HELELEKTRISK: Mini E er en ren elbil. Det gir både fordeler og ulemper. FOTO: Pål André Skogen
HELELEKTRISK: Mini E er en ren elbil. Det gir både fordeler og ulemper. FOTO: Pål André SkogenVis mer

Elbilen med akselerasjon som en 200-hesters BMW

Mini E gjør at vi ser lyst på framtida.

Elbiler har kommet for å bli, og hvis de i framtida blir like gode som denne Minien, ønsker vi dem hjertelig velkommen.

Det første man legger merke til er at baksetene er forsvunnet. I stedet er det plassert en gigantisk batteripakke bak forsetene. Det fører til en del praktiske utfordringer sett opp mot en vanlig Mini. Batteripakken strekker seg langt bakover, og det fører til at man ikke har plass til stort mer enn to handleposer i bagasjerommet - som best måles i desiliter i stedet for liter.

De fleste elbilene som er på markedet nå, med Tesla Roadster som eneste unntak, er billige småbiler med det som i beste fall kan kalles dvaske kjøreegenskaper og laber kvalitetsfølelse. Dette er selvfølgelig gjort med overlegg for å holde både pris og vekt på et akseptabelt nivå, men skremmer samtidig bort en del kjøpere.

ORDINÆRT: Interiøret er tilnærmet likt bensin- og dieselvariantene. FOTO: Pål André Skogen
ORDINÆRT: Interiøret er tilnærmet likt bensin- og dieselvariantene. FOTO: Pål André Skogen Vis mer

Det er ikke tilfellet med denne Minien. Her er det meste, bortsett fra mangelen på bakseter, som i en vanlig Mini. Turtelleren er riktignok byttet ut med en batteriindikator, og der tankmåleren pleier å være, viser bilen nå hvor mye du bruker eller lader av batteriet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Krefter i sving Med en gang du tråkker høyrefoten nedover, merker du hvilke fordeler en elbil har. Her er alt momentet tilgjengelig fra stillestående. I dette tilfellet betyr det 220 Nm. Bilen skyter regelrett fart, og det er få biler som vil klare å holde følge ut av lyskryssene. Det dabber riktignok litt av etter hvert.

Likevel føles bilen aldri treg - selv i motorveishastigheter kan man tråkke pedalen i teppet og få en akselerasjonsfølelse som vanligvis er forbeholdt sterkere biler.

Sprinten til 100 tar 8,5 sekunder. Det er på samme nivå som BMW 523iA som også har 204 hestekrefter under panseret.

Veier mer Det er imidlertid viktig å tenke på at slik kjøring tapper batteriet mye fortere enn man setter pris på. Mini sier at teoretisk rekkevidde er på 240 kilometer, men etter noen år med testing har det vist seg at den realistiske rekkevidden ligger mellom 13 og 18 mil. Med andre ord er den på linje med andre elbiler - som for eksempel Peugeot iOn.

Batterier og elmotorer veier en god del mer enn tradisjonelle motorer. Det er grunnen til at Mini E er 260 kilo tyngre enn sin bensindrevne søstermodell.

Man merker de ekstra kiloene på veien, men bilen er fortsatt blant de mest kjøreglade som finnes. Det er ikke noe problem å kaste denne bilen rundt på en svingete vei fortere enn de fleste er komfortable med.

Testbenk Mini E vil dessverre aldri komme i ordinært salg, men BMW har brukt denne som testbenk for sine framtidige biler. I første omgang kommer en bil basert på BMW 1-serie, som vil gjennomgå mye av de samme testene som denne Minien har gjort. Deretter vil de lansere en elektrisk bybil under det nye "i"-navnet. Dette skal etter planen skje i 2013.

Det gjenstår å se om denne vil legge seg på samme nivå som Minien, eller om den vil bevege seg mer mot de små elbilene vi kjenner i dag.

Til tross for at denne elektriske Minien er enda et langt steg framover, er det flere ankepunkter. Det første er, naturlig nok, at man ikke kan kjøpe den. Det andre er at batteripakken tar fryktelig mye plass. Når man verken har noe baksete eller et bagasjerom å snakke om, er det umulig å si at denne bilen er praktisk.

Det viktigste er imidlertid det samme som gjelder for alle elbiler. Rekkevidden er fortsatt for kort. 15 mil holder i det daglige for dem som bor rundt de store byene, men for folk i mer grisgrendte strøk duger det ikke. Det fordrer også mye mer planlegging enn med en bil som bruker fossilt drivstoff - og ting som bilferier utgår naturlig nok.

Det er fortsatt en lang vei å gå, men slik det ser ut nå er ikke veien lenger mørk. Framtida ser lys ut, og vi gleder oss til fortsettelsen.

TRANGT: Batteriet stjeler ikke bare bakseteplassen. Bagasjerommet har ikke plass til mer enn tre handleposer. FOTO: Pål André Skogen
TRANGT: Batteriet stjeler ikke bare bakseteplassen. Bagasjerommet har ikke plass til mer enn tre handleposer. FOTO: Pål André Skogen Vis mer

Les også:
Er en elbil kollisjonssikker?
Her er de aller beste, nye bilene
Her er fremtidens bil

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

KJØRER BRA: Til tross for den ekstra vekten er Mini E morsom på svingete veier. FOTO: Terje Bjørnsen
KJØRER BRA: Til tross for den ekstra vekten er Mini E morsom på svingete veier. FOTO: Terje Bjørnsen Vis mer