Elin (26) ble frisk etter ti år med spiseforstyrrelser

Veien ut av sykdommen var lang og tøff. - Jeg falt sammen mange ganger fordi jeg ikke klarte å være i min egen kropp.

BLE VELDIG VIKTIG: Pappa Lars ble svært viktig for Elin da hun fikk spiseforstyrrelser. Familiens støtte har vært viktig for å bli frisk. Foto: Jørn Moen
BLE VELDIG VIKTIG: Pappa Lars ble svært viktig for Elin da hun fikk spiseforstyrrelser. Familiens støtte har vært viktig for å bli frisk. Foto: Jørn MoenVis mer

- Jeg var ofte bekymret da jeg var liten, og redd for ting som andre så på som koselig. Om jeg skulle på besøk til noen, kunne jeg fort bli redd. Jeg har nok alltid hatt en sårbarhet med meg, sier Elin Heitmann (26).

Som barn var hun ikke av typen som alltid var i aktivitet eller som skulle prøve alle mulige fritidsaktiviteter. Hun likte best å være hjemme og se på «Hotel Cæsar» med mammaen sin.

- Etter hvert begynte jeg å tenke at det å være sporty er en positiv egenskap, og at det var noe jeg måtte bli. Sikkert fordi jeg tenkte at jeg ville få mer oppmerksomhet. Jeg var ikke spesielt glad i det, men jeg tvang meg selv til å trene.

Tiden gikk, og etter hvert ble Elin omtalt som «hun sporty jenta som liker å trene». Men det andre ikke visste, var at hun i samme periode utviklet et sykelig forhold til både trening og mat.