vis mer